Netflix aandelen dalen met 40% na afname abonnees

Streaming gigant Netflix ziet een afname van abonnees en gaat onderuit op de beurs. Na het bericht dat de service voor het eerst in 10 jaar abonnees is kwijtgeraakt zag het bedrijf een afname van 40% in aandelen.

Netflix afname abonnees

In de eerste drie maanden van 2022 is het aantal abonnees van Netflix met 200 duizend afgenomen. Verwacht wordt dat de daling tot wel 2 miljoen kan oplopen tot en met juli. Na het begin van de pandemie zag de service het aantal abonnees in tegenstelling aanzienlijk stijgen. Maar dit verlies betekent dat Netflix in waarde met 40 miljard dollar afneemt.

De afname van abonnees is voor een deel te wijten aan de toename van concurrenten op het streaminglandschap, zoals HBO Max, Disney Plus en Amazon Prime. Wat ook invloed kan hebben gehad is de recente prijsstijging van een Netflix abonnement, en het verbreken van banden met Rusland vanwege de oorlog in Oekraïne. De laatste tijd overweegt Netflix ook om abonnementen duurder te maken voor abonnees die hun account delen met anderen. Naar schatting zijn er ongeveer 100 miljoen huishoudens die Netflix op deze manier gratis kijken.

Netflix overweegt nu ook om een versie van de service met reclame aan te bieden. Dit wijkt af van hun huidig verdienmodel. Aandeelhouder William Ackman, die zo juist zijn aandeel van 1,1 miljard dollar inleverde, zegt begrip te hebben voor de veranderende strategie van Netflix. Het heeft het bedrijf echter wel minder voorspelbaar gemaakt op de aandelenmarkt.

“While Netflix’s business is fundamentally simple to understand, in light of recent events, we have lost confidence in our ability to predict the company’s future prospects with a sufficient degree of certainty.”

William Ackman

In tegenstelling tot bedrijven als Amazon, Apple en Disney is Netflix veel afhankelijker van de streaming service voor zijn inkomsten, wat het ook gevoeliger maakt voor een plotselinge daling in abonnees. De daling op de aandelenmarkt en het verlies van abonnees hoeft niet te betekenen dat Netflix de streamingoorlog verliest van andere bedrijven. Met meer dan 220 miljoen abonnees is het nog steeds de marktleider van de streaming services. De toename in prijs voor abonnementen betekent ook dat het bedrijf meer verdient per huishouden. En Netflix blijft hits scoren met originele content als The Crown, Bridgerton en Squid Game.

VOLG ONS

Wil je de hele week op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Houd dan onze pagina in de gaten of volg Entertainmenthoek op Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest. Zo blijf je op de hoogte van het laatste nieuws rondom je favoriete films en series.

FacebookInstagramPinterestTwitter