Recensie | Cobra Kai seizoen 3 (Ray Doetjes)

Netflix besloot om de release van het derde Cobra Kai seizoen een hele week te vervroegen! Is dit lang verwachte seizoen genoeg om het enorm saaie oud en nieuw goed te maken? Lees het hier in Raymond’s recensie van Cobra Kai seizoen 3.

Titel: Cobra Kai III
Regisseur: Jon Hurwitz, Hayden Schlossberg, Jennifer Celotta, Josh Hield, e.a.
Cast: Ralph Macchio, William Zabka, Tanner Buchanan, Courtney Henggeler, Xolo Marinduena, Mary Mouser, Jacob Bertrand, Gianni Decenzo, Martin Kove e.a.
Genre: Actie/Drama
Speelduur: 10 afleveringen van ongeveer 30 minuten per aflevering
Releasedatum: 01-01-2021

Gelukkig nieuw jaar

Netflix wenst ons na een enorm saai 2020 een geweldig nieuwjaar door Cobra Kai III een hele week eerder uit te brengen dan initieel gepland was. Als een 70s kid ben ik opgegroeid met The Karate Kid en dus een fan van het eerste uur, en zo dus ook van de serie Cobra Kai.

Recensie Cobra Kai seizoen 3

De serie vertelt het verhaal van Johnny Lawrence en Daniel LaRusso, die na 35 jaar nog steeds een vete hebben over een discutabele karate wedstrijd. Seizoen 2 eindigde in een enorme vechtpartij op West Valley High, tussen de Cobra Kai en Miyagi-Do studenten. In dat gevecht wordt Miguel, de protegé van Johnny, door Robbie (Johnny’s eigen zoon) over een balustrade getrapt en eindigde hij met een dwarslaesie in het ziekenhuis.

Johnny en Ralph voelen zich mede verantwoordelijk voor het nagenoeg fatale voorval op de school van hun kinderen. Amanda LaRusso houdt paniek aanvallen over na het bijna fatale gevecht met de doorgeslagen Tori over. Johnny gaat op geheel eigenzinnige wijze Miguel helpen te revalideren. Robbie Keen, brengt zijn tijd door in de jeugdgevangenis waar hij moet vechten om uit de ziekenboeg te blijven. En Daniel LaRusso moet alle zijlen bij zetten om zijn dealership te behouden, nadat de autoproduct ‘Doyona’, alle contracten heeft beëindigd door de enorme negatieve publiciteit rondom LaRusso auto’s en Miyagi-Do. Dat terwijl John Kreese, bezig is om Cobra Kai uit te bouwen door de meest ongeremde jongeren te rekruteren en zo Miyagi-Do eens en vooral tijd uit te schakelen.

Cobra Kai seizoen 3 recensie

De Grijze Persoonlijkheden

Wat deze serie vanaf dag 1 zo fascinerend maakt, is het feit dat men de standaard 80s clichés van ‘good guy, bad guy’ overboord heeft gegooid en alle karakters een goede en minder goede kanten heeft gegeven. Deze lappendeken van grijstinten maakt het juist eenvoudig om je te kunnen associëren met de minder goede karakter eigenschappen en zelfs sympathie te voelen voor de ogenschijnlijk, onsympathieke karakters. De enige uitzondering hierin is John Kreese! De originele oprichter van Cobra Kai Karate en een echte psychopaat… En daar brengt dit seizoen de nodige verandering in!

We worden van tijd tot tijd meegenomen naar 1968-1969, waar we een initieel hardwerkende, liefhebbende en eveneens gepeste John Kreese zien. Deze normale John raakt verliefd op een lieftallige dame en om samen een leven op te bouwen ruilt hij zijn “dead-end job” als afruimer bij een snackbar in voor een “Tour of Duty” in Vietnam. Al snel wordt hij daar gerekruteerd door een zeer discutabele kapitein om in de Special Forces te dienen. John’s menselijkheid verknalt de eerste geheime missie waardoor hij en zijn kameraden gevangen worden genomen door de Vietcong. De Vietcong martelt deze soldaten stelselmatig en laat ze dan uiteindelijk voor hun amusement, tegen elkaar vechten tot de dood erg volgt. Dan ineens zien we John Kreese niet als geboren sociopaat maar als een survivor die slachtoffer is geworden van enkele van de ergste misdaden tegen de mensheid – zaken die enorme psychische gevolgen hebben. Dit achtergrondverhaal was voor mij persoonlijk het meest interessante in dit seizoen, waarin vele oude bekende gezichten opduiken.

Kumiko en Chozen

In een ander – wat meer geforceerd – subplot moet Daniel moet naar Tokyo reizen om zijn inkoopcontracten met Doyona auto’s veilig te stellen. Doyona heeft lucht gekregen van de negatieve publiciteit rondom LaRusso en Miyagi-Do en wilt niet geassocieerd worden met een distributeur die kinderen indirect in een ziekenhuis terecht laat komen. De Japanners zijn onvermurwbaar. En op een nette Japanse manier wijzen ze Daniel de deur. Daniel reist naar Okinawa opzoek naar antwoorden en komt daar de nog steeds, wonderschone Kumiko tegen.

Kumiko biedt een luisterend oor en laat Daniel een diep geheim zien van Mr. Miyagi. Eveneens brengt zij hem in contact met Chozen; de jonge man met wie Daniel een gevecht op leven en dood had in Karate Kid II. Dit geeft een aantal hele grappige scenes, die even wat lucht brengen in een redelijk zwaarmoedig seizoen.

Ali with an I

En dan eindelijk, na vele malen geteased te zijn, is ze het echt! Ali with an I is te zien in Cobra Kai III. Een van mijn kennissen was co-producer van seizoen 2. Tijdens een lunch overhandigde hij mij merchandise van de serie; wetende dat ik een enorm fan ben. Hij voelde zich nog steeds schuldig voor een zeer ‘awkward’ meeting die hij voor mij had geregeld met een hoofd van Sony Television, enkele weken daarvoor. Ironisch genoeg, had deze meeting wat gelijkenissen met de scene waarin Daniel en Chozen’s elkaar na 35 jaar weer zien.

Toen ik de merchandise kreeg moest ik het wel vragen. Ik moest weten of Ali met en I meedeed in seizoen 3. Hij vertelde off-the-record dat Elisabeth Shue inderdaad, heel recent, had ingestemd om in een aflevering van seizoen 3 te willen spelen. Dit was tot het einde van seizoen 2 nog niet echt beklonken, maar de schrijvers en producenten hadden er op gehoopt. Vandaar dat de schrijvers er voor kozen om de “Friendship Request” van Johnny aan Ali te tonen toen Johnny de mobiel had weggegooid. Hierdoor zaten ze niet vast aan een aflevering met de wonderschone Elisabeth, maar gaven tegelijkertijd haar wel de ruimte om in een aflevering te spelen. En wat een geweldige aflevering is dat geworden!

In de kerst-aflevering gaan Ali en Johnny samen stappen om hun jeugd te hervinden. Er bloeit iets bijzonders tussen Johnny en Ali, wanneer Ali hem vertelt dat zij gescheiden is. Maar uiteraard komt karma weer wat roet in het eten gooien, wanneer Daniel LaRusso hen ook tegen het lijf loopt. De oude vete tussen Johnny en Daniel laait weer helemaal op. Maar nu zijn het de wijze woorden van Ali die het rivaliserende tweetal erop wijst, dat ze allebei toch veel meer op elkaar lijken dan ze zelf willen inzien.

The Next generation

Voor ons oude, ‘seniele mannen’ is het zien van de oude cast weliswaar het hoogtepunt, maar de serie gaat met met name om de rivaliteit tussen de nieuwe generatie karate telgen — en dat gaat wederom goed los! De schrijvers, onder leiding van Jon Hurwitz, kiezen er heel strategisch voor om Robbie Keene even in een “time-out” te zetten, door hem in de jeugdgevangenis te plaatsen. Hierdoor heeft Amanda LaRusso geen beschermer meer tegen de doorgeslagen Tori en kan Amanda geconfronteerd worden met haar posttraumatische stress stoornis, die over is gebleven na het High School gevecht. Maar nog veel belangrijker, zij kan haar liefde voor Miguel ook hervinden — wat het nodige conflict zaait voor seizoen 4.

In de afwezigheid van Robbie en Miguel, zijn er geen tegenhangers die de losgeslagen Hawk in toom kunnen houden. En als je dacht dat de “High school-Brawl” het hoogtepunt was, nou dan kun je je nog wel eens vergissen! Want aflevering 10 eindigt wederom met een flink gevecht tussen de twee karate scholen.

Op naar Seizoen 4

Nu Amanda zich opnieuw aangetrokken voelt tot Miguel, heeft Robbie niets meer om voor te leven en hij maakt een keuze die nog meer na gonst dan het einde van seizoen 2. Bij het einde van seizoen 2 zagen we Miguel in coma liggen, wat dit seizoen toch voorspelbaar maakte. Maar met deze cliffhanger kan het inmiddels bevestigde vierde seizoen alle kanten opgaan. In tegenstelling tot einde van seizoen 2, is er nu slechts één enorm open plotpunt voor de schrijvers om zich op te concentreren. Hopelijk geeft dat ietsje meer consistentie dan seizoen 3.

Het derde seizoen van Cobra Kai is wederom een knap staaltje schrijfwerk. Er moesten heel wat losse eindjes van het tweede seizoen worden opgelost. Zo moest Miguel toch weer revalideren om te kunnen vechten en Robbie na zijn veroordeling ook weer vrijkomen. Sommige van deze plots waren naar mijn mening een beetje te ‘makkelijk’ opgelost. Zo horen we niet wat duur van Robbie zijn straf was. En een 17-jarige, die iemand in Amerika een dwarslaesie schopt, is doorgaans niet met 3 maanden weer vrij! Dat vond ik persoonlijk wat slapjes. En de snelheid waarmee Miguel revalideert laat ook te wensen over — alhoewel het wel voor enorm wat grappige scenes zorgt.

De flashbacks van John Kreese voelen een beetje misplaatst aan, maar zijn cruciaal voor het achtergrondverhaal van deze ogenschijnlijke psychopaat — en plaatsen John Kreese na 35 jaar in een heel ander licht.

Daniel zijn bezoek aan Japan, voelde eveneens wat geforceerd aan. Het is evident dat er een excuus moest komen om Kumiko en Chozen te herintroduceren, maar dat er niets in de toegankelijke plots was, die dat toeliet. De schrijvers proberen dit ietwat geforceerde zij-plot, met een typische “Chekhov’s Gun” (een dramatisch principe toegepast in creatief schrijfwerk) toch meerwaarde te geven voor het hoofdplot. Echter had ik liever gezien dat men de cameo van deze twee karakters tot het 4de seizoen achter de hand had gehouden, met een beter bruikbaar plot.

Cobra Kai seizoen 3

Toen ik al die oude gezichten terugzag, realiseerde ik me hoe oud ik inmiddels zelf ben. Dit derde seizoen voelt dan ook aan als een tijdscapsule, die na 35 jaar is opengemaakt en je terugblikt naar een tijd zonder zorgen, zonder Covid en een softe snowflake generatie, maar wel met snoeiharde metal en coole synthesizer bands. Wij hadden in de 80s de beste muziek, de beste actiefilms en de coolste series. Oké misschien niet de coolste series, want er was geen Breaking Bad, Game of Thrones…of Cobra Kai!

Cobra Kai III weet de nostalgie goed op te roepen, maar tegelijkertijd laat het ons middle-aged geezers ook onze ware leeftijd zien en de daarmee gepaarde wijsheid (ahum) en ervaring (ahum). Ik kan dan ook niet wachten tot seizoen 4! Want nu alle losse eindjes van seizoen 2 zijn opgelost en de focus ligt op John Kreese en het gedoe tussen Daniel en Johnny kan dat nog wel eens een heel interessant plot worden. Van de drie seizoenen is dit echter wel de minste en voelde het raar genoeg meer als een cliffhanger van seizoen 2. Wellicht omdat het nu raden is wat er gaat gebeuren en seizoen 3 toch wat meer voorspelbaar was.

★★★☆☆

Raymond Doetjes – Subliminal Artist productions