Recensie | Ocean’s 8 Blu-ray (Immy Verdonschot)

Na Oceans Eleven, -Twelve en –Thirteen is het tijd voor een totaal nieuwe energie: een vrouwelijk variant van de succesvolle trilogie (2001-2007) van Steven Soderbergh. Dit keer staat hij de regiestoel echter af aan Gary Ross en neemt Soderbergh de rol van producent op zich. Kan deze misdaadkomedie zich meten met zijn voorgangers? Lees hier de recensie van Ocean’s 8 door Immy Verdonschot!

Titel: Ocean’s 8
Regisseur: Gary Ross
Scenario: Gary Ross en Olivia Milch
Cast: Sandra Bullock, Cate Blanchett, Anne Hathaway, Sarah Paulson, Helena Bonham Carter, Mindy Kaling, Rihanna, Awkwafina, Dakota Fanning, James Corden
Speelduur: 110 minuten
Genre: misdaadkomedie

Medium: Blu-ray, 1 disk
Regio: B
Taal: Engels, Frans
Ondertiteling: Nederlands, Frans en Engels voor slechthorenden
Beeldformaat: 1080p High Definition 2.40:1, 16:9
Audio: Dolby Atmos-TrueHD
Blu-ray/DVD-release: 17 oktober 2018
EAN: 5051889622550

Inhoud

1. Hoofdfilm: Ocean’s 8
  2. Features
  3. A Heist in Heels
  4. Ocean’s Team 3.0
  5. Reimagining the Met Gala
  6. Deleted scenes

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Bros Home Entertainment

Debbie Ocean, zusje van Danny Ocean, komt na 5 jaar, acht maanden en twaalf dagen vrij. Zodra ze op vrije voeten is, wil ze maar één ding: de grootste roof van haar leven uitvoeren. Al snel stelt ze met haar partner in crime een team van specialisten samen om zodoende een diamanten ketting, ter waarde van 150 miljoen dollar, te stelen tijdens hét evenement van het jaar: het Met Gala.

Recensie Ocean's 8

‘Woman power’

Een redelijk deel van de film wordt in beslag genomen door het introduceren van alle vrouwelijke personages. Niet vreemd, wat Ocean’s 8 bevat een sterrencast. De film is een viering van vrouwen die samenkomen. Sandra Bullock straalt als Danny’s zus Debbie Ocean die gedurende vijf jaar de ‘perfecte heist’ heeft bedacht. Haar partner in crime, de altijd stralende Cate Blanchett als Lou, helpt haar bij het samenstellen van dit team dat wordt aangevuld door Rihanna (de hacker), Awkwafina (de zakkenroller), Mindy Kaling (juwelenmaakster), Helena Bonham Carter (kostuumontwerpster), Sarah Paulson (de heler) en pion in het hele verhaal is Anne Hathaway die zich kan uitleven als diva. Het maakt de film bijzonder, aangezien er maar weinig mogelijkheden zijn geweest waarin een vrouwenteam zodanig de hoofdrol (gezamenlijk) kan spelen. Ze laten daarmee zien dat ze net zo – zo niet meer – vermakelijk kunnen zijn in een roof als mannen.

De chemie

Vanaf het moment dat je twee (en steeds meer) actrices samen ziet, voel je de chemie. Deze ontzettend sterke vrouwengroep met ieder hun eigen specialiteit – zoals je mag verwachten in dergelijke films – zorgt in iedere combinatie voor komische scènes. Dat gezegd hebbende is de relatie tussen Blanchett en Bullock het sterkste. Je voelt dat Debbie en Lou een geschiedenis hebben en bij het zien van hun scènes hoop je alleen maar op meer (prequel please!). Doordat deze twee het voortouw nemen, kan lang niet iedereen evenveel schitteren op het scherm. Zelfs Blanchett blijft een beetje op de achtergrond, wat zeker voor een actrice met haar talenten wat ondergewaardeerd aanvoelt. De dynamiek tussen alle actrices is echter prima en de meeste personages hebben genoeg aan hun screentime om hun excentriciteit te tonen.

Ocean's 8 Blu-ray Immy Verdonschot

De misdaad

Je zou bijna zeggen: met zo’n cast, wat heb je dan nog meer nodig? Nou, een goed en geestig verhaal hoort er zeker bij. De misdaad die de dames plegen is dan ook interessant, humoristisch en onderhoudend. Net als bij de eerdere Ocean’s-films zorgt deze film voor twist na twist. Anna Hathaway zei het zelf het beste met ‘het is een liefdeskind tussen Ocean’s Eleven en The Devil Wears Prada’. Dat de actrices ook zo overtuigend en spontaan Duits en Frans spreken op totaal willekeurige momenten geeft het die extra laag van vernuftigheid. Daarnaast is het vooral genieten van de zelfverzekerdheid van ieder personage en hun ‘devil may care’-houding tijdens de hele voorbereiding en uitvoering van de heist. Je zou bijna zeggen, zoiets werkt aanstekelijk.

De humor

Zoals gezegd weet ieder personage met hun eigen excentriciteit uit te blinken. Het is een aanwinst om zoveel diverse vrouwelijke personages te hebben, die elkaar ook qua humor perfect kunnen aanvullen op de meest uiteenlopende manieren. Of het nou gaat om het rondkomen van 45 dollar wanneer Debbie uit de gevangenis komt, het krijgen van een metropas voor het hele team, de hilariteit waarmee Bullock en Blanchett Bonham Carter met een etentje proberen af te leiden, Kaling die verrassend uit de hoek kan komen met een opmerking of simpelweg Hathaway die de meest ultieme diva is die je de laatste tijd hebt gezien. Ieder van hen werkt op hun eigen manier op je lachspieren.

Ocean's 8

De laksheid

Eén van de belangrijkste onderdelen van een dergelijke misdaadfilm is dat de roof zo ingenieus moet zijn, dat je het nooit ziet aankomen. Helaas laat Ocean’s 8 hier wat steken vallen. Het lijkt alsof bij het scenario iets teveel is gelet op de glamour en de humor, dan op de logica. Zo zitten er gaten in het verhaal, wat de film teniet doet. De laatste twists van de heist lijken de ‘logica’ ineens volledig los te laten. Het is lastig om dit goed uit te leggen zonder teveel vrij te geven, maar je moet in dat geval maar eens opletten bij de na vertelling en nasleep van de roof. Wat de film ook niet helpt is dat alles van een leien dakje gaat. Er zit wel spanning in, maar die boog had zeker nog iets strakker gekund.

Extra’s: Een ‘making of’ in delen

De blu-ray bevat vier features, waarvan de eerste twee deleted scenes zijn die eigenlijk geen toegevoegde waarde hebben. Gelukkig zijn andere extra’s wel de moeite waard, waar vooral de actrices (Bullock, Blanchett, Paulson, Hathaway en Bonham Carter), regisseur Gary Ross, schrijfster Olivia Milch en kostuumontwerpster Sarah Edwards veel aan het woord komen. Zo krijg je met Reimagining the Met Gala in ongeveer dertien minuten een leuke blik in de pracht en praal van het gala. Zeker een aanrader voor wie geen idee heeft wat ‘het Met’ is en waarom het zo ontzettend bijzonder is. Het geeft de film iets meer context voor de leken en voor de kenners is het een leuk kijkje achter de schermen over wat er allemaal echt is gebruikt. Daarnaast is het leuk om even stil te staan bij de jurken van de hoofdrolspelers die benadrukken op wat voor details is gelet.

Bij een film waarvan de cast ‘vervangen’ is door vrouwelijke namen, kan een feature over de casting natuurlijk niet ontbreken. Dat is Ocean’s Team 3.0 (13.20min). Ieder personage passeert de revue, maar het leukste om naar te kijken en luisteren is Bullock die vergeleken wordt met voorganger George Clooney. Uit deze feature spreekt vooral dat de actrices graag met elkaar wilden samenwerken, maar dat ze nooit eerder de kans kregen. Iets wat nogmaals onderstreept hoe lastig het is voor leading ladies om samen met meerdere vrouwen in een film te zien te zijn. Zeker in rollen die traditioneel gezien mannelijk waren.

De feature A Heist in Heels (11:35) grijpt terug op de voorgangers van Ocean’s 8: hoe ze de stijl en het gevoel van alle films uit de reeks proberen te behouden, als ook de relatie met het oude verhaal. Daarnaast wordt stilgestaan bij de kostuums, de modeparade en alle namen uit de mode-industrie die hieraan hebben meegeholpen. Het meest vermakelijke uit alle features zijn echter de funfacts die worden gedeeld, als ook de blikken op de set waar veel gelachen wordt. De chemie onderling wordt op deze manier alleen maar versterkt, waar overigens ook de vele interviews aan bijdragen. Hierin zorgen vooral Bullock en Paulson voor veel humor en laat de laatste zien dat ze eigenlijk haar eigen comedy- of talkshow zou moeten hebben.

De blu-ray

Over de blu-ray zelf is verder weinig te zeggen. Je krijgt een scèneselectie met twaalf scènes en het menu speelt af met een leuke soundtrack die een keer te horen is. Is de muziek afgelopen, dan is het menu gewoon stil. Prima, want meer is ook niet nodig.

Ocean’s 8 is een heerlijk film, die zich zeker kan meten met zijn mannelijke voorgangers. Hoewel de roof hier en daar wat steken laat vallen aan geloofwaardigheid, maakt de vrouwelijke sterrencast dit meer dan goed. De vrouwen schitteren op het scherm, waarbij de chemie goed voelbaar is en het vooral hun excentriciteit is die voor veel humor zorgt. Zeker een aanrader.

★★★★☆

Immy