Recensie Cyrano | Een romantisch verhaal met poëzie en zang

Cyrano, een film met de titel gelijknamig aan een van de hoofdpersonages, gespeeld door Peter Dinklage. Een uitmuntende vertolking als je het mij vraagt, en een geweldige introductie van zijn personage in de film. Een romantisch verhaal waarin gevoelens vertaald worden in poëzie en zang. Lees hier de recensie van de film Cyrano!

Titel: Cyrano
Regisseur: Joe Wright
Acteurs: Haley Bennett, Peter Dinklage, Ben Mendelsohn, Kelvin Harrison Jr.
Genre: Musical, Drama, Romance
Speelduur: 124 min
Release:
vanaf 3 februari 2022 in de bioscoop

Recensie Cyrano

Normaliter hebben musicalfilms niet meteen mijn voorkeur. Maar omdat in deze film poëzie een hele belangrijke rol speelt, en de gezongen liederen ook werkelijk wat toevoegen en onderdeel zijn van het overbrengen van het verhaal en de emotie, werd ik blij verrast.

Als we even terugzoeken zien we dat het verhaal van Cyrano de Bergerac al meerdere malen verteld is. Ditmaal met een aantal wijzigingen. In de film Cyrano de Bergerac uit 1990 wordt omschreven dat Cyrano de neef is van Roxane. En dat hij denkt geen kans op haar liefde, of überhaupt liefde, te maken vanwege zijn grote neus. In deze adaptatie van Cyrano zijn Cyrano en Roxanne goede vrienden van jongs af aan en is het uiterlijke kenmerk dat hem onzekerheid biedt het feit dat hij klein is.

Recensie Cyrano

Photo credit: Peter Mountain

Met een budget van $20 miljoen is er flink uitgepakt voor deze film. En dat zie je er ook zeker aan af. De film is opgenomen in Italië en de decors en sets zijn prachtig. Evenals de kostuums. Wat mij wel tegenvalt is de make-up van de mannen met status. Nu was het in die tijd normaal dat mannen make-up droegen. Een wit gezicht, rode wangen en een goede pruik. Maar naar mijn mening ziet het er erg geschminkt uit.

In hoofdlijnen is Cyrano dus een musicalfilm met als leidende draad een driehoeksverhouding tussen Cyrano, Roxanne en Christian. Cyrano, een poëtische man met veel zelfspot en zelfmedelijden. En hij is stilletjes verliefd op Roxanne en zal altijd alles voor haar doen. Roxanne, een mooie jonge vrouw waar iedereen mee wil trouwen, maar wie zelf liever wacht op het vinden van ware liefde in plaats van trouwen met een rijke man. En Christian, een nieuwe rekruut van het leger die als liefde op het eerste gezicht Roxanne niet meer kan loslaten. En dat geldt andersom ook. Zo poëtisch als Cyrano is kan Christian zich niet uiten. En dus ontstaat de situatie dat Cyrano alle brieven schrijft naar Roxanne. Roxanne voelt zich dus aangetrokken door het fysiek van Christian en zonder dat ze het weet tot de intellectualiteit van Cyrano. Een geheim dat even op zich laat wachten tot het het daglicht ziet. Arme Cyrano.

Blij verrast dus met deze film. De film heeft niet een typische eind goed al goed, maar voor zo een poëtisch verhaal is dit denk ik wel de juiste keuze geweest. Drama en uitbundig als ik het moet samenvatten. Een mooi verhaal, prachtige stemmen en een mooie samenhang tussen dialoog en zang. Peter Dinklage heeft mij echt verrast met zijn zangkunsten. Voor mij de eerste keer dat ik hem in zo een dergelijke rol heb gezien.

Dus vraag jij je af of deze film iets voor jou is? Misschien ook niet helemaal fan van musical films? Ik denk dat je het verhaal zeker kan waarderen, dus kan ik je aanraden het toch een kans te geven. En wie weet wordt je net zo verrast als ik.

★★★1/2☆

Chantal van Remmen