Recensie | De Luizenmoeder – De Film (Joan Bosch)

Bijna anderhalf jaar nadat bekend werd dat de succesvolle serie De Luizenmoeder een vervolg in de vorm van een bioscoopfilm zou krijgen, was daar dan de release op 28 juli 2021. De film trok in 2 dagen al meer dan 30.000 bezoekers en lijkt in deze Coronatijd een kaskraker te worden. Hieronder een recensie van De Luizenmoeder – De Film door Joan Bosch die serie 1 en 2 vanaf het begin heeft gevolgd.

Titel: De Luizenmoeder – De Film
Regisseur: Ilse Warringa & Jan Albert de Weerd
Cast: Jennifer Hoffman, Henry van Loon, Bianca Krijgsman, André Dongelmans, Arnoud Bos, Ilse Warringa, Leny Breederveld, Maaike Martens, Rian Gerritsen, Rop Verheijen, Vincent Rietveld, Beppie Melissen
Scenario: Ilse Warringa
Genre: Komedie
Speelduur: 108 minuten
Release: 28 juli 2021

Lees hier ook een DVD recensie van het eerste seizoen van De Luizenmoeder

Recensie De Luizenmoeder – De Film

Sinds de start van de pandemie in maart 2020, is De Luizenmoeder pas de derde film die ik in de bioscoop heb gezien. Na het zien van twee geweldige films De Beentjes van Sint-Hildegard en Nomadland moest De Luizenmoeder van goede huize komen om deze ervaringen op z’n minst te evenaren.

Veranderingen

De Luizenmoeder begint verrassend sterk met de uitvaart van Anton, de directeur van de basisschool Klimop. Een uitvaart is niet bepaald iets om te lachen en toch zijn er zeker grappige momenten tijdens deze verdrietige plechtigheid. De uit de serie bekende leerkrachten, leerlingen en ouders komen bijeen om afscheid te nemen van deze markante en alom geliefde man die zeer zal worden gemist. De nodige (personele) veranderingen zijn inmiddels doorgevoerd op De Klimop en gaandeweg de film zullen er nog meer volgen.

Corona en oude kwesties

De Corona crisis (CC) heeft ook op de Klimop haar sporen achtergelaten. Iedereen gaat daar op zijn/haar eigen wijze mee om. Het online lesgeven is nooit echt van de grond gekomen en gepaste afstand houden is problematisch. De Luizenmoeder geeft op een grappige manier weer hoe wij als samenleving hiermee hebben geworsteld en nog worstelen.

De problemen van voor Corona (VC) spelen nog steeds op de Klimop: gebrek aan personeel, het moeten moderniseren van onderwijstechnieken, bemoeizuchtige ouders, pesten enzovoort. Het personeel roeit met de riemen die ze heeft. Aan herkenbaarheid voor ons als publiek mankeert het niet in De Luizenmoeder en dat is net als in de serie een sterk aspect van de film. De film is trouwens ook zonder voorkennis goed te volgen, hoewel de titel zonder deze voorkennis niet te herleiden is.

Door het belichten van al deze kwesties en Coronaperikelen gebeurt er heel veel in de film, zoveel dat ik ongeveer een kwartier na de pauze vermoeid en afgeleid raak. Dat ik er toch bij blijf komt door de tenenkrommende opmerkingen van verschillende ouders. Hun stereotyperende goed bedoelde adviezen op het grove af, zoals we uit de serie kennen, komen ook in de film voor. Deze situaties zijn toch het grappigst. Echter, omdat men de film zo actueel en up-to-date mogelijk heeft willen maken is De Luizenmoeder minder humoristisch is dan ik had gehoopt.

De Luizenmoeder - De Film

China Braderia

Zoals gebruikelijk in de serie wordt er ook in de film een event georganiseerd: China Braderia om ‘verbinding met elkaar en met ‘het Oosten” te bewerkstelligen. Een verkleedpartij met ‘foute’ details mag immers niet ontbreken in De Luizenmoeder. China Braderia zal de aanleiding blijken te zijn tot een opstand van de leerlingen tegen de veranderingen op school waar juist ook de ouders op hebben aangestuurd.

Gelukkig wordt de opstand vredig neergeslagen en komt het tot een goed einde. We zien alsnog de verbinding tussen school, ouders en kinderen waar het tenslotte om te doen was. Een en ander was ietwat te zoetsappig naar mijn smaak. Gelukkig wordt dit einde gecompenseerd door een ruw potje paintballen tijdens de aftiteling.

Vervolg

Het ontbreken van de personages gespeeld door Diederik van Vleuten en Henry van Loon wordt goed gemaakt door de opdringerige, irritante en gênante ouders gespeeld door o.a. Maaike Martens, Arnoud Bos en Rian Gerritsen. Helaas was deze derde film die ik in de bioscoop heb gezien sinds de CC, niet de overtreffende trap van de eerste twee films. Wat mij betreft is de film als afronding van de serie zeker de moeite waard maar zit ik persoonlijk niet met smart te wachten op serie 3. Deze zou desondanks weleens in de maak kunnen zijn aangezien Ilse Warringa in een interview heeft aangegeven nog vol ideeën te zitten voor een vervolg.

★ ★ ★ 1/2☆

Joan Bosch