Recensie | Dragon Ball Super: Broly (Martijn Pijnenburg)

Het heeft even geduurd, maar is eindelijk zover: een Dragon Ball film in de Nederlandse bioscoop! Hoewel dit voor fans misschien al leuk genoeg is, blijft het nog wel de vraag of de film meer is dan enkel nostalgie. In deze recensie geef ik je het antwoord.

Titel: Dragon Ball Super: Broly
Tatsuya Nagamine
Cast: Masako Nozawa, Ryō Horikawa, Ryūsei Nakao, Bin Shimada, Katsuhisa Hōki, Aya Hisakawa, Toshio Furukawa
Engelse versie: Sean Schemmel, Christopher Sabat, Christopher Ayres, Vic Mignogna, Monica Rial, Erica Lindbeck
Scenario: Akira Toriyama
Anime
Speelduur: 113 min

WAARSCHUWING: Deze recensie bevat vanaf een bepaald punt enkele lichte spoilers.

Dragon Ball Z. De serie die voor veel mensen bekend staat als een schreeuwerige anime die alleen draait om vechten, vechten en nog eens vechten. Toch zijn er daarentegen ook vele liefhebbers waarvoor deze franchise veel betekend heeft. Niet alleen omdat het leuk was om te kijken, maar ook vanwege de vele levenslessen welke in de serie zaten. Ik ben een van die mensen.

Het intense verhaal, de kleurrijke personages (en de onderlinge band die ze samen hadden) wisten een flinke indruk op me te maken. Natuurlijk waren er de welbekende flauwe clichés, maar die maakte het soms ook juist leuk. Bovendien zijn ze de ideale basis voor een parodie, zoals de fan-manga die ik samen met Sandro Algra aan het maken ben.

Toen in 2015 de film Dragon Ball Z: Resurrection ‘F’ een internationale bioscooprelease kreeg, was ik natuurlijk blij verrast. Er was alleen een probleempje. De film zou de Nederlandse bioscopen overslaan. Ondanks dat de mensen van Facebookgroep Dragonball Z NL een poging deden om Resurrection ‘F‘ alsnog naar ons land te krijgen, moesten we uiteindelijk streamen om de film te kunnen zien. Een gemiste kans!

Gelukkig werd vorig jaar een nieuwe film aangekondigd. Ditmaal rondom Dragon Ball Super, de vervolgserie op Dragon Ball Z. Wederom deed men er alles aan om een Nederlandse release te kunnen regelen. Wij deden deze keer ook een duit (of beter gezegd Dragon Ball) in het zakje door de pagina van de initiatiefnemers veelvuldig te delen. Je kunt zeggen wat je wilt, maar opgeven staat bij ons Dragon Ball fans niet in het woordenboek.

Dragon Ball Super: Broly

En met succes, want vanaf vandaag is Dragon Ball Super: Broly in heel Nederland te zien. Uiteraard heb ik de film zo snel mogelijk bekeken en zal hieronder mijn bevindingen delen. Ondanks ik geen grote dingen ga verklappen is er een kans dat je liever zonder enige voorkennis de film in wilt gaan. In dat geval adviseer ik je om vanaf nu te stoppen met lezen.

Let op: Vanaf nu kleine spoilers!

Dragon Ball Super: Broly begint met een uitgebreide hervertelling van het verhaal achter de Saiyans, het ras wat in de film centraal staat. Dit stuk zal voor de fans ongetwijfeld een feest van herkenning zijn. Het kijkt lekker weg maar voelt daarbij niet te gehaast aan. Ondanks dat dit gedeelte erg goed is uitgewerkt vrees ik dat het voor nieuwkomers alsnog teveel informatie zal zijn. Al is het ook bijna onmogelijk om de gebeurtenissen van een franchise die meer dan 500 afleveringen telt in 20 minuten samen te vatten. Toen ik dacht dat de ”introductie” afgelopen was, bleek het dat de film nog steeds de tijd nam om het verhaal te vertellen. De kijker wordt getrakteerd op een stukje ouderwets avonturenverhaal dat erg verfrissend aanvoelde in een franchise die de laatste tijd alleen maar om over-the-top gevechten leek te draaien. Tevens zorgt dit avontuur ervoor dat we Broly, de antagonist in deze film, een beetje beter leren kennen.

Dragon Ball Super: Broly

Wat betreft Broly zelf. Fans kennen dit personage vermoedelijk al van eerdere films, maar waren er niet allemaal zo over te spreken. Het zou namelijk niets meer dan een bonk testosteron zijn die alles maar kapot sloeg (en als Dragon Ball Z fans hierover klagen dan moet het wel heeeeeel erg zijn natuurlijk). Dragon Ball Super: Broly negeert echter die eerdere films, waardoor er de mogelijkheid was om een nieuwe Broly te introduceren. Verrassend genoeg hebben ze dit ook gedaan. De Broly in deze film is heel anders dan andere Dragon Ball slechteriken en dat is eigenlijk wel een verademing.

Naast Broly zijn er ook enkele andere personages. Ondanks dat deze figuren de bekende helden niet weten te overtreffen probeert de film dat ook nergens. Mede hierdoor zijn ze een leuke toevoeging. Het is bijna halverwege wanneer de film overschakelt naar de vertrouwde helden. De Dragon Ball Super serie maakte soms de fout om teveel personages in beeld te brengen en ze vervolgens geen toegevoegde waarde te geven. Dit zorgde dat ze sommige ervan tekort deden. Deze film kiest ervoor om sommige personages weg te laten. Dit is ergens jammer, maar zorgt er wel voor dat niemand tot ”beeldvuller” gedegradeerd hoefde te worden.

Halverwege de film begint de vaart erin te komen en kunnen we genieten van een ouderwets goede portie Dragon Ball Z. Het is vanaf hier niet meer zo vernieuwend, maar gezien het feit dat alles goed samengaat met de eerste helft van de film en bovendien prachtig geanimeerd is was ik meer dan tevreden.

Dragon Ball Super: Broly

Heeft deze ”bevooroordeelde fanboy” dan helemaal niks om over te klagen? Jawel hoor. Zoals al eerder aangegeven kent de Dragon Ball franchise enkele clichés die je als fan maar beter kunt omarmen in plaats van erover te zeuren. Dit klinkt misschien slap (”een makkelijk excuus om een slechte film te maken”), maar ik merkte bij mezelf dat ik bijvoorbeeld James Bond of Marvel-films ook pas begon te waarderen nadat ik de bijbehorende conventies had geaccepteerd.

Ondanks dat ik dit soort clichés voor lief probeerde te nemen, vond ik de ontknoping wat zwakjes; ”Oh, de tegenstander wordt wel heel sterk. Dat betekent natuurlijk dat de wereld in gevaar is!…laten we dit en dat proberen”. Het voelde voor mij een beetje alsof de schrijvers dachten dat ze geen moeite meer hoefde te doen. Gelukkig was het einde wel weer enigszins verfrissend.

Dragon Ball Super: Broly is een sterke Dragon Ball film met verrassend goede balans tussen actie en verhaal. Daarnaast werden er enkele – lichtelijk – verrassende keuze’s gemaakt, zonder af te wijken van de bekende formule. Wat mij betreft verplicht kijkvoer voor iedere fan!

★★★★☆