Recensie | Synchronic (Ygaël Nys)

Stel je voor dat je een pil kunt nemen waardoor je 7 minuten in een ander tijdperk kan rondlopen. Dit is het idee waarmee de film Synchronic speelt. Of deze film het kijken waard is lees je in de Synchronic recensie van Ygaël Nys.

Titel: Synchronic
Regisseur: Aaron Moorhead & Justin Benson
Scenario: Justin Benson
Cast: Anthony Mackie, Jamie Dornan, Katie Aselton, Ally Ioannides
Speelduur: 103 minuten
Genre: Sciencefiction, Thriller

Recensie Synchronic

Steve en Dennis zijn ambulancebroeders en beste vrienden die samen vooral de nachtelijke diensten draaien. Ze komen iedere keer gruwelijkere en vreemdere doden tegen, welke telkens verbonden zijn met de designerdrug ‘Synchronic’. Het blijkt een pilletje te zijn dat populair is onder de jeugd en voor we het weten verdwijnt een belangrijk iemand uit het leven van Dennis en Steve. Het duurt niet lang voordat Steve zelf begint te experimenteren met de drug, alleen blijken de gevolgen hiervan iets zwaarder dan hij dacht.

Het is de eerste keer dan regisseurs duo Justin Bensin en Aaron Moorhead met een relatief groter budget mogen werken en het duo zet dat dan ook op de juiste manier in. Het is eigenlijk een B-film, maar tijdens het kijken heb je dit totaal niet door. De effecten zijn zo mooi gedaan dat je na een kwartier denkt dat je naar een big budget film zit te kijken. Ook de casting van de twee hoofdpersonages is perfect gedaan door de regisseurs. Jamie Dornan heeft misschien het charisma van iemand met asperger, maar Anthony Mackie trekt dit dan weer mooi recht met zijn vertolking van Steve. Hij draagt bij aan de perfecte balans tussen de soms zware thema’s van de film en enkele luchtige momenten. Zo wordt hij op een bepaald moment aangevallen door een conquistador en vertelt dit later op een een hilarische manier na, waarbij hij de aanvaller een “dickhead conquistador” noemt. De film bevat nog enkele van dit soort momenten en niemand had dit beter kunnen uitbeelden dan Anthony Mackie.

Nog een thema waar Moorhead en Benson mee spelen is het feit dat tijdreizen hoogstwaarschijnlijk niet zo fijn is als je niet blank bent. Sommige kijkers vinden dit wellicht een onnodige toevoeging, maar uiteindelijk zorgt dat wel voor een realistische en ruwe weergave van het verleden. Men legt met name nadruk op de ruwe kanten van de geschiedenis, het blijft dan ook een thriller.

Het tijdreizen is tevens zeer mooi gefilmd, ik denk dat ik met zekerheid kan zeggen dat we het nog nooit zo gezien hebben. We zien de omgeving rondom het personage vervagen en vervolgens wordt een gedeelte van het verleden stilletjes aan toegevoegd. Het is niet simpel om dat zo origineel te weergeven, zeker nu er zoveel films zijn die over tijdreizen gaan. Maar voor fans van het regie duo is dit geen verrassing, ze staan namelijk bekend om hun originele en bijzondere film- en montagetechnieken. Ook voor hun muziekgebruik krijgen ze veel lof en dat is bij deze film niet anders. Er wordt hierdoor in Synchronic vanaf de eerste minuut een sterke sfeer neergezet.

Eindverdict: Synchronic is een goede film, maar hij is kwalitatief niet te vergelijken met The Endless. Dat hoeft natuurlijk ook niet, maar je hoopt toch altijd ergens een overtreffing van het vorige werk. Het verhaal is in grote lijnen voorspelbaar, maar speelt af en toe toch met de verwachtingen van de kijker. Zo zorgt de plaatsing van bepaalde scenes voor verwarring als je een seconde niet hebt opgelet. De regisseurs maken tevens gebruik van een aantal coole effecten en montagetechnieken in de film. Dat zorgt ervoor dat Synchronic echt heel aangenaam is om te kijken, wat ook belangrijk is bij een film. En voor echte Benson en Moorhead fans zit er een kleine connectie naar The Endless in de film. Het is iets wat je makkelijk mist, maar het is wel tof.

Ygaël Nys

★★★★☆

Exit mobile version