Recensie | Ant-Man and the Wasp (Martijn Pijnenburg)

De strijd tussen Marvel en DC lijkt een beetje voorbij te zijn. Niet omdat de twee concurrenten samen zijn gaan werken, maar omdat Marvel zo’n grote voorsprong heeft dat DC het bijna niet meer kan inhalen. Nadat Black Panther begin dit jaar al meer dan een miljard bezoekers wist te trekken, deden ook Avengers: Infinity War en Deadpool 2 het erg goed. Je zou denken dat Marvel hiermee voorlopig even door haar munitie heen zou zijn, maar niets is minder waar. Er draait sinds gisteren namelijk alweer een nieuwe MCU superheldenfilm in de bioscopen, namelijk Ant-Man and the Wasp.

Titel: Ant-Man and the Wasp
Peyton Reed
Cast: Paul Rudd, Evangeline Lilly, Michael Pena, Walton Goggins, Bobby Cannavale, Judy Greer, Tip “T.I.” Harris, David Dastmalchian, Hannah John-Kamen, Abby Ryder-Fortson, Randall Park, Michelle Pfeiffer, Laurence Fishburne, Michael Douglas
Scenario: Chris McKenna & Erik Sommers, Paul Rudd & Andrew Barrer & Gabriel Ferrari
Actie / avontuur
Release: Vanaf 18 juli 2018 in de bioscoop

In de 2015 verschenen Ant-Man maakten we kennis met ex-gedetineerde Scott Lang. Hij kwam na zijn celstraf in contact met Henry Pym, maker van een mysterieus gevechtspak. Nadat hij dit onder de naam Ant-Man een tijdje in de pak mocht vertoeven ging het mis en werd hij gearresteerd. Aangezien Lang wel degelijk goede intenties had en zelfs zijn dochter Cassie wist te redden besloot men om hem enkel huisarrest te geven. Desondanks waren zijn acties wel reden genoeg voor Pym en zijn dochter Hope om het contact met Lang te verbreken.

Hoewel zijn straf er in Ant-Man and the Wasp alweer bijna op zit, heeft Scott nog enkele dagen van huisarrest te gaan. Daarna wil hij zich vooral gaan focussen op de relatie met zijn dochter, die hij nu slechts in eigen huis kan zien. Deze plannen worden echter verstoord als Pym en Hope weer contact met hem opnemen. Ze hebben namelijk een plan bedacht om Janet, de jarenlang vermiste moeder van het gezin, weer terug te kunnen halen. De hiervoor benodigde materialen zijn echter ook in trek bij een stel criminelen…

Recensie Ant-Man and the Wasp

Het eerste wat mij opviel is dat Ant-Man and the Wasp qua opzet een heel andere film is dan bijvoorbeeld Black Panther of de Avengers reeks. Waar in het in die films draait om grootse samenzweringen en intimiderende slechteriken houdt Ant-Man het een stuk luchtiger. Ondanks dat er wel degelijk een antagonist is, blijkt dat allesbehalve een standaard villain.

Dit neemt niet weg dat er een hoop actie in de film te zien is. Het feit dat enkele personages zowel zichzelf als willekeurige voorwerpen kunnen laten vergroten en verkleinen geeft een extra dimensie aan het geheel. De gevechten worden hierdoor namelijk lekker speels, waardoor ze, in tegenstelling tot vele andere (Marvel) films, vrijwel geen momenteel clichématig aanvoelen.

De cast van Ant-Man and the Wasp kent naast de terugkerende acteurs ook enkele nieuwe namen. Zowel Hannah John-Kamen als Laurence Fishburne zetten twee overtuigende personages neer. Ook Michael Douglas doet het weer uitstekend. Toch zijn Paul Rudd en Evangeline Lilly de echte uitspringers. Alhoewel de personages van Michael Peña, Clifford Joseph Harris en David Dastmalchian naar mijn mening een beetje flauw overkomen voegen ook zij zeker wat toe aan het geheel.

Naast de inventieve gevechts-scenes  en de sterke cast is er ook een hoop ruimte voor humor. Dit voornamelijk omdat de personages vaak in komische en soms zelfs absurde situaties terechtkomen. Ook hier speelt het hele vergroot- en verklein concept weer een prominente rol. Dit terwijl het nergens zo dol wordt dat het niet meer serieus te nemen valt. Ondanks de luchtige toon zitten er nog wel enkele verwijzingen naar Infinity War in.

Recensie | Ant-Man and the Wasp (Martijn Pijnenburg) 4

Ant-Man and the Wasp is wederom een zeer geslaagde Marvelfilm, die het net wat anders aanpakt dan de rest. De combinatie tussen humor en creatief aangepakte gevechten zorgen voor een zeer geslaagd geheel. Ik zou het in eerste instantie een leuk tussendoortje noemen. Zelf vond ik hem zo leuk dat het eigenlijk gewoon verplichte kost is, in ieder geval voor Marvelfans maar ook andere filmliefhebbers zullen ervan kunnen genieten. Ik kan in ieder geval niet wachten totdat ik Ant-Man mag aanschouwen in Avengers 4!

★★★★☆