Recensie | Jack Ryan: Shadow Recruit (Fabian van der Starre)

“Tom Clancy’s nalatenschap.” De inmiddels overleden auteur Tom Clancy heeft vele boeken geschreven, waaronder negen over het personage Jack Ryan. Na vier eerdere films (The Hunt for Red October, Patriot Games, Clear and Present Danger, The Sum of All Fears) wordt deze franchise nu nieuw leven ingeblazen in de vorm van de spionagethriller Jack Ryan: Shadow Recruit. Dit genre komt voor mij het meest tot zijn recht in televisieseries waar meer tijd is om de personages te ontwikkelen, zoals 24 of Homeland. Er zijn tevens al ontzettend veel films uitgebracht die in hetzelfde hokje geplaatst kunnen worden, zodat ik mij afvraag of de ‘eerste’ IMAX film van 2014 überhaupt vernieuwend, dan wel succesvol is. Voegt overigens het IMAX formaat wel wat toe? Is dit niet gewoon James Bond voor Amerika?

Titel: Jack Ryan: Shadow Recruit
Regisseur: Kenneth Branagh
Scenario: Adam Cozad, David Koepp Boek: Tom Clancy
Cast: Chris Pine, Keira Knightley, Kevin Costner, Kenneth Branagh, Colm Feore, Gemma Chan, Nonso Anozie, Karen David, Peter Andersson, Matt Rippy
Speelduur: 105 minuten
Genre: Actie, Thriller
Release: Vanaf 16 januari 2014 in de bioscoop

Patriot

De Amerikaanse Jack Ryan studeert in Engeland wanneer de aanval op de Twin Towers in New York gebeurd. Hierdoor krijgt hij een patriottistisch gevoel en gaat het leger in. Als hij jaren later gerekruteerd wordt door de CIA als analist, lijkt alles goed te gaan tot hij opeens het veld in gestuurd wordt. Tijdens zijn missie komt hij achter een plot tegen Amerika welke wel eens het einde van de economische wereld zou kunnen betekenen.

jack_ryan_02035264_st_1_s-high

Kwaliteit

Kenneth Branagh (Thor) regisseert niet alleen Jack Ryan: Shadow Recruit, maar speelt ook een grote rol. Door deze dubbele rol vind ik het knap dat hij tot in de kleinste detail de film weet te perfectioneren. Zo is de typografie alsmede de ondertiteling van niet-Engelse spraak geheel in de stijl van de film. Hierdoor laat hij zien dat hij een goed product kan afleveren. Dat gezegd hebbende bevat de film vele clichés. Zo opent de film met een erg voorspelbare scene, waarin de hoofdpersoon op heldhaftige wijze (zoals altijd) het vrouwelijke personage moet redden. Het is niet al te moeilijk om te raden hoe dat zal aflopen. Dit neemt niet weg dat de film inhoudelijk erg degelijk en slim is.

Pure spanning

Duo Adam Cozad en David Koepp hebben de taak op zich genomen om het scenario te schrijven naar het boek van Tom Clancy. Dit is de meteen de eerste film waarvoor Cozad het script schrijft. Hij krijgt hulp van veteraan schrijver Koepp, wie onder andere verantwoordelijk was voor Jurassic Park. In het scenario weten ze intelligente dialogen te creëren, waarbij je echter wel goed moet opletten om te begrijpen waar het in vredesnaam over gaat. Mits je je aandacht er bij houdt, valt het gelukkig goed te volgen. De speelduur van 105 minuten voelt op sommige momenten echter wel langdradig aan. De eerste akte is vooral een opbouw naar de grote ontknoping, welke bestaat uit een achtbaan aan actiescènes. De spanning is in de scenes constant voelbaar.

Jack Ryan

Actieheld met een hoog IQ

Chris Pine is het beste bekend van zijn rol als James Tiberius Kirk in de reboot van de Star Trek franchise. Hij speelt niemand minder dan de hoofdpersoon zelf, Jack Ryan. Zoals ik eerder zei, is dit niet de eerste film waar Jack Ryan geportretteerd wordt. In Pine’s schoenen stonden eerder Alec Baldwin, Harrison Ford (2 keer) en Ben Affleck. Pine zet Ryan neer als een typische actieheld, maar dan met een veel hoger IQ. Alhoewel de film soms wat langdradig aanvoelt, had Ryan’s introductie wat mij betreft wat uitgebreid gemogen. In een achtbaan versnelling leer je hem kennen en zijn verhouding tot Knightley’s personage Cathy. Door de snelheid voelt het aan als een gat in het narratief.

Zenuwslopend

Jack Ryan: Shadow Recruit is een intelligente en vermakelijke spionagethriller. De manier waarop het verhaal uit de doeken wordt gedaan en spanning gecreëerd wordt, weet de film zich te onderscheiden van James Bond. Door de intelligente schrijfstijl van Tom Clancy valt Shadow Recruit op een positieve manier buiten de typische hokjes van een spionagethrillers. Net als Skyfall verschijnt deze in IMAX formaat, maar of dit daadwerkelijk iets toevoegt, kan ik niet met zekerheid zeggen. Buiten de ontknoping om kon ik weinig argumenten bedenken waarom juist deze film het gigantische doek waardig was. Van meet af aan weet je hoe dit soort films aflopen, maar dat neemt niet weg dat je op het puntje van je stoel zult zitten. Alleen al dankzij het slot van de film is Jack Ryan: Shadow Recruit een absolute aanrader om 2014 mee te beginnen.