Recensie Fantastic Beasts: Secrets of Dumbledore | Een geweldig magische film

Het heeft even geduurd, maar daar is hij dan eindelijk! Het derde deel van de Fantastic Beasts-franchise. Ik ben zelf groot fan van de Harry Potter wereld (ook wel de ‘Wizarding World’) en na de vorige film baalde ik heel erg dat ik zo lang zou moeten wachten om te zien hoe het verhaal verder ging. Toch was ik om eerlijk te zijn niet zo ‘hyped’ voor deze film, omdat het nogmaals 3,5 jaar heeft geduurd voor deze film uitkwam en ik in de tussentijd niks meer aan Harry Potter heb gelezen of gekeken. Daarnaast gooide het ontslag van Johnny Depp als Grindelwald ook roet in het eten voor mij en voor heel veel andere fans. Toch is dit een geweldig magische film en ik voel mij schuldig dat ik hem niet gelijk de eerste dag in de bioscoop heb gezien. Ik zal in mijn recensie precies uitleggen wat Secrets of Dumbledore zo goed maakt!

Titel: Fantastic Beasts: Secrets of Dumbledore
Regisseur: David Yates
Cast: Eddie Redmayne, Mads Mikkelsen, Jude LawKatherine WaterstonAlison SudolDan FoglerEzra MillerZoë KravitzCallum Turner
Scenaristen: J. K. Rowling, Steve Kloves
Genre: Fantasie, avontuur
Speelduur: 142 minuten
Release: 6 april 2022

Recensie Fantastic Beasts: Secrets of Dumbledore

De nieuwe Fantastic Beasts film voelt als thuiskomen in de magische wereld die we allemaal kennen. Nu is dit best een cliché om te zeggen in een recensie over Fantastic Beasts, maar het is écht zo. De film neemt ons mee naar nieuwe plekken in de ‘Wizarding World’ en ik heb me in de bioscoop zitten verbazen als een klein kind. Heel veel is al bekend uit de Harry Potter films, maar deze speelden zich vooral af rond Zwijnstein. Ondertussen laat Fantastic Beasts ook zien hoe het er in de rest van Europa, Amerika en Azië aan toe gaat en zo leren we ook nieuwe tovenaarsculturen kennen. Daarnaast zijn er ook een hoop nieuwe fabeldieren aanwezig, en deze hebben naast de titel van de film ook een belangrijke rol. Ook zien we een hoop bekende dieren weer terug en dit kan natuurlijk niet zonder hun baasje en zoöloog Newt Scamander. Ik was heel even bang dat Newt op de achtergrond zou raken, aangezien de film ‘Secrets of Dumbledore’ heet, maar dit is zeker niet het geval. Er is een perfecte balans tussen de schermtijd van alle personages en we leren ondertussen inderdaad ook steeds meer over Dumbledore, oftewel Perkamentus en zijn familie. Daarnaast leren we ook meer over de familiegeschiedenis en de relatie tussen Perkamentus en Grindelwald. Hoewel ik niet blij ben met het ontslag van Johnny Depp, moet ik wel zeggen dat Mads Mikkelsen een zeer goede en passende vervanger is voor de rol van Grindelwald. Hij ‘tovert’ Gellert Grindelwald om tot een nóg bedreigender persoon en weet je bang te maken zonder ook maar een spier te vertrekken. Dat vind ik persoonlijk erg knap, omdat hij niet zoals Voldemort er al angstaanjagend uitziet.

Recensie Fantastic Beasts Secrets of Dumbledore 2 (1)

Verder zit het verhaal ook goed in elkaar. Zoals ik al eerder zei duiken we dieper in de familiegeschiedenis van Perkamentus en zo leren we ook een jongere versie van zijn broer kennen. Deze leren we namelijk ook al een beetje kennen in de laatste Harry Potter films en in de boeken. Als je de boeken gelezen hebt, is ook niet alles van de familiegeschiedenis nieuw voor je, maar het wordt nu toch nieuwer, emotioneler en uitgebreider verteld. Het verhaal is op sommige momenten ook wel een stuk donkerder dan we gewend zijn in Harry Potter, maar dit is juist erg goed aangezien het publiek ondertussen ook 20 jaar ouder is geworden. Dat neemt niet weg dat er ook veel mooie momenten in de film zitten, en er is ook een goede dosis humor aanwezig. Dat komt om eerlijk te zijn vooral door de dreuzel Jakob die eigenlijk net als het publiek ook maar overal in meegenomen wordt.

Al met al heb ik dus vooral lof voor J.K. Rowling en het verhaal dat ze heeft geschreven. Alleen aan het einde is het een heel klein beetje verwarrend, maar dit wordt ook wel op een manier uitgelegd. Al snap ik nu wel waarom ik een paar weken terug Fantastic Beasts Ending Explained video’s aanbevolen kreeg op Youtube. Maar nogmaals, het wordt ook in de film zelf wel uitgelegd en ik heb vooral veel lof voor deze film.

Ook de visuals van de film zijn prachtig gemaakt en ik kan me niet voorstellen hoeveel werk hier achter heeft gezeten. Het is werkelijk waar ‘betoverend’ goed en er zijn ook veel scénes in slow motion die geweldig zijn om naar te kijken. Daarnaast is ook de soundtrack erg mooi en het geeft precies het gevoel dat we gewend zijn van de magie van Harry Potter. Dit komt ook omdat er tijdens de scénes op Zwijnstein stukjes hergebruikt zijn uit de wereldwijd bekende ‘Hedwigs Theme’. Daarnaast zijn er ook bekende stukjes te horen uit de vorige Fantastic Beasts films. Misschien ligt het aan mij, maar ik heb ooit de hele vorige soundtrack op piano geleerd, dus dat soort kleine subtiele stukjes vallen mij dan erg op.

Recensie Fantastic Beasts Secrets of Dumbledore 3 (1)

Ik ben vooral heel erg benieuwd naar de volgende (en laatste) twee delen van deze franchise. In tegenstelling tot de vorige film heeft Secrets of Dumbledore niet zoveel open eindes en onbeantwoorde vragen, dus ik heb geen idee wat ik moet verwachten. Het enige dat ik weet is dat er in de boeken altijd gesproken wordt over het legendarische gevecht tussen Perkamentus en Grindelwald in 1945, waarin Grindelwald verslagen word. Ik kijk samen met een vriend van mij al jaren uit naar dit moment op het grote scherm. En hoewel het hoogstwaarschijnlijk in de laatste film zit, ben ik er zeker van dat dit het filmmoment van dat jaar gaat worden. Daarnaast hoop ik dat we minder lang op de volgende delen hoeven te wachten. Hopelijk doen ze zoiets als Avengers: Infinity War en Endgame waarbij de delen precies één jaar na elkaar verschijnen. Maar terwijl we dit afwachten, ga ik rustig de boeken nog eens opnieuw lezen en nagenieten van deze film.

★★★★☆

Arjan de Vries