Interview | filmproject Wrinkles of her Smile over vriendschapsverdriet

Mijn naam is Chantal van Remmen en ik ben uitvoerend producent van de film Wrinkles of her Smile. Naast mijn werkzaamheden in de filmwereld schrijf ik af en toe ook voor Entertainmenthoek. Vanwaar dit verhaal van mijn hand. Samen met co-producent Lies Waterman van Filmbureau Waterwegen en regisseur en sound designer Suzan van Eck willen wij het surrealistische verhaal van Wrinkles of her Smile verwezenlijken. En daar hebben wij uw hulp bij nodig dus in dit interview vertellen wij u graag alles over dit project en hoe u ons kunt helpen.

1. Suzan, kan je iets vertellen over deze korte film?

Ik schreef dit jaar de surrealistische korte film Wrinkles of her Smile over vriendschapsverdriet. Een surrealistisch psychologisch drama, waarin vormgeving en symboliek een belangrijke rol spelen. Geïnspireerd op een persoonlijk verhaal van mij, wordt het verhaal van Emma en Sarah vertelt. De 90-jarige Emma voelt nog altijd de littekens van haar verloren vriendschap en klampt zich vast aan haar laatste herinneringen. Kan ze deze nog vertrouwen? In de trein van het leven raakt ze in gesprek met haar jongere zelf. We reizen met Emma mee naar haar herinneringen en komen erachter wat er destijds is gebeurd.

2. Je vertelt dat Wrinkles of her Smile gebaseerd is op een persoonlijk verhaal. Wil je daarover vertellen?

Als kind speelde en lachte ik elke dag bij mijn beste vriendin. Aan het einde van de basisschool ging van de ene op de andere dag onze vriendschap kapot. Net als in dit verhaal heb ik toen iets tegen haar gezegd in de trant van dat ik het niet leuk vond dat ze met een ander meisje omging. Later stuurde ze me op msn het bericht: “Ik wil geen vriendinnen meer met je zijn.“ Dit sloeg bij me in als een bom. Hoe kon het nou ineens voorbij zijn. We deelden alles samen. Sinds dat moment droomde ik jarenlang elke nacht over dat het weer goed kwam. Maar het kwam nooit goed en ze heeft geen behoefte meer aan contact.

Vanaf dat moment ontstond bij mij de angst voor verlating. Relaties aangaan was lastig voor me. Deze film gaat over het verlies van een dierbare vriendschap en de littekens die dit kan achterlaten.

3. Waarom is het thema vriendschapsverdriet zo belangrijk?

Vriendschapsverdriet. Een woord dat we niet vaak horen. Een onderwerp dat, als je erbij stilstaat, bij veel mensen voorkomt. Een onderwerp dat het verdient om erkend te worden. Vrijwel de meeste films gaan over liefdesverdriet, maar met deze film willen we meer aandacht vragen voor het verliezen van dierbare vriendschappen. Deze relatievorm wordt in ons perspectief in films vaak te lichtzinnig benaderd. Vriendschap wordt als vanzelfsprekend gezien. De vrienden spelen in films vaak een bijrol, terwijl we allemaal weten hoe diep vriendschappen kunnen gaan.

Met deze film willen wij de kijker laten ervaren hoe het is om een vriendschap te verliezen en hoe je daar de rest van je leven nog last van kunt hebben.

Diepe vriendschap gaat over houden van en wordt daarom wel eens verward met verliefdheid. Wij willen laten zien dat, naast romantische relaties, ook vriendschappen een diepe impact kunnen hebben en veelbetekenend kunnen zijn voor je verdere persoonlijke ontwikkeling. Met deze film willen wij meer begrip creëren over hoeveel een vriendschap voor iemand kan betekenen. Suzan legt het verlies van vriendschap onder haar surrealistische lens en zo zullen wij de kijker meevoeren op een meeslepende symbolische reis tussen werkelijkheid en verbeelding.

4. Suzan, hoe zie je Wrinkles of her Smile voor je?

Symboliek en surrealisme spelen een belangrijke rol in de film. Zo is de protagonist, Emma, een paar keer onder water te zien. Eenzaam drijft ze in haar eigen bubbel en rent ze in paniek achter haar wegfietsende vriendin Sarah aan. Het verleden is niet meer te veranderen. We bevinden ons in de herinneringen en dromen van Emma. Emma komt in 3 verschillende hoedanigheden voor in de film. Als 12-, 30- en 90-jarige vrouw. Al deze tijden lopen door elkaar en zijn met elkaar verweven. Daarnaast is het niet altijd duidelijk wat nu realiteit is en wat een herinnering. Want hoe goed kunnen we vertrouwen op onze herinneringen? We herinneren ons immers slechts de laatste keer, dat we die herinnering herinnerden. In de film wil ik daarom de kijker kennis laten maken met pseudoherinneringen en zien we dat een bepaalde herinnering op verschillende manieren wordt gecreëerd. Op deze manier kan Emma zichzelf voor de gek houden en denken dat het verleden anders is gelopen. De kijker raakt in de war, maar krijgt ook door de verschillende perspectieven een rijker begrip. De kijker zal met vragen achterblijven, die hem aan het denken zetten en hem aanzetten om zijn eigen reconstructie te maken.

“When you try to remember your own childhood, it is hard to recall your thoughts as a child. You do not remember your sixth year, or you seventh or eighth year. What you do remember are certain versions that have been condensed and defined by your mind as an adult.

– Jerzy Kosinski, To touch minds, from: Passing by, Selected essays 1962-1991

De karakters in de film hebben ieder hun eigen kleur. Hierdoor kun je voelen om welk personage het gaat, ook als deze er niet fysiek is. Emma heeft de kleur blauw, Sarah de kleur roze en Debbie (de nieuwe vriendin van Sarah) de kleur geel. Wanneer de 30-jarige Emma wakker wordt in een surrealistische wereld, zie je bijvoorbeeld een roze ballon, een roze boekje en een roze telefoon, die haar leiden naar het telefoongesprek met Sarah.

5. Welke uitdagingen kent deze film?

Om deze film tot een succes te maken is er best wat nodig. We hebben bijvoorbeeld te maken met locatiekosten, camera-, licht- en geluidsapparatuur, kostuums, decors, post-productie, Visual Effects en ga zo maar door. Er gaat gedraaid worden in een trein, wat voor uitdagingen zorgt vanwege beweging, continuïteit en Visual Effects. En daarnaast zoeken we een klassieke Orient Express treincoupé, waarin mensen gekleed zijn in steampunk. Deze film is immers één en al droom, herinnering en verbeelding. En denk eens aan de onderwater studio en de daarbij behorende veiligheidsvoorschriften, die dit met zich meebrengt.

De grootste uitdaging waar we in de pre-productie nu voor staan is het budget. Met een enorme lading aan passie werkt iedereen belangeloos aan deze film mee. Maar ook al zullen wij er tot dusver niks mee verdienen er zijn wel heel erg veel zaken die geld kosten. Daarom willen wij u om hulp vragen. Is uw nieuwsgierigheid aangewakkerd en wilt ons helpen met het realiseren van deze prachtige film over vriendschapsverdriet? Kijk dan nu op onze Gofundme pagina en doneer!



VOLG ONS

Wil je de hele week op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Houd dan onze pagina in de gaten of volg Entertainmenthoek op Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest. Zo blijf je op de hoogte van het laatste nieuws rondom je favoriete films en series.

Exit mobile version