Disney gaat zich vanaf nu richten op streamen in plaats van bioscoop

Disney is begonnen met het herstructureren van het bedrijf en een focus op streamen is nu het primaire doel. Dat blijkt uit een reorganisatie van het managementteam. Alle tv-netwerken, filmstudio’s en streamingdiensten vallen voortaan onder één divisie met de naam Media en Distributie. De streamingdiensten Disney+, ESPN+ en Hulu vallen bovendien onder één manager. Topman Bob Chapek zegt dat de groeistrategie van Disney beter wordt ondersteund met de nieuwe divisie-indeling. De reorganisatie wordt per direct doorgevoerd en ligt volgens het bedrijf in lijn met de bestaande strategie om zich direct op consumenten te richten. Chapek zei:

“Given the incredible success of Disney+ and our plans to accelerate our direct-to-consumer business, we are strategically positioning our Company to more effectively support our growth strategy and increase shareholder value. Managing content creation distinct from distribution will allow us to be more effective and nimble in making the content consumers want most, delivered in the way they prefer to consume it. Our creative teams will concentrate on what they do best—making world-class, franchise-based content—while our newly centralized global distribution team will focus on delivering and monetizing that content in the most optimal way across all platforms, including Disney+, Hulu, ESPN+ and the coming Star international streaming service.”

Disney films streamen

Nu de COVID-19-pandemie Hollywood- en filmindustrieën over de hele wereld dwingt hun releasemodellen te heroverwegen, neemt Disney al een definitieve beslissing. Door de coronacrisis zijn de streamingdiensten, waarmee consumenten direct worden bereikt, belangrijker geworden voor Disney. De filmtak heeft het moeilijk, omdat de bioscopen grotendeels gesloten zijn in grote delen van de wereld.

Hoewel Covid een grote rol speelt, heeft Disney ontkend dat de pandemie de directe oorzaak was van de beslissing om zich opnieuw te concentreren op streaming-inhoud. Deze richting was naar verluidt altijd het plan voor Disney, maar feit is dat Covid de implementatie ervan heeft versneld.

De komst van Disney+ minder dan een jaar geleden was al een groot succes voor het bedrijf, waardoor het een grote concurrentie vormt voor het streamingmonopolie van Netflix. Europese bioscopen zijn niet blij dat de film Soul van Disney’s Pixar direct op Disney+ verschijnt.

Soul op Disney Plus

Disney maakte eerder bekend de nieuwe Pixar-film Soul niet in de bioscoop zal verschijnen maar in première zal gaan op het streamingplatform Disney+. De animatiefilm zou vanaf 20 november in de bioscopen gaan draaien, maar deze zal nu vanaf 25 december te zien zijn op Disney Plus. Het is niet de eerste keer dat een Disney film de bioscoop overslaat. Mulan verscheen eerder dit jaar al op het streamingplatform. Hier moest dan wel een extra bedrag voor betaald worden. De bioscopen reageerden hier wel boos op, aangezien zij snakken naar nieuwe films om meer bezoekers te trekken. De bioscopen verkeren in zwaar weer door de corona-epidemie. Door bioscopen te omzeilen bij releases duurt het alleen maar langer voordat de sector de crisis achter zich kan laten.

VOLG ONS

Wil je de hele week op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Houd dan onze pagina in de gaten of volg Entertainmenthoek op Facebook, Instagram, en Twitter. Zo blijf je op de hoogte van het laatste nieuws rondom je favoriete films en series.

Nieuw series Netflix Instagram