Recensie | Frozen (Fabian van der Starre)

“Wait what? Kristen Bell kan zingen?” Drie jaar geleden was Walt Disney‘s Rapunzel te zien in de bioscoop. Met de gedachte dat dit een leuke animatiefilm zou worden ging ik de film bekijken om vervolgens overdonderd te worden van de zang. De makers van Rapunzel komen nu met Frozen, wederom een animatiefilm maar dan met Kristen Bell en Idina Menzel in de hoofdrollen. Zoals in een echt sprookje wordt er ook gezongen, maar Kristen Bell die zingt? Pakt dat wel goed uit? Kan ze überhaupt zingen? Is dit niet simpelweg een remake van Rapunzel met sneeuw? Kan Frozen mij net zo overdonderen als Rapunzel?

Titel: Frozen
Regisseur: Chris Buck, Jennifer Lee
Scriptschrijver: Jennifer Lee, Chris Buck, Shane Morris
Cast: Kristen Bell, Idina Menzel, Jonathan Groff, Josh Gad, Alan Tudyk, Santino Fontana, Livvy Stubenrauch
Speelduur: 100 minuten
Genre: Animatie
Release: Vanaf 11 december 2013 te zien in de bioscoop

Eeuwige winter

In een koninkrijk waar de deuren van het kasteel altijd gesloten zijn wonen prinses Anna en Elsa. Wanneer troonopvolger Elsa noodgedwongen moet vluchten verandert het koninkrijk in een eeuwige winter. Om een einde te maken aan de betovering gaat Anna samen met ijsverkoper Kristoff op zoek naar Elsa. Tijdens haar avontuur zorgt Anna’s prins op het witte paard Hans voor het koninkrijk, maar is deze wel in goede handen?

Frozen is geïnspireerd door het sprookje The Snow Queen van Hans Christian Andersen uit 1845. Als eerbetoon aan de Deense schrijver hebben ze de namen van enkele hoofdpersonen naar Andersen vernoemd: Prins Hans als in Hans, (Krist)off als in (Christ)ian en (An)na als in (An)dersen.

Alweer een 3D-film?

Regisseurs Chris Buck (Tarzan) en Jennifer Lee (Wreck-It Ralph, scenario) hebben ook samen met onbekende Shane Morris het script geschreven. Dit trio creëerde een komisch script voor de film, inclusief enkele plot twists die ook totaal onverwachts zijn. Tenzij ik natuurlijk hartstikke blind ben. Alhoewel de speelduur zelf prima is, had ik veel meer zang verwacht/willen horen. Wat ze wel erg leuk gedaan hebben is de toegift van de liedjes, zoals dat in Rapunzel ook gebeurde.

Buck en Lee hebben hun voordeel gedaan met de 3D technologie van deze tijd. Doordat ongeveer 45% van de film speciale effecten bevat, voegen de 3D-versie een grote meerwaarde toe. Frozen speelt zich af in de winter en alleen al door de sneeuw en ijs speciale effecten kan deze film beschouwd worden als volledig 3D-waardig. Het resultaat: een visueel verbluffend avontuur.

Frozen

Prinses Anna

Net als dat Mandy Moore de Disney prinses Rapunzel speelde, heeft Disney nu Kristen Bell (Veronica Mars) als hun nieuwe prinses gevonden. Bell speelt Anna, een enthousiaste kluns die niets liever wilt dan de deuren van het kasteel open gooien. Niet wetende of Bell überhaupt wel kon zingen waagde ik de gok. Wat blijkt; Kristen Bell kan echt absurd goed zingen, vooral de lange uithalen die ze doet.

Prinses Elsa

Idina Menzel (Enchanted, Glee, Rent) speelt de angstige Elsa, wie op spectaculaire wijze haar gave/krachten gebruikt. Dit is niet de eerste keer dat ze een koninklijk personage speelt. In Enchanted trouwde haar personage met een prins, dus ze heeft al wat ervaring. Over haar zang twijfelde ik niet. Dat heeft ze al bewezen in de musical Wicked, waarin ze de rol van Elphaba speelde. Als enige negatieve punt moet ik wel zeggen dat Menzel’s stem totaal niet bij het uiterlijk van haar personage Elsa past, ondanks haar goede (lees: geweldige) zang.

Frozen

Namaak & onschuldig

Net als in Rapunzel (ik blijf de vergelijking maken) heeft deze film ook rollen die enkel fungeren als lachwekkende moment. Rapunzel had bijvoorbeeld komische bijrollen zoals Maximus het paard en Pascal de kameleon. Frozen heeft dit in de vorm van Sven het rendier en Olaf de sneeuwman. Wat ik erg jammer vind is dat Sven enorm op Maximus lijkt. Niet alleen qua uiterlijk, maar ook de trekjes van het rendier (lees: paard). Dat neemt natuurlijk niet weg dat Sven samen met Olaf het komische element in deze film zijn. De onschuldige sneeuwman Olaf (ingesproken door Josh Gad) maakt enorm droge opmerkingen, waarbij je krom ligt van het lachen. Een van die momenten is dat hij erg verlang naar de hete zomer, hij weet echter natuurlijk niet dat hij dan zal smelten. De manier waarop Gad dit inspreekt is zo ontzettend leuk dat je niet anders kunt dan verlangen naar meer scenes met hem.

Overdonderd?

Frozen is een vernieuwend sprookje met een hartverwarmend verhaal. Net als bij elke Disney-film weet je van meet af aan dat alles goed afloopt. Dat betekend echter niet dat Frozen voorspelbaar is en bevat de film een verrassend avontuur inclusief onverwachte elementen. Het verhaal neemt je, in 3D, mee op reis naar een prachtige wereld vol sneeuw en ijs. De muziek en liedjes (gezongen door Bell en Menzel) zorgen bij mij voor kippenvel, wat maar weinig films lukt. Dat is voor mij het teken dat dit meeslepende avontuur zorgt voor een geslaagde film en mij absoluut overdonderd heeft. Ik kreeg geen genoeg van de zang van Bell en Menzel, hetgeen al voldoende zegt.