Recensie | Disney’s Soul (Joël Mulder)

Peter Docter
Cast: Jamie Foxx, Tina Fey, Phylicia Rashad, Ahmir Questlove Thompson, Angela Bassett, Daveed Diggs
Scenario: Pete Docter, Kemp Powers
Genre: Animatie/familiefilm
100 min

Recensie Disney’s Soul

Voor mij is de serie Phineas & Ferb een van de beste kinderseries van het moment. Waarom? Omdat de premisse ontzettend leuk is uitgedacht: twee jongens bedenken elke dag wat voor constructie ze gaan bouwen, en tegelijkertijd neemt hun huisdier Perry het Vogelbekdier het op tegen Dr. Doofenschmirtz. Deze verhaallijnen kruisen elkaar en uiteindelijk is het plan Dr. Doofenschmirtz gedwarsboomd en is de constructie van de jongens weg nét voordat hun moeder thuiskomt. Dit is het plot van vrijwel elke aflevering, maar elke episode is dit standaard recept verrassend leuk uitgewerkt, in combinatie met een zalige verzameling aan liedjes. Maar eigenlijk is de voornaamste reden dat ik deze serie zo tof vind het feit dat de serie net zo leuk (al dan niet leuker) is voor oudere kijkers als voor kinderen. Pixar, de animatiestudio in dienst van Disney, weet al jaren een dergelijk breed publiek te bereiken. Met films als Wall-E, Coco, en natuurlijk Toy Story slaag Pixar erin om de harten van jong en oud te veroveren. Is ze dat weer gelukt met Soul?

Recensie Disney's Soul

Soul gaat over een muziekdocent die boven al het andere jazzmuzikant te worden. Dit is alles wat ik over het plot wil zeggen, want één van de pluspunten van deze film is het verhaal zien uitrollen. Daarbij stuiten we op een lastige kwestie: Is deze film te bespreken zonder te veel weg te geven?

De titel verwijst naar zowel het muziekgenre als het spirituele aspect van de mens. Laten we beginnen bij de muziek, want dat is toch een groot thema in de film. De muziek is een fantastische samensmelting van zwoele jazzmuziek als psychedelische elektronische muziek. Het geeft de film een verademend ontspannen sfeer. Een element dat daar ook goed aan bijdraagt, is de schitterende animatie. Pixar weet daar keer op keer mee te verbazen. Het was al duidelijk bij de prachtige rode krullen in Brave, het water in The Good Dinosaur, en de karakteristieke oranje setting van Coco. Bij Soul is dat niet veel anders.

Recensie Disney's Soul

Wat Pixar dikwijls probeert, is een lastig maar wel menselijk concept behapbaar te maken. De animatiefilms moeten immers ook te volgen en waarderen zijn voor kinderen (tenzij je iets onconventioneels als Sausage Party wil maken). Pixar legt de lat voor zichzelf ambitieus hoog. Daar mag wel bij gezegd worden dat ze dit ook durven met een reden, want ze hebben laten zien dat ze het ook kunnen. Het perfect passende voorbeeld hiervan is Inside Out, een film waarbij uitgelegd wordt hoe gevoelens werken. Goed uitgewerkt, vermakelijk, emotioneel en verrijkend voor zowel jong als oud. Soul probeert dit ook, maar slaagt daar net iets minder goed in. Het concept dat ze hebben gekozen is dusdanig lastig te vertalen naar een behapbaar verhaal voor kinderen -waar ook voldoende vermaak voor kinderen in moet zitten – dat binnen anderhalf uur verteld kan worden. Een ambitieus project en absoluut een kwalitatieve film, maar het had ongetwijfeld beter uitgewerkt kunnen worden.

Het resultaat is een film die hoogstwaarschijnlijk het meeste te bieden heeft voor de oudere kijkers, die het concept en de daarbij horende link met de werkelijkheid beter zullen begrijpen dan kinderen. Als animatiefilm is Soul werkelijk fantastisch en steekt deze met kop en schouders boven heel veel anderen uit. Dat neemt niet weg dat de mensen die het werk van deze studio gevolgd hebben, waarschijnlijk iets meer hadden verwacht. Dat gezegd hebbende blijft Soul een fantastisch goede film, met verbazingwekkende animatie, sfeervolle muziek, en een mooi verhaal. Vooral voor de wat oudere kijkers zeker een aanrader!

★★★★☆

Joël Mulder