Recensie | I, Frankenstein (Fabian van der Starre)
“Adam van jouw arbeid.” Ik ben nooit heel bekend geweest met Frankenstein en dacht vroeger zelfs dat Frankenstein simpelweg de naam van een monster was. Dit is geen rare aanname, aangezien de naam hier vaak mee wordt geassocieerd. Voor de duidelijkheid: Victor Frankenstein is de naam van de wetenschapper die het monster creëert, wat echter niet eens zijn officiële naam is. In het gelijknamig boek uit 1818, geschreven door Mary Shelley, noemde het wezen zichzelf ‘Adam van jouw arbeid’. Hiermee refereert hij natuurlijk aan Adam, de eerste mens door God geschapen. Om een lang verhaal kort te maken, er zijn inmiddels talloze films over Frankensteins Adam gemaakt. Is zijn verhaal daarom niet allang verteld? Hoeveel films kan er nog over hem gemaakt worden?
Titel: I, Frankenstein
Regisseur: Stuart Beattie
Scenario: Stuart Beattie, Kevin Grevioux Boek: Mary Shelley
Cast: Aaron Eckhart, Bill Nighy, Yvonne Strahovski, Miranda Otto, Jai Courtney, Socratis Otto, Caitlin Stasey, Mahesh Jadu, Aden Young
Speelduur: 93 minuten
Genre: Actie, Fantasy, Sciencefiction
Release: vanaf 30 januari in de bioscoop
Gargoyles versus Demons
Tweehonderd jaar geleden wekte Victor Frankenstein zijn monster Adam tot leven. Al kort na zijn creatie, ontdekt Adam een eeuwenlange oorlog tussen waterspuwers en demonen (De Nederlandse benaming van gargoyles klinkt ontiegelijk knullig, dus ga ik vanaf hier de Engelse gebruiken). Na deze ontdekking houdt hij zich bezig met slechts één ding: zoveel mogelijk demonen terugsturen naar de hel. Vanaf een afstand houden de gargoyles, die vergeleken kunnen worden met engelen, hem achterdochtig in de gaten. Ondertussen is onderzoekster Terra druk bezig met het ontrafelen van het geheim van Adam’s onsterfelijkheid, terwijl de oorlog tussen hemel en hel volledig escaleert.
The Dark Knight
Het is alweer bijna zes jaar geleden sinds Heath Ledger zijn legendarische rol als The Joker speelde in The Dark Knight. Kort na de opnames voor deze film overleed hij, wat mede heeft bijgedragen aan de populariteit en alom bekendheid van deze rol. Wat vele mensen echter vergeten, is dat naast Ledger, Aaron Eckhart te zien was in de film als Twoface. Dit wraakzuchtige ‘monster’ gaf hem voldoende ervaring voor de rol van Adam in deze Frankenstein filmadaptatie.
Het tweehonderd jaar oude wezen is noch goed, noch slecht. Adam bevindt zich in het grijze gebied. Hij heeft geen ziel en als hij een demon vermoordt, is dat voor hem de normaalste zaak van de wereld. Eckhart speelt dit met volledige overtuiging, wat mij doet terugdenken aan zijn geweldige rol als Twoface. Dat personage maakte gedurende de film een innerlijke (en cosmetische) transformatie door. Adam verandert tevens van binnen, wat hem de goede of slechte kant op kan duwen.
Verbouwereerd
In mijn recensie van About Time noemde ik Bill Nighy een excentrieke acteur. Nighy heeft een breed acteerbereik, van zijn rol in Harry Potter tot zijn rol in Pirates of the Carribean. In I, Frankenstein speelt hij Naberius, wat geweldig is om te zien hoe hij zijn tanden zet in dit extravagante slechte personage. Deze prins van de duisternis is de leider van 666 demonen die door Satan himself duizenden jaren geleden naar boven zijn gezonden om de gargoyles te vernietigen. Zodra zijn meesterplan onthuld wordt, kreeg ik meteen een ‘wauw-moment’. Compleet versteld stond ik van de grootsheid hiervan.
Ver voordat het plan besproken wordt in de film zien we Yvonne Strahovski als wetenschapper Terra. Zij probeert het werk van Victor Frankenstein na te bootsen met moderne technologie. Zelf volgde ik Strahovski al jaren in de televisieserie Chuck. Daar speelde ze stoere CIA agent Sarah Walker, wie het titelpersonage moest beschermen. Hier zien we haar als een onwetende persoon die niet zo veel doet. Eerlijk gezegd voegt ze erg weinig toe aan het geheel. Ze is weliswaar een lust voor het oog, maar zonder haar was dit spektakel net zo goed geweest. Nighy daarentegen is een sublieme toevoeging aan de cast dankzij zijn eeuwigdurende charmes.
Stuart Little
Met I, Frankenstein maakt scenarist Stuart Beattie zijn tweede film als regisseur. Zijn debuut maakte hij met Tomorrow, When the War Began in 2010, wat slechts een zijspoor leek. Beattie richt zich veel meer op het schrijven van films. De bedenker van onder andere Pirates of the Carribean, Australia en G.I. Joe: The Rise of the Cobra heeft tevens meegeschreven aan dit script samen met Kevin Grevioux (Underworld). De uitspraak ‘kort, maar krachtig’ schiet te binnen als ik denk aan de opbouw van het verhaal. De openingsscène laat zien waar Adam precies vandaan komt. Hier wordt echter niet al te veel aandacht aan geschonken, maar wordt toch zo neergezet dat het een sterke indruk achterlaat. Ditzelfde zou over de hele film gezegd kunnen worden, welke slechts drieënnegentig minuten duurt. In dit korte tijdsbestek wordt van meet af aan duidelijk gemaakt wie zich aan de goede dan wel slechte kant bevindt. En binnen enkele minuten wordt er een achtergrond gecreëerd voor Adam, de gargoyles en de demonen. Bereid je tevens voor op enkele schrikmomenten, zoals demonen die uit het niets op je af komen. Dit is natuurlijk niet voor niets een 3D film.
Over 3D gesproken, er zitten zo veel momenten in waar de 3D effecten er super goed uit zien! Zoals in elke spektakelfilm gaan er wel wat mensen dood. Niet dat je gargoyles of demonen mensen kunt noemen, ook al zien ze er wel zo uit. Zodra ze dood gaan, wordt er een prachtig effect gecreëerd van vuur en licht waarbij het lijkt alsof 3D hiervoor gemaakt is. Zelfs bij grote veldslagen wordt er veelvuldig gebruik van gemaakt. Kortom, ondanks dat Beattie nog een ‘kleine’ regisseur is, ben ik zeer te spreken over de manier waarop hij gebruik gemaakt heeft van 3D effecten.
Bewondering
I, Frankenstein is in Amerika al een paar dagen uit en heeft vrijwel overal negatieve recensies gekregen. Zelf probeer ik altijd het positieve uit een film te halen, wat mij toch aardig is gelukt. Als je, zoals mij, een liefhebber bent van sciencefiction, moet je deze film absoluut zien. Ondanks dat de basis van dit verhaal simpelweg goed tegen kwaad is, weet de film te balanceren op het messchede van de twee tegenpolen. Deze middenweg heet Adam; wie niet goed is of niet kwaad. Zijn verhaal is al talloze keren verteld, maar nog nooit op deze prachtig visuele manier. In normale 3D ziet dit er al goed uit, maar in IMAX lijkt mij dit nog vele malen spectaculairder. Meerdere malen zat ik vol bewondering naar de film te kijken. Alleen al door de effecten van de epische strijd tussen gargoyles en demonen, gepaard met een soundtrack welke je kippenvel bezorgd, is I, Frankenstein de moeite waard!
Fabian van der Starre