Recensie | Hans Zimmer Live in Ahoy Rotterdam (Erik Jansen)

Wie van Filmmuziek houdt, is ongetwijfeld bekend met het werk van Hans Zimmer. Hij begon zijn muzikale carrière in de popgroep Buggles waarvan Video Killed the Radio Star een grote hit was. Hij kwam in contact met de filmindustrie door zijn samenwerking met componist Stanley Myers. Zijn solocarrière begon Zimmer in 1988 met de muziek voor de film Rain Main met in de hoofdrollen Tom Cruise en Dustin Hoffman. Inmiddels heeft hij voor meer dan honderd films muziek geschreven, waaronder de films Pirates of the Caribbean, Gladiator, The Dark Knight Trilogy en Inception. Hij is meerdere malen genomineerd voor zijn werk en heeft in 1994 een Oscar gewonnen voor de soundtrack van The Lion King. Daarnaast heeft hij tevens de score gemaakt voor Batman V Superman, samen met de Nederlandse producer Junkie XL.

Zijn werk kenmerkt zich met het gebruik van bombastische orkesten samen met elektronische invloeden in opbouwende muziekstructuren. Eigenlijk valt in één zin zijn muzikale werk niet te omschrijven. De Duitse componist woont inmiddels in Los Angeles waar hij zijn eigen bedrijf heeft voor filmmuziek: Remote Control Productions. Afgelopen dinsdag 24 mei stond Hans Zimmer met zijn live show in een uitverkochte arena van Ahoy Rotterdam. Als groot fan van zijn werk, moest ik daar natuurlijk bij zijn.

Zimmer’s show was meer een arena vullende rockshow dan anders een normaal spelend orkest. Zelf bemande de maestro de piano, synthesizers en gitaar en werd hij bijgestaan door diverse sessiemuzikanten, een groot orkest en koor. In zijn ruim tweeënhalf uur durende show kwamen de mooiste en bekendere stukken uit zijn repertoire voorbij. Daarnaast vertelde hij tussen de stukken door over de gedachte achter de muziek en hoe de samenwerking tot stand kwam met de regisseurs van de desbetreffende films.

Hans Zimmer Live

Ook wierp hij de schijnwerpers op zijn sessiemuzikanten, waarmee hij al jaren samenwerkt. Onder één hiervan zat Mike Einziger, gitarist van de rockband Incubus. Einziger heeft Zimmer tevens bijgestaan in de soundtrack voor The Amazing Spider-Man 2. Toen de vocalen van de opening track van The Lion King door de speakers knalde en de daadwerkelijke zanger Lebo M het podium betrad, ging mijn persoonlijke dak er helemaal af. Wat een fenomenale performance! Hans vertelde over zijn samenwerking met de zanger, hoe hij in contact is gekomen met de toen politieke vluchteling en dat Lebo M nu weer als vrij man in Zuid-Afrika woont.In de setlist zaten verschillende medleys met stukken uit de films The Pirates of the Carribean, Sherlock Holmes en The Da Vinci Code. Natuurlijk kwamen ook mijn favorieten uit Man of Steel, The Dark Knight en Interstellar voorbij. Tegen het eind van de show, stond Hans Zimmer stil bij de gebeurtenissen in Aurora, Colorado. Na zijn stil makende speech droeg hij het nummer Aurora op aan de slachtoffers van de schietpartij op 20 juli 2012 tijdens de première van The Dark Knight Rises. De avond werd afgesloten met een medley van de muziek uit Inception met het prachtige nummer Time als afsluiter.

Hans Zimmer Live

Hans Zimmer Live was voor muziek- en filmliefhebbers een concert om bij aanwezig te zijn. De interactie, de energieke sfeer en de muzikale hoogtepunten van de avond zijn eerlijk gezegd met geen pen te beschrijven. Als muzikant heb ik mijzelf vaak laten inspireren door zijn muziek en ik zal eerlijk bekennen dat deze show één van de beste concerten is die ik heb bezocht. Mocht Hans Zimmer in de toekomst weer een tour plannen, kan ik de filmliefhebbers onder ons een bezoek aan zijn show absoluut aanbevelen. In dat geval ben ik dan zeker weer van de partij!