Certified Cinema | Recensie The Sound of Music

Ik ben persoonlijk een hele grote musical fan. La La Land is een van mijn meest favoriete films ooit, ik hou van beide versies van West Side Story en de recente Tick, Tick… BOOM! heb ik ook al talloze malen bekeken. Een andere favoriete musical van mij is The Sound of Music, een klassieker uit 1965 met Julie Andrews. Lees in deze ‘Certified Cinema’ recensie waarom The Sound of Music echt een fantastische musical is.

Titel: The Sound of Music
Regisseur: Robert Wise
Cast: Julie Andrews, Christopher Plummer, Charmian Carr, Nicholas Hammond, Peggy Wood
Scenario: Ernest Lehman
Speelduur: 172 Minuten
Genre: Biografisch, drama, familie, musical
Releasejaar: 1965

Kijk The Sound of Music online

Dit artikel bevat spoilers

In The Sound of Music wordt Maria, een jonge non, de nieuwe gouvernante van de 7 kinderen van Kapitein Georg von Trapp. Maria wordt steeds closer met de kapitein en de kinderen, wanneer ze zang en blijdschap terugbrengt in het gezin. Uiteindelijk moet de familie ontsnappen uit Oostenrijk, wanneer de ‘anschluss’ het land zou aansluiten met het Derde Rijk.

Dit is een betoverende film, en dat is met name dankzij Julie Andrews als Maria. Zij is zo optimistisch, vrolijk en eigenwijs, en maakt voor een fantastisch karakter. Maria weet wat ze goed of slecht vindt, en handelt daar altijd op, ook wanneer het niet de bedoeling zou zijn. Maar Maria’s eigenzinnigheid heeft alleen maar positieve gevolgen voor de familie.

Georg von Trapp, de kapitein, is een weduwnaar en heeft in de jaren na de dood van de moeder het huis en de kinderen als bemanning van een schip behandelt. De kinderen worden als honden geroepen met fluitjes en plezier is praktisch verboden. Maria is niet de eerste gouvernante die geprobeerd heeft voor de kinderen te zorgen, haar voorgangers zijn allemaal weggejaagd door de kinderen. Maria ondermijnt echter de verwachtingen van de kinderen door de manier waarop ze reageert op de praktische grappen van de kinderen.

Langzaam maar zeker wint Maria het vertrouwen van de kinderen en brengt muziek in het gezin. En dit zijn een aantal fantastische liedjes. ’My Favorite Things’ is een klassieker die iedereen kent, ’Do-Re-Mi’ is net zo fantastisch en ’The Lonely Goatherd’ wordt niet genoeg erkend, dat is simpelweg een magisch liedje. Maar mijn favoriete nummer van de film moet wel ’Sixteen Going on Seventeen’ zijn. Zonder dat Liesl, de oudste, en Rolf, een lokale jongen, veel chemie hebben maakt dit nummer het een magisch koppel. Totdat Rolf een nazi wordt, natuurlijk.

Het is vooral de manier waarop ‘Sixteen Going on Seventeen’ terugkomt in het einde, en de lyrics aanpast wanneer Liesl en Rolf niet meer samenkomen, die het fantastisch maakt. De hele film heeft zogenaamde ‘reprises’ van liedjes, in dat ze later in het verhaal terugkomen met een andere context, zoals met ‘Climb Ev’ry Mountain’ en met ‘So Long, Farewell’. Al met al, The Sound of Music bevat fantastische muziek.

Christopher Plummers Georg von Trapp kan eigenlijk gezien worden als een van de belangrijkste karakters. Maria is het hoofdpersoon, die geen ontwikkeling doorgaat maar haar omgeving aantast. Georg verandert van een afgesloten persoon tot een liefdevolle vader, die liefde en vreugde weer toelaat in zijn leven.

Thematisch gaat The Sound of Music om vrijheidsdrang. De kinderen willen meer vrijheid in het huis, en Maria strijdt voor vrijheid. Niet alleen voor die van haarzelf, maar ook van anderen, omdat ze dat moreel juist vindt. Maar ook Kapitein von Trapp probeert zijn vrijheid te beschermen, terwijl het Derde Rijk dit niet toelaat.

The Sound of Music recensie

The Sound of Music is een magische film. Het is constant optimistisch, ook in momenten die thematisch wat zwaarder liggen. Voor een film met een speelduur van 3 uur vliegt deze iedere keer onmiddellijk voorbij. De optredens van Julie Andrews en Christopher Plummer zijn fantastisch, maar met name de kinderen stelen meerdere malen de show.

Charmian Carr is Liesl, het oudste kind, en is ontzettend leuk in de film. De jongste, Gretl, is zo’n schatje in de film dat je haar wel op kan eten! Friedrich, de oudste jongen, is ook fantastisch, en zou later zelfs Spider-Man spelen in The Amazing Spider-Man uit 1977. Louisa, Kurt, Brigitta en Marta zijn uiteraard net zo fantastisch. De dynamiek en banden tussen de kinderen is zo duidelijk en goed geregisseerd, dat je zelf zou wensen dat dit je gezin was.

Een bijzonder feitje waar ik recentelijk pas achter ben gekomen is dat de film gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Georg von Trapp was in het echte leven ook een oorlogsheld in de Eerste Wereldoorlog, vader van 7 kinderen, wiens moeder vroeg was overleden. Maria von Trapp is in 1927 met Georg getrouwd, waarna ze met hem en de kinderen de Trapp Family Singers vormde. Maria heeft nog vier kinderen gehad met Georg. De 7 kinderen in de film waren ook echt, al dan niet met andere namen.

The Sound of Music is een essentiële film die mensen minstens een keer in hun leven gezien moeten hebben. Het is een fantastische musical, met een bijzonder verhaal en betoverende karakters. The Sound of Music is in mijn optiek echt ‘Certified Cinema’.

★★★★★

Exit mobile version