Blog | Pilotseizoen verdwijnt dankzij concurrentie tussen zenders (Glenn Abbink)

In het pilotseizoen laten de vier grote Amerikaanse tv-zenders (ABC, NBC, Fox en CBS) legio pilots maken. Wanneer een deze geproduceerd is, wordt het gebruikt als test om te kijken of een volledige serie succesvol zou kunnen zijn. Het is een vroege stap in de ontwikkeling van een serie. Na het zien van deze pilot bepalen netwerken of de kosten opwegen tegen de opbrengsten, wanneer er meerdere afleveringen worden ‘besteld’. Bij de meeste pilots hakken de zenders jaarlijks in mei de knoop door en wordt het duidelijk welke series in de toekomst te zien zullen zijn op de netwerken. Dit systeem valt echter in duigen door het grote succes van onder andere Netflix en HBO. Deze kabelzenders hebben namelijk geen pilots nodig om succesvolle series te lanceren.

Pilotseizoen

Steeds meer scripts voor HBO, Showtime, Netflix en Amazon krijgen sneller groen licht en de zenders bestellen meteen hele seizoenen. De grote netwerken zijn wat voorzichtiger en zijn nog niet zover dat ze de traditie van het pilotseizoen kunnen beëindigen. Om toch snel succes te kunnen garanderen worden Hollywoodsterren steeds meer gecast in prominenten rollen in televisieseries. Tevens krijgen ze de titel producent zodat ze voor langere tijd met de serie vereenzelvigd blijven.

Dat gezegd hebbende maakte Fox in januari de stoutmoedige keuze om het idee van pilots geheel te laten verdwijnen. Ze kiezen vervolgens voor het ontwikkelingsmodel van kabelzenders. Het bleek echter dat de verandering specifieker is en Fox wil slechts het pilotseizoen laten varen. Dat is een goed begin. Fox Chairman Kevin Reilly liet weten dat:

“[We] are abandoning pilot season, not pilots. Pilots still are a helpful tool, especially on the comedy side where the alchemy is fragile, and you really need the casting to inform your decision on the project. We will be ordering pilots geared towards series. That means picking up fewer pilots, which is the cable model. Instead of making 10 pilots hoping to get one series on the air, I’d like to make it more 1-to-1 ratio.”

Pilotseizoen

Reilly’s gedachtegang is helder en hij speelt in op de ontwikkeling in het televisielandschap waarbij pilotseizoen als achterhaald worden beschouwd en niet in lijn is met de meer vloeiende manier van kabeltelevisie. De kabelzenders lanceren gedurende het hele jaar series, zoals House of Cards, Game of Thrones en True Detective. Zie hier ook de casting van grote acteurs in de hoofdrollen, Matthew McConaughey en Woody Harrelson. Succesvolle formules en series hebben in dit systeem ook een voorrecht. Zo kwam de zogeheten ‘straight-to-series order’ goed van pas bij de bedenker van Breaking Bad, Vince Gilligan. Door het succes van de serie mocht hij vervolgens voor CBS meteen aan de slag met een compleet seizoen van Battle Creek, een politieserie die zich afspeelt in de slechte wijken van het Noord-Amerikaanse stadje.

Bovenstaande is helemaal begrijpelijk maar het blijft slecht bij het verwijderen van het pilotseizoen en niet het pilotsysteem. De pilot wordt nog steeds gezien als een behulpzame manier van keuzes maken. Dus als de grote netwerken blijven investeren in ‘sample’ afleveringen, waar richten ze zich dan op bij nieuwe series? Vooral de belofte van een serie en het talent van de betrokken mensen. De kabelnetwerken als HBO, AMC, FX kiezen hun series vooral op basis van het script en het hele seizoen wordt vaak opgenomen voordat één aflevering op televisie te zien is. De bijkomstigheid is wel dat ze in één klap tientallen miljoenen dollars kwijt zijn.

That’s all for now,

Glenn Abbink