Recensie | Aladdin (Felicia Peerenboom)

Cast: Will Smith, Mena Massoud, Naomi Scott, Marwan Kenzari, Navid Negahban, Nasim Pedrad, Billy Magnussen, Alan Tudyk, Numan Acar
Scenario: John August
Familiefilm, live action
Speelduur: 128 min
Release: Vanaf 22 mei 2019 in de bioscoop

Het verhaal

De makers zijn tijdens het maken van deze remake dichtbij het origineel uit 1992 gebleven. We volgen Aladdin (Mena Massoud) die als straatrover samen met zijn aapje Abu de interesse wekt van Jafar (Marwan Kenzari), de geniepige vizier van de Sultan van Agrabah. Hij rekruteert onze held om een magische olielamp uit de Grot der Wonderen te bemachtigen. Tijdens zijn poging ontmoet de jonge Arabier de jolige Geest (Will Smith) waarvan hij 3 wensen krijgt. Aladdin gebruikt zijn wensen om zichzelf te transformeren in een authentieke prins. Volgens een eeuwenoude wet is dit namelijk zijn enige kans om het hart van Prinses Jasmine (Naomi Scott) te veroveren, voor wie hij tijdens een toevallige ontmoeting op de markt als een blok is gevallen.

De cast

Ondanks het feit dat ik met enige scepsis de bioscoopzaal inging door de vele kritische geluiden vanuit de pers op Will Smith als Geest, heb ik mij hier geen moment aan geërgerd. Het acteerwerk van de jonge acteurs Mena Massoud (Aladdin) en Naomi Scott (Jasmine) is acceptabel, maar wat er voor zorgt dat zijn personage de film niet domineert is hun indrukwekkende zangwerk. Daarbij passeren meerdere nummers met een strakke choreografie aan dansjes de revue, maar omdat ze allemaal goed bij het verhaal passen, oogt de film niet als een musical. Daarnaast krijgt de cast versterking van de Nederlandse acteur Marwan Kenzari (Jafar) wat mijn nationalistisch hartje zeker heeft kunnen bekoren.

Recensie | Aladdin

Visueel spektakel

Guy Ritchie heeft er bij deze regieklus voor gekozen alles uit de kast te trekken om het een waar spektakel voor het oog te maken. Iets waar het Midden-Oosten als achtergrond zich ook perfect voor leent: zo springen de rijke kleuren van de Arabische kleding, bakken met kruiden op de lokale markt en het vele gebruik van gouden versiering in het paleis meteen in het oog. Mijn bezoek aan een IMAX-bioscoop gaf daarbij nog wat extra dimensie, hoewel ik denk dat de film in 3-D of zelfs zonder visuele ondersteuning zeker niet zal afdoen aan de mooie beelden.

Minpuntje

Als ik toch wat op deze film aan te merken mag hebben, is dat het geheel enigszins kinderlijk aan doet. Niet heel gek voor een Disney productie, maar na hun meest recente films zoals The Nutcracker and the Four Realms en Beauty and the Beast, had een verrassende twist of een iets grimmiger beeld in de verhaallijn zeker niet misstaan.

Recensie | Aladdin

Al met al is Aladdin een zeer vermakelijke film waar iedereen die het sprookje kent van zal genieten. Stel daarbij je verwachtingen bij naar niveau ‘zoetsappig is oké’ en de rijke beelden in het kleurrijke decor van het Midden-Oosten zullen je zeker niet teleurstellen. Misschien boek je hierna wel direct een tripje naar Marrakech…

3.5 magische olielampen

★★★½☆☆

Felicia Peerenboom