Recensie | Come Play (CineMartijn)

Ben jij opzoek naar een spannende horrorfilm maar heb je geen zin in allerlei bloederige taferelen of geforceerd spektakel? Dan is Come Play wellicht wat voor jou. Lees hieronder onze recensie van de film Come Play.

Titel: Come Play
Regisseur: Jacob Chase
Scenarist: Jacob Chase
Cast: Azhy Robertson, Gillian Jacobs, Winslow Fegley, John Gallagher Jr.
Genre: Horror
Speelduur: 105 minuten
Release: 9 augustus (Google Play, iTunes, Proximus (BE) en Pathé Thuis)

Recensie Come Play

In Come Play maken we kennis met Oliver, een autistisch jongetje dat nog niet kan praten. Hij heeft geen vrienden en besteedt veel van zijn tijd aan zijn smartphone. Via zijn nieuwe tablet ontdekt Oliver een vreemd kinderverhaal, dat gaat over ene Larry. Dit is een monster dat wanhopig opzoek is naar een vriendje. Al snel lijkt het erop dat Larry echt bestaat en vastberaden is om Oliver te komen halen…

De meeste horrorfilms zijn niet geschikt voor kinderen. Toch zijn er veel regisseurs uit het genre die kinderen in hun films verwerken. Naast dat ze over het algemeen kwetsbaarder zijn, zien kinderen soms ook dingen die hun ouders niet opmerken. In Come Play is het Oliver die het monster via de camera op zijn tablet kan waarnemen, en daarbij niet weet of het wel echt is. Dit uitgangspunt is interessant en wordt ook nog eens goed benut.

Come Play gaat ietwat traag van start. Dit omdat je als kijker kennis moet maken met Oliver, zijn situatie en hoe de omgeving daarop reageert. Wie daar doorheen kijkt kan genieten van een aangrijpende film, met de nodige enge scenes. Deze laatste gaan vaak gepaard met enkele schrikeffecten, die op een goede manier ingezet worden.

Come Play

Acteurs

De rol van Oliver wordt vertolkt door Azhy Robertson, die je wellicht kent als het zoontje in Marriage Story. Gezien de kind acteur deze keer een autistisch personage speelt moest hij zich in deze stoornis verdiepen. Dit deed hij onder andere door kennis te maken met kinderen die bekend waren met autisme. De andere kind acteurs weten eveneens een prima prestatie neer te zetten. Ook Gillian Jacobs en John Gallagher Jr. vertolken hun rol goed, al zijn hun personages niet zo uitdagend als die van Robertson.

Kwetsbare kinderen

Wat me verder opviel is dat Come Play geen horrorfilm is die liters bloed bevat of steeds met allerlei plotwendingen komt. Zie het meer als gewoon een kleinschalig verhaal omtrent een gezin dat geplaagd wordt door een angstaanjagend wezen. Dat betekent overigens niet dat er geen diepere laag in de film zit. Zo lijkt de film ook te spelen met het feit dat kwetsbare mensen (in dit geval een eenzaam kind) vaak eerder ten prooi vallen aan schadelijke verleidingen.

Come Play is een effectieve horrorfilm met een interessant uitgangpunt. Wat mij betreft dus ideaal kijkvoer voor een spannend avondje op de bank. Fans van over-the-top slachtpartijen of een hoop actie zullen echter minder aan hun trekken komen.

★★★½☆

CineMartijn

Come Play kijken