Blog | Point Of View scènes in de cinematografie

In deze blog vertelt Maxim Roos meer over de implementatie van Point Of View scènes in de cinematografie.

Point Of View scènes in cinematografie

Light, camera (no sound), action

In de stomme film (zonder geluid) Napoléon uit 1927 van regisseur Abel Gance was naar alle waarschijnlijkheid één van de eerste toepassingen van POV-camera’s te zien, wat toentertijd erg ongebruikelijk was. Op het gebied van cameravoering was de film zijn tijd dus ver vooruit, want het bevat alle basiselementen van sequenties die je in veel slasherfilms uit de jaren 80 ziet: het voyeuristische first-person shot, de mysterieuze hand die uitreikt, het geschrokken reactieshot. Acteur Charles ‘Charlie’ Chaplin was van mening dat de introductie van geluid aan een film – de zogenaamde ‘Talkie’ – de doodsteek zou zijn voor de filmindustrie, maar Napoleon heeft in zekere zin de grondslag gelegd voor latere blockbusters als The Terminator waar de explosies niet van de lucht zijn. Over deze film later meer.

Het A/B/A-protocol

In de beginjaren van de cinematografie kwamen regisseurs, scriptschrijvers en cameramensen tot de conclusie dat montage kan dienen om kijkers ertoe aan te zetten een opname te begrijpen als subjectief (afkomstig van een personage/karakter). Een eenvoudige manier om dit te implementeren is de A/B/A-bewerkingsreeks:

A)Een opname van een personage in derde persoons perspectief.
B)Een opname van een object of een persoon waar het karakter naar kijkt.
A)Opnieuw een opname van het karakter.

Vanwege ons begrip van continuïteit, lezen we de sequentie als de man die door een verrekijker naar een paardenrace kijkt en niet slechts maar een ‘cut-away’ (Een scène die zich op een andere plaats en tijd afspeelt). Wij interpreteren opname B als subjectief (vanuit het perspectief van de man), terwijl beide A-opnamen objectief zijn (vanuit het perspectief van de camera). Ook als het patroon B/A/B (Shot reverse shots) zou men de gebeurtenissen op een vergelijkbare manier interpreteren. Films als Metropolis (1927) en Dr. Jekyll en Mr. Hyde (1932) gebruikten dit soort basale subjectieve shots om de impact van de filmervaring te vergroten. Een zogenaamde cut away gebruiken om aan te geven waar een personage naar kijkt verhoogd de kijkerservaring beter dan dit verbaal over te brengen Hoewel het als een Hollywood-rage werd afgedaan, kunnen met de komst van VR-technologie films zoals Pandemic (2016) en Hardcore Henry (2016) een reguliere manier worden om first-person-perspectieven in diverse filmgenres te ervaren. Fist Person Shooter videogames hanteren dit principe echter al geruime tijd.

Terminator lasers

De science fiction thriller Terminator 2: Judgement Day (1991) heeft enkele van de meest ontzagwekkende speciale effecten in de filmgeschiedenis. Ondanks het feit dat de animatronics werden geprezen voor de originele film, zijn sommige effecten slecht verouderd (vooral wanneer de Terminator een operatie aan zijn oog uitvoert). Enkele visuele effecten zijn echter zo subtiel ingezet dat ze onopgemerkt blijven, zoals de scène waarbij de Terminator (Arnold Schwarzenegger) Sarah Connor (Linda Hammilton) voor het eerst ziet en de laser van zijn pistool op haar voorhoofd richt. Vanuit Sarah’s POV kijkt ze recht in de laser. In de jaren 80 leek elke futuristische film lasers te hebben maar lasers waren destijds zo basaal dat een vuurwapen ze niet kon weergeven zoals. Om deze scène te voltooien moest Arnold Schwarzenegger een batterijpakket in de mouw van zijn jas verbergen. Hij moet er in deze scène dreigend uitzien en tegelijkertijd zijn best doen om de aap (in dit geval de batterijen) niet uit de mouw te laten komen. (Zie voor de afbeelding de bronnenlijst).Tegenwoordig wordt er in films steeds meer gebruik gemaakt van Computer Generated Images (CGI) in plaats van praktische effecten. En er is ook steeds meer online mogelijk Met de Terminator ‘target’ fotogenerator [v1.1] web-app(licatie) (http://www.koney.org/terminator-target/) kunt u via een foto omzetten in de rode Heads Up Display weergave van de Terminator (t-800) met overlappende machinecode. De HUD werd in de film gepresenteerd in landschapsmodus.

Dat klinkt als muziek in de oren

Het ‘power’koppel Gerard Pique (verdediger van Barcelona) en zangeres Shakira heeft enkele creatieve uitspattingen op hun naam staan. De Blaugrana-ster Gerard heeft de videoclip van zijn vrouw, getiteld “Me enamore” (“Ik werd verliefd”), gedeeltelijk gefilmd vanuit zijn perspectief en het nummer werd vervolgens door Shakira aan hem opgedragen: “Kijk eens wat ik deed met mijn favoriete cameraman”, zei ze nadat het eindproduct was gepubliceerd.

Wesley Wales (Wes) Anderson

Met de Wes Anderson Vehicles (klik voor de video) compilatie heeft Jaume R. Lloret gecentreerde en stilistische scenes van de Amerikaanse regisseur Wes Anderson (Geboren te Texas, op 1 mei 1969). toegevoegd aan zijn repertoire. De compilatie laat zien hoe consequent Anderson het gevoel simuleert om door de ogen van de personages te kijken. Deze momenten leggen de emoties vast die inherent zijn aan de reis-methodes. In Moonrise Kingdom (2012) worden bijvoorbeeld het gevaar en de onzekerheid van weglopen van huis perfect door de POV-opname van Sam’s roeiboot die door het riet drijft. Van de onderzeeër van Steve Zissou zien of hoe Owen Wilson een noodlanding met een helikopter op zee maakt uit The Life Aquatic (2004) tot de motor uit The Fantastic Mr. Fox (2009): Veel voertuigen hebben gedurende Andersons ruim 20-jarige carrière voor de meest eigenzinnige decorstukken gezorgd.

Maxim Roos

VOLG ONS

Wil je de hele week op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Houd dan onze pagina in de gaten of volg Entertainmenthoek op Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest. Zo blijf je op de hoogte van het laatste nieuws rondom je favoriete films en series.

FacebookInstagramPinterestTwitter