Recensie West Side Story | Beste film van het jaar?

Steven Spielberg is de bekendste regisseur ooit. Naar mijn idee is hij de bekendste naam in Hollywood die niet voor de camera staat. Dit niet eens per se omdat hij de meest inventieve regisseur is. Hij staat niet bekend om out of the box te denken. Maar hij weet met veel scripts het beste naar boven te halen. Met Jurassic Park, Jaws, Raiders of the Lost Arc, E.T. en Saving Private Ryan kenmerkt hij zichzelf vooral als meester van blockbusters. Hij heeft echter nog nooit een musical gemaakt. En dat maakt West Side Story een nog grotere verrassing. Steven Spielberg heeft wederom een uitstekende film neergezet. Lees in deze recensie van West Side Story waarom.

Titel: West Side Story
Regisseur: Steven Spielberg
Cast: Ansel Elgort, Rachel Zegler, Ariane DeBose, David Alvarez, Mike Faist, Rita Moreno, Josh Andrés Rivera, Corey Stoll, Brian d’Arcy James, Iris Menas, Mike Iveson, Jamila Velazquez Scenario: Tony Kushner
Genre: Misdaad, Drama, Musical
Speelduur: 156 Minuten

Recensie West Side Story

West Side Story onderzoekt verboden liefde en de rivaliteit tussen de Jets en de Sharks, twee straatbendes met verschillende etnische achtergronden. Tony en Maria staan erin centraal. Ik hou ontzettend veel van de originele West Side Story uit 1961. Die film bestaat uit een slim scenario, fantastische en iconische liedjes en het fantastische Jets vs. Sharks motief. Maar de film is erg ongemakkelijk, net zoals alle film in de jaren 60 waren. De camera was toen nog niet zo mobiel, en beelden waren vaak statisch. Er leek maar één soort acteerwerk te bestaan, iedereen gedroeg zich hetzelfde op beeld. Ook was het dialoog niet zo vloeiend en vrij geforceerd. Maar ik excuseer de film er altijd van, omdat deze nou eenmaal in de jaren 60 gemaakt is.

Dat gezegd hebbende, het origineel geeft een perfecte aanzet voor een remake. Het verhaal, de fantastische liedjes en de dynamische karakters zijn er al. Zolang de remake deze niet drastisch aanpast maar wel op de andere mogelijke nuances verbeterd, kan het beter zijn dan het origineel. En dat is precies wat de filmmakers deden.

Het verhaal voelt een stuk meer verbonden met elkaar. Dat komt niet alleen door ruimtelijke verbetering met betrekking tot locaties, maar ook door verhaaltechnische keuzes die alles wat meer met elkaar verbinden. Alle keuzes en gebeurtenissen in de film zijn een stuk meer genuanceerd en voelen minder abrupt dan ze in het origineel aanvoelden. De film vloeit veel natuurlijker, en alle liedjes lopen een stuk meer geleidelijk in elkaar over. Het is amper te voelen dat de film twee en een half uur duurt!

Recensie West side Story - Beste film van het Jaar 1

Het conflict tussen de twee street gangs heeft veel meer gewicht hier. Meteen in de eerste scène wordt de gewelddadige toon neergezet, en ik voelde een oprechte angst voor de karakters, omdat beide groepen zo gefrustreerd en roekeloos zijn. Ook is de onvermijdelijke resolutie van de haat naar elkaar een punt waar naartoe gebouwd wordt. Je wordt constant herinnerd dat het eigenlijk niet goed kan aflopen, en dat waardeerde ik heel erg aan de film.

Ook heb ik het gevoel dat heel de cast beter in het verhaal past dan de cast van het origineel. Deze karakters voelen een stuk dynamischer en levendiger maar passen ook beter in het verhaal zo. Toen ik de bioscoopzaal inliep kon ik me nog steeds niet voorstellen dat Ansel Elgort, de stille tiener van Baby Driver, zou gaan zingen in deze musical. Maar zodra hij zijn mond opentrok merkte ik dat het paste, wat me positief verbaasde. Iedereen in de film zet een fantastisch optreden neer, maar vooral Ariana DeBose als Anita en Mike Faist als Riff stalen elke scène waar ze in zaten. Ook was het leuk om de actrice die Anita in het origineel speelde, Rita Moreno, terug te zien in een andere rol.

Op sommige vlakken doet deze film de kritieken van het origineel duidelijker maken. Zo realiseer ik me nu dat er in het origineel niemand rondliep op de straten behalve de Jets en de Sharks. Nu leven er ook andere mensen in de stad! De hele look van de film is ook geweldig, de straten zijn grimmig en gedetailleerd en zijn constant in prachtig contrast met de kleurrijke kleren die gedragen worden.

Recensie West side Story - Beste film van het Jaar 2

In de originele film is de romantiek best plat. Er mist een stukje chemie tussen Tony en Maria in die film, en de dialoog hielp niet met het beter maken. Het werkte desalniettemin omdat het verhaal van de Jets en Sharks zo sterk was, maar in Steven Spielbergs versie is er echt een vonk te zien tussen Ansel Elgort en Rachel Zegler, je gelooft de romantiek meer en dat trekt de film ook naar een stuk hoger niveau.

Het enige dat ik kan bedenken dat er mis zou zijn met de film, is dat het liedje ‘America’ iets minder uitgesproken is dan in de 1961 film, en dat ik daar de diepe hoorn mis. Maar het liedje maakt het goed doordat de choreografie de straat op gaat en de teksten daadwerkelijk toepast op de wereld waar de karakters in leven. En het liedje ‘I Feel Pretty’ voelde een beetje op de verkeerde plek gezet, omdat het sterk in contrast was met de toon van de voorgaande scène. Verder was ik zeer tevreden met alle veranderingen die gedaan waren aan de muziek, die het verhaal beter dienden. Bovendien was de choreografie in de film simpelweg fantastisch, en bijna aanstekelijk.

De West Side Story remake neemt simpelweg al het goede van het origineel mee en maakt verbeteringen op alle mogelijke vlakken. Het resultaat is de best uitgevoerde versie van dit verhaal, in een bijna foutloze film. Mijn favoriete film van het jaar op dit moment.

★★★★★