Samsung stopt met het maken van Blu-ray spelers

Meer dan een decennium geleden bracht fabrikant Samsung als eerste een commerciële Blu-ray speler op de markt. Drie jaar geleden introduceerden ze ‘s werelds eerste 4K / Ultra Blu-ray-speler. De afgelopen jaren nemen de verkopen van Dvd’s en Blu-ray’s af en het verkopen van fysieke uitgaven van films en series lijkt steeds meer een niche te worden. Vorige week bevestigde Samsung tegenover CNET dat:

“Samsung will no longer introduce new Blu-ray or 4K Blu-ray player models in the US market.”

Marktonderzoeksbureau NPD Group stelt dat Samsung momenteel het grootste deel van de Blu-ray-spelersmarkt heeft met 37%, gevolgd door Sony (31%) en LG (13%). Voor hen om effectief afstand te doen van die markt is geen goed teken.

Digital Entertainment Group’s 2018 home entertainment verslag meldt dat de bestedingen aan streaming zijn gestegen tot $23,3 miljard, een stijging van 11,5% ten opzichte van het voorgaande jaar. $12,9 miljard hiervan werd besteed aan SVOD-services (Netflix, Amazon Prime, Hulu, HBO Now, etc.) en $4,55 miljard aan directe VOD-verkopen en -verhuur (Amazon, iTunes, Vudu, etc.) Dit is een stijging van 30% en 10,5% respectievelijk op de cijfers van 2017.

Uitgaven aan fysieke media? De totale uitgaven voor films en tv-schijven op dvd, Blu-ray en 4K UHD Blu-ray samen kwamen uit op $4,03 miljard. Dat is 14,6% minder dan in 2017.

Deze week vertelde een woordvoerder van Sony Electronics dat zij voorlopig doorgaan:

“Sony Electronics continues to see very solid demand for our 4K Blu-ray player lineup from customers that feel this format delivers the best 4K home-theater viewing experience. Consumers want options when it comes to enjoying video content, whether it’s sourced from recorded media, video-on-demand services, or broadcast television. And as our customer’s needs evolve, Sony will continue to provide them the flexibility to enjoy high-quality video content.”