Daymohk van Masha Novikova 9 mei in de bioscoop

In de documentaire Daymohk – Het land van de voorouders vertelt regisseur Masha Novikova (Drie Kameraden en camera Dans Grozny Dans) het verhaal van de Tsjetsjeense sterdanser en choreograaf Ramzan Achmadov en zijn dansgroep Daymohk.

Ramzan en de groep hebben onderdak gekregen bij de huidige president van Tsjetsjenië, Kadyrov. De dreiging voor het opheffen van Daymohk en daarmee het uitsterven van de eeuwenoude volksdans zijn voorlopig even voorbij. Maar het offer is groot. Niet alleen heeft Ramzan zijn dochter Aminat moeten afstaan aan Kadyrov, die haar zijn derde echtgenoot maakte, ook de jonge dansers van de groep zijn privébezit van de president geworden. In een poging de traditie van zijn land te redden, moet Ramzan afstaan wat hem het meest dierbaar is.

Mokum Filmdistributie brengt Daymohk op 9 mei uit in de bioscoop.

Daymohk van Masha Novikova 9 mei in de bioscoop

Masha Novikova filmde in 2002 voor de film Dans Grozny Dans van Jos de Putter tussen de ruïnes van Grozny de gepassioneerde choreograaf Ramzan Achmadov die met zijn dansschool Daymohk, kinderen van de vuilnisbelt redde. In de afgelopen jaren heeft zij contact gehouden met Ramzan en de ontwikkelingen van zijn land, zijn familie en zijn dansgroep gevolgd.

Nu, vijftien jaar na haar eerste kennismaking met Ramzan, is alles totaal anders. Kadyrov, de nieuwe president van Tsjetsjenië, nam Ramzans dochter Aminat als derde vrouw. Ramzan werd onderminister van Cultuur, zijn dochter Aminat is President Kadyrov’s belangrijkste culturele adviseur, zijn zoon Hasan is onderminister van Pers en Nationale Politiek. Ze rijden in dure auto’s en wonen in grote huizen.

Masha Novikova:

“Het is iets wat we liever niet willen weten: hoe dun de scheidslijn is tussen ‘goed’ en ‘kwaad’, hoe makkelijk we op een dag aan de verkeerde kant kunnen staan. Ik vind het belangrijk om te laten zien hoe die mechanismen werken en wat de consequenties zijn. Omdat ik denk dat het iedereen kan overkomen. Zelfs deze familie van kunstenaars, die altijd zongen en dansten met trots en innerlijke kracht, hebben niet kunnen kiezen voor een eerlijke en vrije toekomst.”