Recensie | Zack Snyder’s Justice League (Joël Mulder)

De langverwachte Zack Snyder’s Justice League is in Nederland sinds 18 maart beschikbaar via digitale aankoop. De fans krijgen zo wat ze willen: een weergaloos superheldenepos, geheel volgens de visie van regisseur Zack Snyder! Lees hieronder de recensie van Zack Snyder’s Justice League door Joël Mulder.

Titel: Zack Snyder’s Justice League
Regisseur: Zack Snyder
Scenario: Chris Terrio & Zack Snyder
Cast: Ben Affleck, Henry Cavill, Gal Gadot, Ezra Miller, Jason Mamoa, Raymon Fisher, Willem Dafoe, Jesse Eisenberg, Jeremy Irons, Diane Lane, Connie Nielsen, J.K. Simmons
Speelduur: 232 minuten
Genre: Actie, avontuur

Recensie Zack Snyder’s Justice League

Het verhaal achter de productie van Justice League is één en al chaos. Voor degenen die dit niet op de voet gevolgd hebben is het goed om te weten wat er vooraf ging en wat er te verwachten valt omtrent de nieuwe versie van Justice League.

DC en Marvel zijn entertainmentbedrijven met allebei een fictief universum waarin hun stripboeken zich afspelen. Al lange tijd worden er films gemaakt om deze stripboeken te vertolken. Bij Marvel werd speciaal daarvoor het Marvel Cinematic Universe leven in geblazen. Bij DC ligt dat anders, maar dat is voor nu niet bijzonder relevant. Marvel boekt al sinds Iron Man (2008) succes door structureel vermakelijke superheldenfilms eruit te pompen die allemaal een plekje hebben in het overkoepelende en bijzonder consistente verhaal van The Avengers. DC heeft ook een dergelijk team, namelijk The Justice League. En daar ging bij de productie het een en ander mis.

Recensie Zack Snyder's Justice League

Lang verhaal kort: De regisseur die het project begonnen was (Zack Snyder), is niet verantwoordelijk voor de versie die als eerst de bioscoop binnen struikelde in 2017. Er was gedoe met de studio, Snyder moest – met gegronde redenen – de zorg voor zijn gezin prioriteit geven, waardoor er een andere regisseur kwam om het werk af te maken. Die regisseur, Joss Whedon (die ook de eerste twee Avengers films op zijn naam heeft staan), heeft nogal wat aanpassingen gedaan en zelfs grote delen opnieuw gefilmd. Daar waren fans, zacht uitgedrukt, niet tevreden over. De film draaide veel verlies en werd volledig kapotgemaakt in de recensies. In de jaren die volgden kregen steeds meer fans lucht van de niet-vertoonde, originele Snyder Cut. De schreeuw om deze versie, de Justice League zoals deze oorspronkelijk bedoeld was, werd alsmaar groter, gepaard met de hashtag #ReleaseTheSnyderCut.

Het volk heeft gesproken en nu is de film officieel gelanceerd op HBO Max. De vraag is nu alleen: Hoe bevalt ‘ie? Zack Snyder’s Justice League is, in het kort, de Justice League zoals deze oorspronkelijk had moeten zijn. Het is nu alleen de vraag of de film op zichzelf ook dezelfde gevoelens naar boven brengt, aangezien de film bijna onlosmakelijk verbonden is met de versie uit 2017.

DC probeert, net als Marvel, een cinematisch universum te creëren en uit te breiden. Alleen verloopt dit proces nogal rommelig. Niet alleen behoren sommige films van DC niet eens tot het universum (zoals de hele The Dark Knight trilogie), de acteurs voor bepaalde personages worden vervangen (Batman is al meerdere keren vertolkt), de referenties naar de superhelden onderling blijven rommelig en inconsistent, en het overkoepelende verhaal blijft uit. Het is daarom de uitdaging van DC om toffe, losstaande films te produceren die wat anders te bieden hebben dan de films van Marvel. En dat is met Zack Snyder’s Justice League aardig goed gelukt.

Recensie Zack Snyder's Justice League

Het klinkt gek, maar het van tevoren gezien hebben van de eerste versie van Justice League helpt om deze nieuwe uitgave beter te waarderen. En dat is het sleutelwoord: beter. Er is veel verbeterd ten opzichte van de versie van Joss Whedon. Een opmerkelijk statement, want dit was in feite de film zoals die had moeten zijn. Het is niet zo dat Snyder de fouten van Whedon’s versie heeft rechtgezet. Hij heeft alleen zijn eigen, originele versie de wereld in gebracht. Maar het idee dat deze nieuwe versie “beter” is, werkt wellicht in het voordeel van het imago van DC.

Laten we het eerst hebben over de lengte. Snyder’s versie van de film duurt twee keer zo lang, namelijk ruim vier uur. De film voelt daarentegen niet lang aan. Het zit zo: bij The Avengers was het zo dat alle personages een introductie dan wel een volledig losstaande film hadden gekregen. Bij Justice League moet dat nog in de film gebeuren, aangezien Aquaman, The Flash, en Cyborg nog helemaal geen achtergrondverhaal gekregen hadden. En dat is precies waarom de versie uit 2017 zo slap aanvoelde: het voelde niet als een team van helden dat met elkaar nog epischere dingen konden doen dan ze al zelf konden.  Dat hele concept komt nu veel beter naar voren: het feit dat de Justice League een team is. Elk teamlid krijgt genoeg persoonlijke screentime, wat een prettig startpunt is voor de kijker. Zo weten we ten minste waar de helden vandaan komen en wat hun verhaal is. Daarnaast zien we ook meer beelden van hoe het team samen werkt en vecht. Dat laatste is op zich zelf al een verademing ten opzichte van de versie uit 2017, die belachelijk weinig dialoog of actie bevatte. Bovendien krijgt zelfs de generieke superschurk Steppenwolf iets meer verhaal en karakter. Oftewel: we krijgen meer van wat we oorspronkelijk beloofd waren; meer backstory, meer teamwork, meer dialoog, en meer wereldbouw. Dat alles weet heel effectief de zure nasmaak van de versie uit 2017 weg te spoelen.

Zack Snyder's Justice League

Toch is deze film niet voor iedereen weggelegd. Degenen die deze Justice League een kans geven zonder ooit andere DC films gezien te hebben zullen mogelijk niet enthousiast zijn. Films van DC hebben bepaalde kenmerken waar nieuwkomers allicht aan moeten wennen. Er is veel CGI, generiek gepraat over “het einde der tijden” en “anti-leven”, en de visuele stijl moet ook maar net je voorkeur hebben. Veel scènes zijn qua uitstraling te vergelijken met een cutscene uit het computerspel Diablo III. Voor de een is dat positief, voor de ander negatief.

Al met al is Zack Snyder’s Justice League een film die heel veel goed maakt, maar dat maakt de film niet per definitie goed. Veel van wat we beloofd waren, hebben we eindelijk gekregen. Het resultaat: een zeer vermakelijke superheldenfilm die vooral geeft wat we ervan hoopten: meer Justice Leauge.

★★★½☆

Joël Mulder