Recensie | Cruel Summer (Chantal van Remmen)

Drie zomers, 3 verhaallijnen, één kleine stad in Texas. De serie Cruel Summer vertelt een verhaal waarin de jaren 1993, 1994 en 1995 constant door elkaar lopen. Prachtig onderscheiden door het gebruik van licht, of eigenlijk het niet gebruiken van licht. We beginnen met super vrolijke en kleurrijke beelden, die de opvolgende jaren steeds donkerder worden. De kleur van de serie wordt anders en zo ook de kleding en het geluk van de mensen. Een knap staaltje samenwerking tussen de light, art en wardrobe department. Chantal van Remmen heeft de eerste aflevering al gezien. Lees hier haar recensie van de serie Cruel Summer!

Titel: Cruel Summer
Regisseur: Max Winkler
Acteurs: Olivia Holt, Chiara Aurelia, Michael Landes, Froy Gutierrez, Harley Quinn Smith, Allius Barnes, Blake Lee, Brooklyn Sudano en Sarah Drew
Genre: Serie
Release: Vanaf vrijdag 6 augustus te zien op Prime Video

Recensie Cruel Summer

Kate Wallis, gespeeld door Olivia Holt, woont met haar moeder en stiefvader in een klein stadje in Texas. Beste vriendinnen met haar moeder en genoeg geld om zichtbaar bij de elite uit de stad te horen, leven zij een gelukkig leven. Doordat de jaren door elkaar lopen, heb je al snel door dat er veel is gebeurd in de benoemde drie jaren. In 1993 is er nog niks aan de hand en in 1994 blijkt ze ontvoerd te zijn geweest en is Kate net gered. Een vrolijke tiener met veel zelfvertrouwen is een bang vogeltje geworden. In 1995 is Kate een ietwat rebelse tiener die mede door haar trauma boos is op de wereld en overal schijt aan heeft.

Naast dat Kate in de drie jaar een enorme transformatie ondergaat leren we in 1993 ook Jeanette Turner kennen, gespeeld door Chiara Aurelia. Van een verlegen buitenbeentje gaat ze naar het populaire meisje van de school in de tijd dat Kate ontvoerd is. En waren Kate en Jeanette in het begin absoluut niet onaardig tegen elkaar, wordt er later beweerd dat Jeanette, Kate heeft gezien toen ze zat opgesloten in een kelder en dat nooit tegen iemand heeft verteld. Dit loopt uit tot een strijd tussen de familie Turner en Wallis. Wie de waarheid spreekt moet nog blijken, maar dit is zeker een reden om benieuwd te zijn naar de volgende afleveringen.

Recensie Cruel Summer

Wat erg leuk werkt bij deze serie is dat je van elk jaar (1993, 1994, 1995), maar een klein beetje informatie hebt wat zich steeds verder uitbreidt en wat uiteindelijk de hele tijdlijn aan elkaar zou moeten plakken. Je denkt dus al uiteinden te weten zonder de weg ernaartoe te kennen. Een ware sensatie om op deze manier het verhaal te volgen.

Wat ik persoonlijk visueel een erg mooie scène vond is tijdens een buurtfeest bij iemand in de tuin. Tijdens dit feest geeft Joy Wallis (Andrea Anders), de moeder van Kate, een speech. Deze speech wordt net zoals het licht steeds duisterder. Maar de plek waar zij en de andere mensen staan en hoe de tuin is aangekleed komen overeen. Duidelijk dus een jaarlijks evenement. Wat ik ook erg mooi vind en wat iets meer op de achtergrond leeft is de muziek. In deze eerste aflevering komt het nummer ‘Zombie’ voor van The Cranberries. Dit nummer verbind ook de dingen die we zien in drie verschillende jaren met elkaar. Maar aan het einde van de aflevering komt het nummer nog een keer voor, maar dan als cover. Dus hetzelfde nummer maar een andere uitvoering. Je herkent het meteen, maar het geeft toch een andere sfeer die goed bij de situatie op dat moment past.

Ik ben er nog niet uit hoe de serie Cruel Summer moet gaan verlopen, maar ik heb een beetje het vermoeden dat we nog voor wat verassingen komen te staan! Helemaal leuk. Voor nu ben getriggerd en ga zeker ook de rest van het seizoen kijken.

★★★★☆

Chantal van Remmen