Recensie | Sleepy Hollow (Senne de Vries)

De jaren 90 heeft een tegenvallende reputatie voor horrorfilms, in vergelijking tot de jaren 80. Hoewel de horrorindustrie in de jaren 90 meer experimenteel en gevarieerd was, blijft de jaren 80 bekend staan als het beste decennia voor horror films, voornamelijk vanwege de geliefde ‘slashers’. Toch heeft ook de jaren 90 ons een paar originele horrorfilms gebracht, die nu als klassiekers in het genre gezien worden. Eén van deze films is de 1999 versie van Sleepy Hollow, geregisseerd door Tim Burton. Lees hier een recensie van Senne de Vries.

Titel: Sleepy Hollow (IMDb score 7,3)
Tim Burton
Cast: Johnny Depp, Christina Ricci, Miranda Richardson, Casper Van Dien, Michael Gambon, Ian McDiarmid, Christopher Walken, Christopher Lee
Scenario: Andrew Kevin Walker, Kevin Yagher
Genre: Horror
106 min
Release:
1999

Hoewel Tim Burton niet zozeer veel horrorfilms heeft gemaakt, wist hij wel veel fans van het genre voor zich te winnen met de horrorelementen die in zijn oudere films verwerkt zaten. De enige keer dat Burton specifiek geëxperimenteerd heeft met horror als genre was in 1999 met de film Sleepy Hollow. Doordat Burton in eerdere films veel ervaring opgedaan heeft in het opbouwen van een horroratmosfeer en vaak gewerkt heeft met horror-geïnspireerde sets, creëerde hij met Sleepy Hollow, naar mijn mening, de best uitziende horrorfilm van de jaren 90.

Het begin van de film is een beetje langdradig en trok niet meteen mijn aandacht. Later werd de film spannender, indrukwekkender en erg vermakelijk in het algemeen. De invloed van het Duitse expressionisme en het gevoel van Hammer horror spatten over de film. Toen ik Sleepy Hollow bekeek gaf het mij hetzelfde gevoel die ik had toen ik voor het eerst de oudere Dracula en Frankenstein films zag. Deze nogal klassieke versie van horrorfilms lijkt in moderne tijd minder vaak voor te komen. Tegenwoordig lijken horrorfilms meer te draaien om de zogenaamde ‘jumpscares’ en minder om het ongemakkelijke gevoel die het verhaal bij de kijker hoort over te brengen. Persoonlijk geniet ik eerder van een horrorfilms die griezelig is, dan een film die mij bang maakt. Gelukkig is Sleepy Hollow eerder griezelig dan beangstigend.

Burton laat Sleepy Hollow schitteren met bizarre en excentrieke special effecten. Dit werkt beter dan het gebruik van computergemaakte effecten die er tegenwoordig erg nep en ongemakkelijk uit zouden zien, wat het griezelige gevoel van de film weg zou nemen. De mise-en-scène is wonderbaarlijk, en samen met de Batman-films heeft Sleepy Hollow de meest indrukwekkende sets van Burtons carrière. Vandaar dat Sleepy Hollow in 1999 de Oscar voor Art Direction binnenhaalde.

Hoewel de film er dus zeker prachtig uitziet, zijn er ook wat minpunten. Deze zitten vooral in het verhaal zelf. Sleepy Hollow mag dan wel gebaseerd zijn op de Irving klassieker, maar veel elementen en plotpunten zijn anders dan in het origineel. Hoewel sommige veranderingen zeker de juiste intentie hadden om iets bijzonders toe te voegen aan het verhaal, lijkt deze vernieuwde versie eerder op een Scooby Doo mysterie dan de spannende legende die we kennen uit het boek. Het verhaal deed een leuke poging om bepaalde karakters te vermenselijken door ze een achtergrondverhaal te geven, maar dit leek een beetje averechts te werken. Sommige karakters heb ik juist liever vaag en mysterieus, vooral in een horrorverhaal zoals dit.

Het acteerwerk is overigens fenomenaal. Johnny Depp is op het hoogtepunt van zijn carrière en schittert in de hoofdrol als Ichabod Crane. Deze acteur heeft vooral in de laatste decennia duidelijk gemaakt dat zijn beste acteerwerk terug te zien is in rollen waarin hij buitenbeentjes speelt. Sleepy Hollow is duidelijk een film die niet voor iedereen even vermakelijk zal zijn, maar voor Johnny lijkt het te werken. Dat is gelukkig ook te zien aan zijn acteerprestatie. Ook de toen nog jonge Christina Ricci (bekend als Wednesday van The Addams Family)  is erg in haar element. Christina is de koningin van griezelige films en dat maakt zij ook hier duidelijk met deze mysterieuze rol. Wat voor veel horrorliefhebbers ook een groot plezier zal zijn is een bijrol van niemand anders dan Christopher Lee. Dracula zelf is te zien in een paar scenes in de film. Hoewel zijn schermtijd erg kort is, trekt hij alle aandacht naar zich toe. Dan hebben we natuurlijk nog ‘The headless horseman’, die ooit wel een hoofd had. Deze rol wordt vervult door Christopher Walken, wat naar mijn mening de enige logische keuze is.

Ik vind Sleepy Hollow een van de best uitziende horrorfilms ooit gemaakt. Helaas neemt het langdradige verhaal veel van het genot weg. Deze prachtig uitziende film had veel kansen om een klassieker te worden, maar zoals tijd heeft bewezen, is dit een van de minst bekende Burtonfilms, ondanks dat de film niet meer Burtonachtig kon zijn. Hoewel deze film, naar mijn mening, een van de mindere Burton films van de jaren 90 was vind ik alsnog, vooral qua mise-en-scene, Sleepy Hollow de grootste en meest duidelijke contributie die de legendarische filmregisseur Tim Burton aan het horrorgenre gemaakt heeft.

★★★☆☆

Senne de Vries

Exit mobile version