Recensie After Life seizoen 3 | Ricky’s beste serie

Ricky Gervais is één van de meest succesvolle Britse komieken en trekt al decennia lang volle zalen met zijn shows. Hij staat er om bekend dat hij alles durft te zeggen en er is geen onderwerp dat hij uit de weg gaat. Dit werd ook duidelijk in de vijf keren dat hij de Golden Globes mocht presenteren. Hij nam geen blad voor de mond en haalde op humoristische wijze uit naar alle grote acteurs en regisseurs. Daarnaast heeft hij ook al een aantal mooie series op zijn naam staan die hij zelf schrijft, regisseert en waarin hij ook acteert. Zo is hij de bedenker van The Office waarvan later een Amerikaanse versie werd gemaakt. Ook is hij het brein achter Derek, David Brent Life On The Road en natuurlijk After Life. Ricky houdt er niet van om te lang met één project bezig te zijn en mede daarom is seizoen 3 het slotstuk van After Life. Lees hieronder de recensie van After Life seizoen 3.

Titel: After Life
Regisseur: Ricky Gervais
Cast: Ricky Gervais, Kerry Godliman, Tom Basden, Tony WayPenelope WiltonDavid Bradley, Paul Kaye, Ashley Jensen, David Earl, Joe Wilkinson, Mandeep Dhillon
Scenaristen: Ricky Gervais
Genre: Komedie, Drama
Afleveringen seizoen 3: 6 afleveringen
Release: Vanaf 14 januari op Netflix

Kijk After Life online

Recensie After Life seizoen 3

After Life gaat over het leven van Tony Johnson, nadat hij zijn vrouw Lisa heeft verloren aan de gevolgen van kanker. Zonder Lisa heeft Tony geen reden meer om te leven en dit ziet hij als een superkracht. Hij kan doen en laten wat hij wil, want hij kan altijd nog zelfmoord plegen. Hij zegt dan ook alles tegen iedereen en scheldt iedereen uit. Dit doet hij op een humoristische wijze net als Ricky Gervais zelf. Dat maakt de serie een geniale en tranentrekkende komedie. Een combinatie die je niet snel zou verwachten, maar die wel heel goed werkt in deze serie.

Aan het einde van seizoen 2 lijkt het af en toe wat beter te gaan met Tony. Hij geniet iets meer van zijn baan als journalist bij een kleine lokale krant en hij heeft op de begraafplaats een oudere vrouw ontmoet waar hij veel mee praat. Dit helpt hem zelf erg vooruit, maar hij begint nu ook te zien dat andere mensen ook problemen hebben. Hij biedt zijn excuses aan bij zijn collega’s voor zijn gedrag en probeert meer te geven om andermans problemen. Zo stelt hij de vrouw op de begraafplaats voor aan een leuke man en luistert hij naar de problemen van collega’s. Ook gaat hij vaak langs bij zijn vader in het bejaardentehuis en zo leert hij Emma de verpleegster kennen. Ze gaan wel op date, maar Tony heeft het gevoel dat hij zijn overleden vrouw bedriegt en wil vooral vrienden blijven. Emma wil echter wel een relatie en het lijkt er op dat de afspraakjes nergens toe leiden. Nadat Tony’s vader overlijdt, bereikt hij een nieuw dieptepunt en ziet het leven opnieuw niet meer zitten. ’s Avonds op de bank kijkt hij naar oude video’s van Lisa en hij grijpt huilend naar een potje pillen. Hij wil er een eind aan maken, maar dan staat Emma plotseling aan zijn deur. Hij verstopt de pillen en laat haar naar binnen. Als kijkers bleven we achter met een open einde en veel onduidelijkheid over een eventueel nieuw seizoen. Ricky gaf zelf aan dat het zo een mooi einde zou kunnen zijn, maar gelukkig bleek er later toch een derde seizoen aan te komen.

Recensie After Life seizoen 3

Het laatste seizoen verscheen 14 januari op Netflix en neemt ons een laatste keer mee in het leven van Tony. Het lijkt erg goed te gaan met de mensen in zijn leven. De zon schijnt, we horen kalme muziek en Emma ziet er gelukkig uit terwijl ze aan het werk is in het bejaardentehuis. Ook met Tony lijkt het goed te gaan wanneer hij zijn hond uitlaat in de mooie bossen van Hampstead. Al snel blijkt dat iedereen toch met zijn eigen problemen zit en we zien veel elementen terug uit de vorige seizoenen. De postbode komt nog elke ochtend langs met rare vragen en Tony kan zich nog mateloos irriteren aan alles wat op zijn pad komt. Zo gooit hij zelfs de ruit in van een auto wanneer deze hem niet voorlaat bij het zebrapad. Het seizoen heeft echter ook weer mooie momenten en dit is vaak wanneer Tony oude video’s kijkt van Lisa of wanneer hij haar bezoekt op de begraafplaats. Ik ben niet iemand die snel huilt bij films of series, maar ik kon het vaak niet droog houden bij deze mooie maar hartverscheurende scènes. Tussen het lachen door blijkt dan toch dat Tony het hart op de goede plek heeft. Hij doet alsof hij nergens om geeft, maar hij doet steeds meer voor anderen en onbewust helpt dat hem. Zo bezoekt hij nog elke dag het bejaardentehuis, terwijl er al iemand anders in zijn vaders kamer zit. De oudere man is zo verward dat hij het niet eens doorheeft en hij denkt dat Tony zijn zoon is. Ook kan Tony op deze manier Emma vaak zien, maar het lijkt er op dat ze gewoon vrienden zullen blijven. Emma heeft inmiddels ook een date met iemand anders en dat vinden ze allebei prima. Tony weet dat hij Lisa nooit zal kunnen vervangen, maar in plaats van zelfmoord te plegen, zoekt hij nu naar een nieuw doel in zijn leven. Dit doel vind hij wanneer hij voor een interview naar het ziekenhuis moet. Op de wandelgangen komt hij een klein jongetje tegen die vraagt of hij vaker langs wil komen. Tony vertelt de jongen dat hij elke dag langs zal komen totdat de jongen beter is. Dit is een groot moment voor Tony en hij heeft zijn doel gevonden.

Ik kan met volle overtuiging zeggen dat dit Ricky Gervais zijn beste serie is. De serie raakte me op zoveel verschillende manieren. Ricky bespreekt een heftig onderwerp met enorm veel humor, maar ook met emotionele momenten. Het is zeker een aanrader en seizoen 3 is een mooi slotstuk op de vorige twee seizoenen. Het had niet langer door moeten gaan, want er zit ook wel veel van hetzelfde in. Elke aflevering bestaat uit een bezoek van de postbode, video’s van Lisa, een interview voor de krant, een bezoek aan het bejaardentehuis en een glas wijn aan het einde van de avond. Het gaat om de mooie en slechte dingen die tussendoor gebeuren, maar als er nog meer seizoenen zouden komen dan zou het wel gaan vervelen. Gelukkig heeft Ricky hier niet voor gekozen en sluit hij net als bij Derek de serie af na het derde seizoen.

Recensie After Life seizoen 3 3

Wat mij ook opvalt, is dat het allemaal wat bescheidener is dan veel andere Amerikaanse series. Het is een Britse serie en daarmee voelt het net wat kleiner en realistischer. Ook de acteurs waren voor mij geen bekenden, maar misschien zijn ze wel heel erg bekend in Engeland. In ieder geval vond ik het fijn en verfrissend om te kijken naar nieuwe gezichten en wat minder overdreven acteurs. Het laat zien dat je niet veel nodig hebt om iets moois neer te zetten, behalve een goed idee en mensen die mee willen helpen.

Ik geef de serie een 4/5 rating, omdat ik het met veel plezier en emotie gekeken heb. Het was nieuw, verfrissend, emotioneel en had een hoop humor. De afleveringen leken alleen soms wat op elkaar, maar in het echte leven zijn sommige dagen ook vergelijkbaar. Ricky had naar mijn idee geen betere serie neer kunnen zetten en daarom ben ik heel benieuwd naar waar hij volgende keer mee komt.

★★★★☆

Arjan de Vries