Recensie Black Adam | Een slordige film

Een man heeft duizenden jaren geleden magische krachten gekregen van de tovenaar Shazam. Hij heeft deze krachten gebruikt voor kwaadaardige doeleinden, waardoor hij eeuwenlang gevangen heeft gezeten. Nu staat hij op het punt om vrij te komen. Black Adam is de nieuwste film van de DC Extended Universe, waar weer nieuw leven in geblazen lijkt te worden. Maar als dit de nieuwe standaard wordt, zit er niet veel verbetering in voor de studio. Lees hieronder de recensie van Black Adam.

Titel: Black Adam
Regisseur: Jaume Collet-Serra
Scenario: Adam Sztykiel, Rory Haines, Sohrab Noshirvani
Cast: Dwayne Johnson, Pierce Brosnan, Aldis Hodge, Noah Centineo
Actie
124 minuten

Recensie Black Adam

Black Adam is een erg slordige film. Het verhaal glijdt hard onderuit dankzij het script. De structuur is ver te zoeken. In vele films zijn verhaaltechnische fouten te vergeven. Maar in dit geval leidde het enorm af van het tempo, en daarmee de hele filmervaring. Na 75% van de film zit er namelijk een soort einde in de film, waar het gevoel omhoog komt dat het afloopt. Het is hierdoor erg raar om vervolgens nog een half uur extra verhaal en actie te zien.

Het is echter niet alleen het einde van de film dat tegenvalt. Het duurt een erg lange tijd om op gang te komen. De introductie van Black Adam zelf is goed gedaan, alleen zit er vervolgens erg weinig momentum achter het verhaal. Tot tegen het einde van de film heeft ons hoofdkarakter namelijk compleet geen motivatie. Hij heeft geen behoeftes, geen doel, hij bestaat gewoon in de film. Dat is een van de grootste fouten die de film begaat. Het plot zelf springt zo ook heen en weer. In eerste instantie is het plot om, zoals vermeldt in de trailer, Black Adam te stoppen. Maar ze kiezen al snel een hele andere route, die niet werkt voor de film. Dit is met name de reden waarom het einde zo verwarrend aanvoelt, en waarom de film niet lekker doorloopt. Er is geen momentum, geen drang om een conflict op te lossen. Het voelt als een verzameling van gebeurtenissen.

Recensie Black Adam

Ook is het acteerwerk niet helemaal op niveau. Dwayne Johnson speelt een erg emotieloos karakter. En hij is zeker niet verkeerd, maar de manier hoe het script zijn interacties met anderen schrijft zorgt ervoor dat zijn macht afneemt. In de trailers wordt Black Adam neergezet als een meedogenloze man met een missie. Maar door de ‘fish out of water’ context geloof je hem niet meer als meedogenloos, en een missie heeft hij niet. Dit nam erg af van zijn karakter. Er zitten in de film ook twee jongere acteurs, en het is natuurlijk makkelijk om die te bekritiseren, maar ook in deze film was het niet soepel kijken naar deze.

In de film zit ook de Justice Society, bestaande uit Atom Smasher, Cyclone, Black Hawke en Dr Fate. Atom Smasher en Cyclone hebben iets van chemie samen, maar dit gaat nergens heen, en uiteindelijk was hun toevoeging compleet overbodig. Black Hawke heeft wel een aanwezigheid in de film, echter een die erg serieus en stereotypisch werd gespeeld. Dr Fate (Pierce Brosnan) is de uitzondering, deze voelde compleet thuis in de film, en was een leuke toevoeging.

Om bij het negatieve weg te stappen, de film is wel vermakelijk. Dit komt met name door de hoge kwaliteit van de actie, iets wat te verwachten is voor de DCEU. Maar ik was ook een fan van de kleuren en de muziek. Componist Lorne Balfe (Black Widow, Mission Impossible: Fallout) is duidelijk goed geschikt om een superhelden soundtrack te maken.

Helaas weten de technische hoogstandjes van Black Adam de film niet te redden. De slechte structuur, de nog slechtere karakters en waardeloze montage zwakken de filmervaring af. De doorsnee fan van actiefilms zal zich vast vermaken met een bak popcorn, maar naar mijn mening kan je hier net zo goed van genieten op de bank in je eigen huis als in de bioscoop.

★★1/2☆☆