Recensie | Veronica Mars (Immy Verdonschot)

Op 13 maart 2013 werd een Kickstarterproject in het leven geroepen: The Veronica Mars Movie Project. De site waar mensen zelf geld kunnen geven om een project waar zij iets in zien te kunnen verwezenlijken. Het was de Hail Mary voor Veronica Mars. De serie, die na drie seizoenen met een openen einde werd afgesloten in 2007, wist in een dag tijd twee miljoen op te halen. Met een eindstand van 91.585 backers (de mensen die hun geld gaven) en 5,7 miljoen dollar, ging het project door en kon de productie beginnen. Iets meer dan een jaar later verscheen op 20 maart 2014 de film Veronica Mars in de Nederlandse bioscoop.

Titel: Veronica Mars
Regisseur: Rob Thomas
Scenario: Rob Thomas en Diane Ruggiero
Cast: Kristen Bell, Jason Dohring, Enrico Colantoni, Chris Lowell, Percy Daggs III, Tina Majorino, Ryan Hanson, Krysten Ritter, Francis Capra, Jerry Sacks
Speelduur: 108 minuten
Genre: Drama, komedie, misdaad
Release: Eenmalig te zien in Pathé Tuschinsky en 7 mei op dvd

Na jaren geleden weggelopen te zijn van haar tienerjaren als detective, wordt Veronica Mars teruggetrokken naar haar geboortestad. Ze staat op het punt advocaat te worden, heeft een goede relatie en uitzicht op een goedbetaalde baan in New York, maar keert terug naar Neptune, Californië. Daar wordt haar ex, Logan Echolls, verdacht van de moord op zangeres Bonnie DeVille. Net op tijd voor de reünie van haar middelbare school.

Ken je die nog?

Voor fans biedt Veronica Mars (de film) alles wat ze zich konden wensen en zoveel meer. Er gaat amper een minuut voorbij zonder een verwijzing naar de serie. Cases waar Veronica als tiener mee bezig was zullen bij menig fan een glimlach om hun mond toveren. Tegelijkertijd gebeurt het zo subtiel, dat een nieuwe kijker (geen fan) het amper zal opvallen. Een van de meest opvallende, en voor fans hartverwarmende, verrassingen zijn de gastoptredens. Er is een overvloed aan bekende gezichten uit de serie, waardoor je iedere keer weer vrolijk verrast zult worden. Na tien jaar zal je je afvragen welke middelbare scholier nog contact heeft met hun vrienden van toen. Regisseur Rob Thomas heeft dit slim aangepakt door het verhaal te laten plaatsvinden rond dezelfde tijd van hun High School Reunion. Zo konden zowel friend als foe hun rentree maken in de film.

Nieuwe gezichten

Gelukkig biedt de film zowel voor oude als nieuwe kijkers ook nieuwe gezichten. Het verhaal draait om bekende personages, maar de case is gekoppeld aan nieuwe namen van de oude middelbare school. Een case die dieper en dieper gaat, wat steeds meer interesse wekt. Zowel de spanning als het ritme zitten er goed in, wat tevens voor enkele schrikmomenten zorgt. Je zult letterlijk even opveren uit je stoel. Met alle nieuwe en oude gezichten worden tevens veel verhaallijnen uitgezet. Zo gebeurt er veel en gaat alles erg snel. Samen met Veronica belandt je van de ene in de andere situatie. Toch komt de actie pas echt tegen het einde, zoals je mag verwachten bij de climax van een film.

Veronica Mars film

Een dubbele aflevering

Veronica Mars is een passend vervolg op de serie, al is de case niet volledig waardig aan haar kunsten. In de serie had Veronica vaak cases die meer uit haar haalden, meer onderzoek vergden en waar ze meer gadgets voor gebruikte dan in de film. Een vergelijking is echter niet zo gemakkelijk te maken. Zo heb je in een serie meer tijd voor de uitwerking van plotlijnen en ligt het budget ook volkomen anders. Deze case is echter beter voor de nieuwe kijkers die voor het eerst kennis maken met Veronica Mars, P.I.. Dat gezegd hebbende, voelde het weer als van ouds. De bekende gezichten en de heerlijke sarcastische opmerkingen zijn eigen aan het fenomeen Veronica Mars. De muziek draagt daar ook aan bij. In de serie werd muziek al goed ingezet en Thomas gaat er hier gewoon mee door: Van losbandige muziek voor de feesten tot de duistere muziek bij de tragische en heftige scènes. Thomas weet als geen ander welke muziek werkt bij welke scène. Daarnaast gebeurt er zoveel en gaat alles zo heerlijk snel dat je niet anders kan dan het gevoel hebben naar een dubbele aflevering van de serie te kijken.

PiLoVe

Ook de romantiek mag natuurlijk niet ontbreken in het leven van Veronica. Waar de chemie met Logan, heerlijk samengevoegd als LoVe, meteen voelbaar is, heeft ze een relatie met Piz. De goede doorsnee jongen, wiens ouders ze gaat ontmoeten. Voor fans zal de spanning te snijden zijn of ze de aantrekkingskracht van Logan kan weerstaan en bij Piz zal blijven. In de serie speelde dit drie seizoenen lang, maar hier gaat het redelijk snel. Het zal daarom wat gehaast aanvoelen hoe de chemie groeit. Zeker voor de kijker die niet op de hoogte is van de serie. Voor hen zullen deze momenten lang niet altijd even overtuigend overkomen. Mocht je de koppels echter al kennen uit de serie, dan zal hun weerzien als een bom bij je inslaan.

Voor de Marshmallows

Aangezien de film met het geld van de fans, omgedoopt tot Marshmallows, is gemaakt, is het niet vreemd dat dit een groot onderdeel vormt van de film. Nadeel is echter dat je daardoor als ‘leek’ enkele vraagtekens bij de film kan plaatsen. Zo tonen sommige verhaallijnen dat ze enkel en alleen dienen om een bekend gezicht terug te brengen. Verder wordt niet teruggekomen op de scène en staat het los van de rest van de film. Daardoor voegt het weinig toe. Het klinkt misschien logischer wanneer je weet dat er op basis van de vervolgfilm, ook een boekenreeks in de maak is. Het eerste boek is al uit. Dit verklaart het open einde met de verschillende uitgezette verhaallijnen die verder niet worden afgerond. Tevens onderstreept het open einde dat de film meer voor de echte Marshmallows is die de boeken zullen lezen, dan voor de nieuwe kijkers (die overigens ook de boeken zouden kunnen gaan lezen).

Veronica Mars is alles wat een Marshmallow zich kan wensen en zoveel meer. De humor laat haar personage weer herleven, de cameo’s zorgen voor heerlijk nostalgische momenten, en de case zorgt voor de nodige spanning. Waar het voor de ‘leek’ (lees: geen kijker van de serie) soms wat snel kan gaan wat betreft informatie, zullen ook zij gewoon kunnen genieten van de film. Of je bent opgegroeid met deze blonde tiener of niet, het is heerlijk om haar (weer) aan het werk te zien in Neptune: Ahoy!

Immy… What can I say, I’m a Marshmallow 😉