Cineweek | Little Women (mini-recensie)

Onlangs ben ik naar een ander soort film geweest dan ik normaal zou bezoeken. Het gaat hier om het voor een Oscar genomineerde Little Women. Wat ik ervan vond lees je hieronder.

Als ´zelfverklaard filmrecensent´ vind ik het belangrijk om open te staan voor verschillende soorten films. Toch waren er genres die ik altijd leek te vermijden. Waaronder de meeste titels die in mijn beleving ´´vrouwenfilms´´ waren. Dit terwijl dit eigenlijk nergens opsloeg. Er bestaan voor een 8-jarig jongetje misschien dingen als ´´jongensfilms´´ en ´´meisjesfilms´´, maar buiten dat zijn films er gewoon voor iedereen (Met uitzondering misschien van de gemiddelde Johan Nijenhuis film, want die zou ik alleen masochisten aanraden).

Er was dus geen enkel excuus meer om mijn moeder niet gezellig naar Little Women te nemen, dus dat heb ik onlangs ook maar gedaan. Het eerste dat mij opviel was het feit dat ik moeite had om in het verhaal te komen. De film ging chaotisch van start en de tijdsprongen hielpen ook niet mee. Ondanks dat dit later wel bijtrok wisten de gebeurtenissen me nog steeds niet zoveel te boeien. Er hing een krachtige sfeer in de film, maar het verhaal voelde wat willekeurig aan. Ik hoorde veel mensen klagen dat ze vonden dat Once Upon a Time in Hollywood qua plot nergens heen leek te gaan, maar dat had ik dus ook een beetje bij Little Women. Dat hoeft niet perse erg te zijn, als de film wel een hoog entertainment-gehalte zou hebben. Al was dit voor mij helaas niet zo het geval. Hier en daar waren er wat boeiende scenes, maar ik vond het vooral erg lang duren.

Ondanks mijn eerdere kritiekpunten vond ik Little Women is een erg sfeervolle en goed geregisseerde film. Daarnaast was ook de cast erg indrukwekkend. Toch moet ik bekennen dat het mij toch allemaal net wat te zoet was. Ik zou hierdoor bijna zeggen dat er toch iets als “vrouwenfilms” bestaat. Desondanks blijf ik openstaan voor dit soort films. Al kies ik de volgende keer voor een titel die net wat minder zoet is dan deze.

Heb jij hem ook gezien en vond je hem wel erg leuk? Of heb je nog aanraders voor mij? Plaats dan gerust een reactie of reageer via Facebook.