Blog | Film Festival CinemAsia 2020 (Kimberly van Niele)
Van 4 t/m 8 maart bracht de 13e editie van het CinemAsia film festival Azië opnieuw terug naar het witte doek. Deze keer koos het festival voor de bioscoop locaties Rialto en Studio/K om ruim 30 Aziatische films te tonen. CinemAsia maakt een selectie van de beste, nieuwste en meest relevante Aziatische films van dit moment. Of dat nou spectaculaire blockbusters zijn of progressieve indie films. Dit diverse programma aanbod maakt CinemAsia een festival dat zowel jong en oud zal aantrekken.
Na het overweldigende succes van de Koreaanse film Parasite (2019) door Bong Joon-ho, die zelfs als eerste internationale film een Oscar in de wacht mocht slepen, is het wel te stellen dat Aziatische cinema meer booming is dan ooit. In 2014 was Boong Joon-ho’s bijzondere film Snowpiercer, met in de hoofdrol Chris Evans, nog de openingsfilm van het festival wat wel laat zien hoe hoog de kwaliteit van de getoonde films is.
Dit jaar kent het programma wederom een grote selectie films waarvan enkelen zelfs voor het eerst tijdens CinemAsia getoond worden. Samen met mijn collega Sandro Algra heb ik een selectie van de films bekeken en wij waren zeker niet teleurgesteld!
CineMasia 2020
CinemAsia bevat een selectie Aziatische films uit Hong Kong, Taiwan, Japan, Indonesië, China, en meer landen. Met het oog op Aziatische filmmakers.
Het doel van het festival is om een rol te spelen in het publieke discours rondom Aziatische cultuur. Dit doen zij door kennis en expertise te delen over de Aziatische identiteit. CinemAsia wil Aziatische filmmakers de kans geven om van internationale herkenning te genieten.
Alle films worden getoond in hun oorspronkelijke taal en bevatten vaak Engelse ondertiteling.
Prinses Aya 프린세스 아야
De animatiefilm Prinses Aya vertelt een Koreaans sprookje over de gelijknamige prinses. In deze fantasierijke wereld worden er soms vervloekte kinderen geboren die langzaam veranderen in een dier. Prinses Aya (stem door: Baek A-yeon) is een van die vervloekte kinderen, maar ze kan haar vloek tegenhouden door een magische armband te dragen. Als ze wordt uitgehuwelijkt aan de prins van haar buurland wordt het steeds moeilijk de vloek onder controle te houden.
Yeon Sang-ho, de regisseur van de zombiehit Train to Busan, maakte van Prinses Aya aan fantasierijke romance. Het is duidelijk dat de regisseur een Disney-sfeer probeerde neer te zetten. Maar dat ook zeker met moderne elementen. Prinses Aya is geen braaf prinsesje dat doet wat haar gezegd wordt. Ze is dapper en pittig, met genoeg kwaliteiten om een moderne heldin te maken.
Ook een leuk extraatje is dat de prins’, die overigens een veel grotere rol speelt dan je in eerste instantie zou denken, stem wordt ingesproken door Jin-young: een K-pop ster die fans kennen van de band GOT7. Dit talent is niet onbenut gelaten. Prinses Aya zit vol pop-songs die de film een extra magische draai geven.
Beoordeling: ★★★½☆
Suk Suk 叔 叔
Misschien wel de interessantste film van de dag was Suk Suk. Deze film over twee bejaarde mannen in Hong Kong die de liefde in elkaar vinden. De 70-jarige taxichauffeur Pak (Tai-bo) leeft een schijnbaar normaal leven en is gelukkig getrouwd met zijn vrouw. Toch merkt hij dat hij romantische gevoelens krijgt voor Hoi (Ben Yuen), een 65-jarige gepensioneerde weduwe die is ingetrokken bij zijn streng christelijke zoon (Lo Chun-Yip). Nooit eerder hebben deze twee mannen hun seksuele geaardheid aan iemand onthuld.
De mooiste momenten uit de film zijn wanneer zij stil zijn en gewoon van elkaars aanwezigheid genieten. Uiteindelijk weet de film een prachtig en eerlijk portret te schilderen van de pijnlijke tragedie van het leven dat homo’s leiden in Hong Kong.
Regisseur Ray Yeung weet heel goed de chemie tussen het koppel weer te geven in kleine intieme momentjes die je als kijker een grotere emotionele betrokkenheid geven. Dit maakt het einde van de film extra bitterzoet met zijn dubbelzinnige conclusie.
Beoordeling: ★★★★½
Winnaar Competition Jury Award: Balloon 气球
Zoals gebruikelijk zijn tijdens de slotceremonie van de 13e editie van CinemAsia Film Festival, de Competition Jury Award en de Tao Kae Noi Young Critics Award gisteravond uitgereikt.
Sandro en ik hebben deze Chinese film helaas niet kunnen zien. Maar de publieksfavoriet maakt mij natuurlijk wel erg nieuwsgierig. Balloon gaat over de strenge eenkindpolitiek van China. Als moeder Drolkar (Sonam Wangmo) opnieuw zwanger wordt komt ze voor een ethisch dilemma te staan. Kiest ze voor de wet of voor de boeddhistische tradities in dit bedachtzame en vertederende drama van Tibetaanse meesterregisseur Pema Tseden?
Volledig in oosterse sferen
Naast Aziatische films brengt CinemAsia hun bezoekers ook in oosterse sferen met heerlijke foodstands die zich bevonden in Studio K. Van Japanse curry tot ramen en bubble tea, als bezoeker had je genoeg keuze om je buikje tussen de films door te vullen.
CinemAsia organiseerde ook een aantal workshops, panels en andere activiteiten. Zo was het mogelijk om je suf te dansen met een potje Dance Dance Revolution, kon je met een aantal body session leren om je lot te laten aan opgelegde gender rollen, of was het mogelijk om mee te doen aan een panel over wat het betekent om in een interraciale relatie te zitten.
Ook CinemAsia 2020 was een geslaagd festival waar je je volledig kon onderdompelen in de Aziatische cultuur. Met ook internationale gasten brengt CinemAsia het festival naar een hoger niveau voor fans van Aziatische cinema. Hoe vaak krijg je nou de kans samen in een zaal te staan met de regisseur van een zojuist getoonde film?
De internationale gasten die aanwezig waren zijn Lo Chun Yip (Suk Suk, Fagara), regisseur Amano Chihiro (Mrs. Noisy) en de Taiwanese producer Aileen Li (Detention). Na afloop van een film waarbij zij betrokken waren kreeg het publiek de kans vragen te stellen.
Dit hele plaatje maakt van CinemAsia een succesvol en interessant film festival voor fans internationale films. Kom ik volgend jaar weer? Zeker weten!
Bekijk hieronder meer foto’s van het evenement.
Kimberly van Niele