Recensie | Vaiana (Erik Jansen)

Het heeft een tijd geduurd voordat ik tijd kon vinden om de nieuwste Disney-film Vaiana op een goed tijdstip te zien. Het is geweldig dat er zoveel films de laatste tijd uitkomen, maar helaas zorgt dat er wel voor dat een aantal niet in de avond gedraaid worden. Wachten totdat de film op Dvd uitkomt is voor een Disney-fan natuurlijk geen optie. Nu ik de film eindelijk gezien heb, ben ik blij dat ik deze leuke bioscoopfilm niet aan mij voorbij heb laten gaan. Lees hier de recensie van de Disney-film Vaiana door Erik Jansen.

Titel: Vaiana
Regie: Ron Clements, Don Hall, John Musker en Chris Williams
Scenario: Jared Bush
Cast: Auli’i Cravalho, Dwayne Johnson, Alan Tudyk, Nicole Scherzinger, Temuera Morrison, Rachel House, Jemaine Clement
Genre: Animatie, Avontuur
Speelduur: 107 minuten
Release: 30 november 2016

Vaiana is de dochter van het opperhoofd van een groep Polynesische eilandbewoners. Ze wordt door haar vader klaargemaakt om op een dag het volk van het eiland te besturen. De eilandbewoners leven een zorgeloos bestaan waarbij ze hun voedsel uit te natuur halen. Vaiana is erg onder de invloed van de zee. Haar vader is echter van mening dat de zee vol met gevaar zit. Een oude mythe vertelt het verhaal van de halfgod Maui die duizend jaar geleden het hart van Te Fiti heeft gestolen. Te Fiti heeft volgens de mythe het leven gecreëerd. Nu het hart gestolen is breidt het domein van de duivelse Te Kã langzaam uit.

Op een dag blijkt de oogst van de eilandbewoners verdorven te zijn. Vaiana besluit met een bootje, tegen haar vader’s wil, de zee op te gaan. Ze komt helaas niet verder dan het rif. Haar lieve grootmoeder Tala, die een beetje als de dorpsgek wordt aangezien, toont de ware oorsprong van haar volk en de oplossing voor het voedselprobleem van het eiland. De oceaan heeft Vaiana uitgekozen om het hart terug te geven aan Te Fiti, maar daar heeft ze de hulp van halfgod Maui voor nodig. Vastbesloten besluit Vaiana nogmaals de zee op te gaan en op zoek te gaan naar Maui.

Ze is echter niet alleen gaan varen. Een domme haan genaamd Heihei is als verstekeling meegegaan. Na een aantal dagen zeilen stuit ze op het eiland waar Maui zich bevindt. Ze eist dat de halfgod met haar meereist zodat hij het hart terug kan geven. Maui is echter door de jaren heen een beetje lui geworden. Daarnaast mist hij zijn geliefde vishaak waarmee hij de kracht bezit om in elk willekeurig dier te veranderen. Zal het Vaiana lukken Maui over te halen en het balans van de zee te herstellen en daarmee haar volk van de ondergang te redden?

moanabigstill

De originele titel van de film is Moana, maar in de Europese landen gaat de film onder de titel Vaiana. Zelfs in de teksten en liedjes van de Engelse versie wordt het personage Vaiana genoemd. Waarom de titel veranderd is, is mij niet helemaal duidelijk. De film is geregisseerd door Ron Clements, Don Hall, John Musker en Chris Williams die allen vele Disneyfilms in hun curriculum vitae hebben. Onder de stemacteurs bevinden onder andere Auli’i Cravalho, die in deze film haar acteerdebuut heeft als Vaiana en Dwayne “The Rock” Johnson als Maui. Niet alleen heeft Disney een uitstekende keuze gemaakt voor de hoofdrolspeelster, maar ook Dwayne Johnson klinkt ontzettend leuk in zijn rol. Hij kan zelfs een aardig nootje zingen! Alan Tudyk zal in Rogue One: A Star Wars Story de rol vertolken van de droid K-2SO. In Vaiana vertolkt hij de rol van de haan Heihei. Voor zover een haan kan klinken, doet hij het ontzettend goed!

Wederom kun je van Disney Animation kwaliteit verwachten in zowel visueel als verhaalvertelling. Ik hoef daarom niet veel woorden te wijden aan hoe de film eruit ziet, want Vaiana is een genot om naar te kijken. De film biedt ons een uniek en origineel verhaal van een cultuur die we niet vaker hebben gezien. Het personage Vaiana is net zoals Anna en Elsa uit Frozen, een dapper karakter waar jonge meisjes tegenop kunnen kijken. De leuke sidekicks horen natuurlijk ook in de formule van een Disneyfilm. De domme haan Heihei zorgt voor lachwekkende momenten, maar ook de zee is een soort Aladdin-achtig vliegend tapijt dat Vaiana in haar avontuur bijstaat. De interactie met Maui en zijn sidekick, die één van tatoeages is, maakt de avonturiers compleet.

40043093_82230_still_3_s-high

Als laatste wil ik de muziek noemen. In de film zitten ontzettend leuke liedjes waarvan er één is die zeker niet onderdoet aan Frozen’s “Let it go”. Het is een aantal dagen geleden dat ik de film gezien heb en “How Far I’ll Go” zit nog steeds in mijn hoofd. Uiteraard hoor je de typische sound van de Polynesische streek goed terug in de muziek.

De Nederlandse versie is wat vaker te zien in de bioscopen wat ontzettend jammer is, want ik denk dat het oudere publiek deze film ook zeker leuk had gevonden in de latere uren. Mocht je de komende weken buiten Rogue One nog een leuke film willen zien samen met de kinderen, is Vaiana absoluut een hartverwarmende keuze.