Recensie | Guardians of the Galaxy (Fabian van der Starre)

“There was an idea to bring together a group of remarkable people, so when we needed them, they could fight the battles that we never could…” – Nick Fury over The Avengers. Vervang The Avengers door een stel ongeregelde criminelen en je krijgt Guardians of the Galaxy. In Marvels nieuwste film wordt er jacht gemaakt op ruimte-avonturier Peter Quill/Star-Lord (Chris Pratt). Hij steelt een metalen bol en haalt daarmee de woede op de hals van de mystieke, blauwe ruimteheerser Ronan (Lee Pace). Ronans rechterhand Gamora (Zoe Saldana) vindt Quill en de bol, tegelijk met de schietgrage wasbeer Rocket (Bradley Cooper) en de pratende boom Groot (Vin Diesel). Ze worden gearresteerd en in de cel gegooid. Daar besluiten ze om samen te werken met de stijfkop Drax (Dave Bautista) en uit te breken. Wanneer ze ontdekken dat Ronan de bol zoekt voor zijn baas Thanos (Josh Brolin) ziet het vijftal het als hun plicht om Ronan ervan te weerhouden de bol in handen te krijgen.

Titel: Guardians of the Galaxy
Regisseur: James Gunn
Scenario: James Gunn, Nicole Perlman, Dan Abnett, Andy Lanning
Cast: Chris Pratt, Zoe Saldana, Bradley Cooper, Dave Bautista, Vin Diesel, Michael Rooker, Benicio Del Toro, Glenn Close, John C. Reilly, Lee Pace, Karen Gillan, Djimon Hounsou, Josh Brolin
Speelduur: 121 minuten
Genre: Actie, Avontuur
Te zien vanaf: 14 augustus 2014

Waarom je het beste thuis kunt blijven

Guardians of the Galaxy is weliswaar het onbekende zwarte schaap van de Marvel franchise. Veel mensen kennen de comics en de personages niet en weten niet wat ze bij de titel moeten of kunnen verwachten. Het verhaal van de film speelt zich in principe in de ruimte af en niet op aarde met veel buitenaardse wezens. Dit maakt dat het even wennen is aan de (nieuwe) andere setting. Daarnaast is Thanos en zijn streven de enige link naar het Avengers universum. Buiten hem en zijn doel om zijn er geen andere zichtbare connecties. De bioscoopbezoekers die enkel fans zijn van de bekende Avengers zullen hier teleurgesteld worden.

Guardians of the Galaxy

Waarom je absoluut heen moet gaan

Als je net als mij kippenvel krijgt bij het Marvel logo, is het alleen al de moeite waard om Guardians of the Galaxy op het grootste scherm dat je kunt vinden te kijken. De op-het-eerst mysterieuze Star-Lord ontpopt zich tot één van de meest komische personages in het hele Marvel universum. Daar krijgt hij echter hulp bij, in de vorm van de dodelijke Gamora, super techneut Rocket, domme Drax en boom Groot. Nu lijkt een pratende boom niet zo grappig, maar geloof mij, je zult vlak liggen van het lachen door Groot zijn uitingen en uitspraken. De ruige Racoon is onwijs gaaf met zijn grappen en Drax zijn domheid en Gamora’s moordlustigheid maken het plaatje helemaal compleet. Deze film barst van de spectaculaire actiescènes en hilarische momenten. Ik kan met volle overtuiging zeggen dat Guardians of the Galaxy één van de meest komische Marvel films is die ik ooit heb gezien.