Recensie | In the Name of the Father (Joan Bosch)

Sinds april is de film In the Name of the Father, het waargebeurde verhaal over de Guildford Four, te zien op Netflix. Netflix plaatst deze film uit 1993 net in de tijd dat er in Belfast rellen en opstandjes ontstonden naar aanleiding van negatieve gevolgen van de Brexit voor Noord-Ierland. Toeval of niet, In the Name of the Father verdient het om (weer) gezien te worden. De aanleiding voor de rellen van dit jaar is van een geheel andere orde maar de bodem voor deze frustraties is van dezelfde aard als die in de jaren 70, waarin de film zich afspeelt: de strijd over de vraag waar Noord-Ierland bij hoort: bij het Verenigd Koninkrijk of bij de Republiek Ierland?

Titel: In the Name of the Father
Regisseur: Jim Sheridan
Scenario: Jim Sheridan & Terry George, gebaseerd op Gerry Conlons autobiografie ‘Proven Innocent’
Genre: Historisch Drama
Speelduur: 133 minuten
Cast: Daniel Day Lewis, Pete Postlethwaite, Emma Thompson
Release: 12 december 1993, nu te zien op Netflix

Recensie In the Name of the Father

In Guildford, een plaatsje ten zuiden van Londen, ontploften op 5 oktober 1974 tijdens de hoogtijdagen van ‘The Troubles’, in twee pubs een tijdbom. Met The Troubles wordt de bloedige burgeroorlog bedoeld waarbij het verboden Ierse Republikeinse Leger (IRA) de gewapende strijd aanbond met de Britse strijdkrachten en de Noord-Ierse politie. Deze burgeroorlog duurde bijna 30 jaar en heeft het leven gekost aan zo’n 3500 mensen. Bij de aanslagen in Guildford kwamen vijf mensen om en raakten 65 mensen gewond. Beide pubs waren geliefd bij soldaten en dus een logisch doelwit voor een aanslag door de IRA.

Londen

Na het zien van deze verschrikkelijke gebeurtenissen, start de opmaat naar de arrestaties van de hoofdrolspelers. Gerry Conlon is een jonge Ier, die zich in Belfast bezig houdt met het betere jat- en relschopwerk. De scène met een confrontatie tussen militairen en de burgers toont op rauwe wijze de felle maar oneerlijke strijd tussen de twee groepen: jongeren die stenen en brandende fakkels gooien naar tanks en georganiseerde soldaten. De wijk waarin dit zich afspeelt ziet eruit als een oorlogsgebied. De vooruitzichten voor de jeugd zijn niet bepaald florissant en derhalve besluiten de ouders van Gerry dat hij beter naar Londen kan gaan waar zijn kansen om iets van zijn leven te maken hopelijk beter zijn.

Recensie In The Name of the Father (Joan Bosch) 1

Zodoende stapt Gerry op de boot naar Londen waar hij Paul Hill, een oud klasgenoot tegenkomt. Samen gaan ze op bezoek bij Gerry’s tante Annie. In plaats van daar te blijven zoals bedoeld door de ouders van Gerry, sluiten Gerry en Paul zich aan bij een commune. Patrick ‘Paddy’ Armstrong woont er, een bekende van hen en later één van de Guildford Four. De Engelse Carole Richardson, het vierde lid van de Guildford Four, leeft ook al een tijdje in de commune. Het lijkt een vrolijke bende te zijn, in vrijheid samenleven in de voor deze tijd typerende hippiesfeer. Echter, op de achtergrond zijn bomexplosies hoorbaar en anti-Ierse sentimenten zichtbaar in Londen.

Ook in de commune ontstaan conflicten en Gerry en Paul besluiten te vertrekken op 5 oktober 1974. Op zoek naar een slaapplaats komen ze in een parkje op een bank een Ierse zwerver tegen en even later vinden ze op straat per toeval de huissleutels van een prostituee. Gerry besluit bij haar in te breken, zij is net in een taxi gestapt. Hij vindt in haar slaapkamer 700 pond. Met dit geld slapen Gerry en Paul de nacht in een hotel. De volgende dag gaan ze zich te buiten aan het kopen van dezelfde extravagante outfit. Kort daarna gaat Gerry terug naar huis in Belfast. Paul blijft achter.

Gevangenschap

En dan ontvouwt zich een plot waarvan men zich afvraagt, is dit echt zo gegaan? In een geciviliseerd buurland van Nederland en ook nog niet eens zolang geleden? Je valt van de ene schokkende verrassing in de andere nare waarheid. In the Name of the Father toont Engeland in een korte politieke periode waarin een antiterrorismewet wordt aangenomen die de politie verregaande bevoegdheden geeft tot aanhouding en het vasthouden van burgers. Barbaarse verhoortechnieken, het verdonkeremanen van bewijs en zelfs het negeren van schuldbekentenissen die de onschuldig veroordeelde Ieren had kunnen vrijpleiten.

Recensie In The Name of the Father (Joan Bosch) 2

De titel ‘In the Name of the Father’ verwijst naar de uitspraak van Gerry, die hij deed nadat de rechter het vonnis verwierp. Hij beloofde te blijven strijden totdat zijn vaders naam in eer hersteld zou worden aangezien Giuseppe Conlon tijdens zijn gevangenschap is overleden en zijn onschuld dus nooit is bewezen. De titel kan ook een verwijzing zijn naar het Katholicisme want Giuseppe was een gelovig man. Dit zorgde voor botsingen tussen hem en zijn zoon tijdens Gerry’s jeugd en gedurende hun gevangenschap. In de film delen zij een cel. In the Name of the Father geeft prachtig weer hoe moeizaam de relatie tussen een vader en een zoon ook kan zijn, de liefde en hun band onder barre omstandigheden blijft bestaan ​​en kan er zelfs hechter door worden. Daarbij geeft de film een ​​confronterend inkijkje in het dagelijks gevangenisleven.

Maguire Seven

In The Name of the Father gaat niet alleen over de Guildford Four die werden gedwongen tot het bekennen van terroristische aanslagen en daarvoor 30 jaar gevangenisstraf hebben gekregen. Het gaat ook over de Maguire Seven: familie van Gerry; zijn vader Giuseppe, tante Annie Maguire en haar gezinsleden. Zij werden veroordeeld voor het vervaardigen en leveren van de bommen en kregen daar jarenlange gevangenisstraffen voor. Tegen de tijd dat de Guildford Four vrijgesproken werden, hadden zij al hun straf uitgezeten. Het proces en de nietig verklaring van hun veroordeling beslaat een relatief kort gedeelte van de film maar was in 1989 een dermate belangrijk onderwerp in de media dat je het nu ‘trending topic’ zou noemen.

Daniel Day Lewis en Pete Postlethwaite spelen hun rol voortreffelijk en kregen een Oscarnominatie. Zo ook Emma Thompson, de advocaat die hen jarenlang bijstaat en de zaak gepassioneerd in de rechtszaal bepleit, kreeg een nominatie voor vrouwelijke bijrol.

Al met al is In the Name of the Father een schokkende, onderhoudende en geschiedkundig interessante film.

★ ★ ★ ★ ☆

Joan Bosch