Recensie | City of Lies (Chantal van Remmen)

Gebaseerd op waargebeurde feiten gaat de film City of Lies over politiebrutaliteit. Iets wat al jaren aan de orde is en ook in deze tijd nog niet is verdwenen. Denk maar aan de recentelijk overleden George Floyd. Een verhaal toegespitst op een verhaal uit de jaren 90, maar zeker relevant voor het nu. Lees hier de City of Lies recensie door Chantal van Remmen.

Titel: City of Lies (2021)
Regisseur: Brad Furman
Scenario: Christian Contreras
Acteurs: Johnny Depp, Forest Whitaker, Rockmond Dunbar, Neil Brown Jr., Xander Berkeley, Shea Whigham
Genre: Biografie/crime/drama
Speelduur: 95 minuten

Recensie City of Lies

Terug in de tijd, 1997, een wegennetwerk, auto’s en een monotone radiostem die uitgebreid het nieuws verteld. Totdat we aankomen bij een stoplicht. Twee auto’s, twee mannen en dan begint het gezeik. Ruzie, een achtervolging en dan…netjes stoppen bij een stoplicht. Wat een anti-climax! Maar is het voorbij? Nee. Zodra het verkeer weer gaat rijden wordt er geschoten en komen beide voertuigen tot stilstand. De schutter een blanke undercover agent, de overledene een donkere man, blijkt later ook agent! #mindblown.

City of Lies begint met het verhaal dat de rappers Tupac en Notorious B.I.G. zijn vermoord, wel dan niet door politiebrutaliteit. Wil je de LAPD en de media geloven dan hebben ze op elkaar een opdracht tot moord uitgezet. Deze onopgeloste zaken brengen ons jaren later naar een tijd waarin de zaken nog steeds niet opgelost zijn en een detective die, na zijn pensioen, dit raadsel nog steeds wilt ontrafelen.

Johnny Depp is in zijn rol als detective Russell Poole geweldig en ook tegenspeler Forest Whitaker als journalist Jack Jackson is super. Het duo heeft een ontzettend goede match op het scherm. En ook in het verhaal komen Poole en Jackson op elkaars pad. Jack als journalist die zijn in 1997 verkeerd geschreven verhaal wilt rechtzetten en Russel als gepijnigde detective die na al die jaren de Wallace zaak (Notorious B.I.G) niet kan loslaten. Een feit wat hem zijn baan en familie heeft gekost.

Een raadsel wat Poole verteld geeft werkelijk de juiste gedachtegang neer voor dit verhaal. ‘A white guy shoots and kills a black guy. Who is at fault?’ In die tijd een vraag die door veel agenten uit de LAPD door discriminatie snel beantwoord werd. Maar het antwoord van Poole is; ‘Ask more questions’. Een mantra voor Poole die blijft bestaan gedurende de film. En erg belangrijk.

Recensie City of Lies

Het is een zwaar thema, wetende dat het gebaseerd is op waargebeurde feiten. Een ingewikkeld onderzoek waar platenlabels, politie en bendes bij elkaar komen en door elkaar heen lopen. We slingeren tussen de jaren 90 en 2015 waarin Poole en Jackson de laatste hand proberen te leggen aan dit onderzoek en de waarheid eindelijk boven tafel willen krijgen. We maken ook een klein beetje luchtigheid mee wat het geheel erg filmisch maakt. Maar waar het om draait zijn de dirty cops en undercover cops, waarvan het verschil schijnbaar makkelijk in elkaar overvloeit. En een LAPD die gebeurtenissen de rug toekeert en ook het onderzoek van Poole in de weg zit. Jaren van verdoezelingen en tegenwerken zorgen ervoor dat Pool niet verder mag in zijn zoektocht, dat hem het leven wordt zuur gemaakt en dat hij zelfs voor gek wordt verklaard. De enige waar Poole uiteindelijk bijval van kan verwachten is de hoofdofficier. Er komt een hele bende van corrupte politieagenten bovendrijven, maar zelf om dit alles af te ronden is het hebben van de hoofdofficier aan zijn zijde niet afdoende. Heel veel informatie verdwijnt in de doofpot.

De Wallace zaak (Notorious B.I.G.) kleeft voor altijd aan detective Poole en des te pijnlijker is dat wanneer Poole moet stoppen met werken vlak voor zijn pensioen de zaak nog steeds niet is opgelost. Ook al is Poole nooit gestopt met het achterhalen van de waarheid, het uitblijven van een definitief antwoord is emotioneel voor hem en de nabestaanden.

De moorden op Tupac en Notorious B.I.G. blijven tot op heden onopgelost. Net zoals van vele andere vermoordde Afrikaans/Amerikaanse mensen. Menig door agenten die dubbel spel spelen en waarvan niks wordt bewezen. Agenten die door het dichtknijpen van ogen tijdens een onderzoek de gevolgen weten te omzeilen. Een weerzinwekkend verhaal over jaren verspreid wat een degelijke indruk achter laat. Een belangrijk verhaal dat verteld moet worden en een indrukwekkend verhaal wat het waard is om te volgen.

★★★★☆

Chantal van Remmen