Recensie | About Time (Fabian van der Starre)

Tijdreizen met beperkingen.” Stel je voor dat jij de gave hebt om in de tijd te reizen. Wat zou je doen? Teruggaan naar de Romeinse tijd? De geschiedenis veranderen? Speciale momenten opnieuw beleven? Helaas zitten er naast grote voordelen ook consequenties aan. Als je Hitler vermoord, maak je misschien wel van Europa één groot Russisch continent. Dit hoeft natuurlijk niet het geval te zijn, maar onvoorziene gevolgen kunnen er altijd zijn. In About Time zitten er echter beperkingen aan het tijdreizen. Zo kun je bijvoorbeeld niet verder terug in de tijd dan je geboorte, maar hoe zet About Time met dit onderwerp een kwalitatieve film neer?

Titel: About Time
Regisseur: Richard Curtis
Scriptschrijver: Richard Curtis
Hoofdrollen: Domhnall Gleeson, Rachel McAdams, Bill Nighy, Lydia Wilson, Lindsay Duncan, Richard Cordery, Tom Hollander, Joshua McGuire, Margot Robbie, Vanessa Kirby
Speelduur: 123 minuten
Genre: Komedie, Drama, Science-Fiction
Release: Vanaf  10 oktober 2013 in de bioscoop

Daten voor tijdreizigers

Tim krijgt van zijn vader op 21-jarige leeftijd te horen dat hij kan tijdreizen. De geschiedenis kan hij niet veranderen, maar wel de loop van zijn eigen leven. Hij besluit met behulp van zijn gave op zoek te gaan naar een vriendin om zijn leven wat aangenamer te maken. Daten via tijdreizen klinkt ingewikkeld en in (komisch) nadeel van Tim is dat ook zo.

Precies genoeg

Regisseur Richard Curtis maakte eerder films als Notting Hill, Love Actually en heeft tevens het script geschreven. Met About Time zet hij een humoristisch en romantisch dialoog neer welke met meer dan twee uur niet te lang is, maar precies genoeg om het verhaal te vertellen. Er wordt niet het cliché gebruikt waar twee geliefden ruzie krijgen en uit elkaar gaan, maar een vernieuwend liefdesverhaal waar tijdreizen een grote waarde aan toevoegt.

Tijdreiziger

Domhnall Gleeson speelt Tim, een klunzig sulletje. Hij is tevens een angsthaas wie de moed ontwikkelt om zijn grote liefde aan te spreken. Net als zijn vader krijgt hij op zijn 21ste ‘het gesprek’, wat erg symbolisch wordt neergezet door Bill Nighy. Tim gebruikt zijn gave waar hij dat nodig vind om andere mensen te helpen en verandert niet alleen zijn eigen leven, maar ook dat van anderen. Gleeson werd bekend door zijn rol als Bill Weasley in Harry Potter & The Deathly Hallows (beide delen), alhoewel bekend misschien een te groot woord is. Ik heb namelijk nog nooit van hem gehoord en moest echt opzoeken wie deze acteur nu daadwerkelijk is, maar ondanks zijn ‘onbekendheid’ heeft hij mij prettig verrast.

Recensie About Time

The Time Traveler’s Wife

Mary wordt gespeeld door Rachel McAdams. Zij is de onzekere grote liefde van Tim. Eerder werd Zoey Deschanel gecast voor deze rol, maar werd vervangen door deze geweldige actrice. Had Deschanel deze rol gespeeld, had ik niet zo weg geweest van deze film. Wat wel opvalt is dat, wanneer ik kijk naar Deschanel’s acteerprestatie in de tv-serie New Girl, deze rol is wel voor haar gemaakt, maar McAdams deze simpelweg beter kan neerzetten. Dit is niet de eerste film waar in ze verliefd wordt met een tijdreiziger. In 2009 speelde ze naast Eric Bana in/als The Time Traveler’s Wife, echter was ze daar volledig op de hoogte van zijn gave.

Excentrieke acteur

Bill Nighy is Tim’s vader. Deze grote acteur werkte eerder samen met Curtis in Love Actually en met Gleeson in Harry Potter. De chemie tussen vader en zoon wordt op een bijna perfecte manier neergezet. Nighy is geweldig als liefdevolle vader, die nog half in de jaren 70 leeft als hippie. Hij dient tevens als mentor voor de jonge Tim, want zijn vader heeft ten slotte een levenslange ervaring als tijdreiziger.

Feel good film

About Time wordt beschreven als een romantische sciencefiction film. Het sciencefiction gedeelte wordt echter op een laag pitje gezet en de film richt zich veel meer op het romantische deel. Er zijn geen spectaculaire effecten gebruikt op het tijdreizen te visualiseren, wat dit misschien wel tot één van de betere films maakt. Aan het einde van de film was dit verhaal mooi afgerond, tot de aftiteling begon. Helaas zaten er enkele afbeeldingen in, wat er nogal overbodig uit zag. Dat gezegd hebbende is About Time een van de toppers in de romantische drama filmcategorie, waar ik zeer van genoten heb.