Blu-ray Recensie | Bad Moms 2 (Immy Verdonschot)

Vanaf 3 april is Bad Moms 2 verkrijgbaar op DVD en Blu-ray. Deel twee van de moeders die een middelvinger opsteken naar altijd maar de perfecte moeder willen/moeten zijn. Lees hier de recensie van Immy Verdonschot. Met dank aan Triple P Entertainment.

Titel: Bad Moms 2 (a.k.a. A Bad Moms Christmas)
Regisseur: Jon Lucas & Scott Moore
Scenario: Jon Lucas & Scott Moore
Cast: Mila Kunis, Kristen Bell, Kathryn Hahn, Christine Baranski, Susan Sarandon, Cheryl Hines, Jay Hernandez, Justin Hartley, Peter Gallagher
Genre: Komedie
Speelduur: 104 minuten

Taal: Engels, Frans | Ondertiteling: Nederlands, Frans | Beeldformaat: 16:9 LB / 2.40:1 | Audio: DTS HD 5.1 | Blu-ray/DVD-release: 3 april 2018

In 2016 besloten enkele overbelaste moeders te accepteren niet perfect te (kunnen) zijn en hun leven terug te eisen in de film Bad Moms, geschreven en geregisseerd door de schrijvers van The Hangover, Jon Lucas en Scott Moore. Na het succes van deze viering van het imperfecte moederschap volgde afgelopen kerst het vervolg: Bad Moms 2.

‘Slechte’ moeders Amy (Mila Kunis), Kiki (Kristen Bell) en Carla (Kathryn Hahn) hebben inmiddels hun leven teruggepakt, maar wanneer met kerst hun eigen moeders komen opdagen blijkt deze controle moeilijker vast te houden dan gedacht. Amy’s moeder (Christine Baranski) is snobistisch, afstandelijk en kent alleen complimenten waar kritiek in verschuild gaat, Kiki’s moeder (Cheryl Hines) is super aanhankelijk en Carla’s moeder (Susan Sarandon) duikt eigenlijk alleen op wanneer ze geld nodig heeft. Lukt het de jonge moeders om hun eigen leven weer in handen te krijgen?

Seksgrappen in kerstsfeer

Net als in de eerste film ligt de nadruk vooral op Amy’s (Kunis) leven en in dit geval de relatie met haar snobistische moeder Ruth (een prima rol van Baranski). Toch steelt niemand de show zoals Kathryn Hahn met haar platte grappen. Want ook in deze film is daar weer een overdaad aan te vinden. De onverwachte en vooral ook vergaande opmerkingen zullen je meerdere momenten laten lachen. Helaas gaan deze af en toe net iets te ver, waardoor de plank behoorlijk wordt misgeslagen. Verder zorgt de onderlinge chemie tussen de moeders van de moeders ook voor enkele leuke momenten: Baranski, Hines en Sarandon spelen prima op elkaar in, al hebben ze weinig kans om echt te schitteren.

Verspilling van talent

Door een overdaad aan personages en te oppervlakkige verhaallijnen, zijn er maar weinig momenten waarop de cast daadwerkelijk kan uitblinken. Waar de eerste film vooral ging over drie overbelaste en ondergewaardeerde moeders die perfect proberen te zijn en er uiteindelijk achter komen dat het geen ramp is dat niet te zijn, ligt hier de nadruk compleet op kerst en lijken de relaties ervoor onder te doen. Daarmee lijkt de kern van wat Bad Moms zo goed en verrassend maakte compleet verdwenen. Pas in de laatste helft krijgt het verhaal iets meer diepgang, maar zelfs dan komen de talenten van de geweldige cast niet tot hun recht. Daardoor eindigt de film enigszins mierzoet, zoals je vaak ziet bij doorsnee Amerikaanse kerstfilms die beginnen met chaos en eindigen met knuffels.

Makkelijk geld verdienen

Het is te merken dat deze sequel in korte tijd uit de grond is gestampt. Zo heb je af en toe het gevoel naar een herhaling te kijken, bijvoorbeeld wanneer Amy, Kiki en Carla besluiten kerst terug te veroveren en helemaal losgaan in het winkelcentrum, en lijken ook de grappen opnieuw te worden gebruikt. Bad Moms 2 voelt daardoor eerder aan als een simpele kerstversie om even snel wat extra centen te verdienen, dan als een waardig vervolg. Erg jammer, want zeker met deze actrices was er vast meer uit te halen.

Blu-ray of dvd?

Over de uitgave is verder weinig te zeggen. De blu-ray bevat geen extra’s, niet eens trailers. Je krijgt simpelweg de film en dat is het. Mocht je dus geen blu-rayspeler in huis hebben, dan mis je dit keer niets door de dvd te kopen.

Hoewel de film vermakelijk is en zeker lachmomenten heeft, biedt Bad Moms 2 weinig nieuws. Het lijkt alsof schrijvers en regisseurs Josh Lucas en Scott Moore dachten overal mee weg te kunnen komen omdat Bad Moms een succes was, maar niets is minder waar. Het verhaal voelt als een simpele herhaling van de eerste film met nog plattere grappen en verspilling van de talenten van de acteurs. De (kerst)film past daarmee prima in het rijtje van films voor de feestdagen die draaien om de stress voor een (Amerikaanse) perfecte kerst, maar mist de kracht van zijn voorganger.

Deel jij dezelfde mening over Bad Moms 2 als Immy? Of heb je juist een hele andere mening? Laat het ons weten in de comments!