Recensie Mare of Easttown | Waardige crime serie met sterke rollen

Titel: Mare of Easttown
Regisseur: Craig Zobel
Scenario: Brad Ingelsby
Acteurs: Kate Winslet, Julianne Nicholson, Jean Smart
Genre: Crime, Drama, Mystery

Recensie Mare of Easttown

Mare of Easttown vertelt het verhaal van Mare Sheehan (Kate Winslet) die zowel detective als moeder is in het relatief kleine ons kent ons dorp Easttown. Maar Mare heeft geen makkelijk leven, ze is haar zoon verloren aan zelfmoord, heeft al veel moeilijke tijden meegemaakt in haar leven en loopt vast in een zaak die al een jaar loopt. Dit is zeker niet makkelijk als jij je hele leven al in hetzelfde dorp woont en werkt en je dus ook iedereen kent en iedereen jou kent. Het wordt al heel snel persoonlijk. De rollercoaster van emoties met verdriet, frustratie en het onderdrukken en vrijlaten van gevoelens wordt prachtig vertolkt door Winslet. Een mooie rauwe rol die haar, naar mijn mening, op het lijf geschreven is.

De stijl waarin de serie is gemaakt doet wat ouder lijken dan de tijd waarin we ons begeven. Het speelt zich namelijk af in 2020, maar, wellicht ook door het dorpse, had dit ook in het begin van de 21ste eeuw kunnen zijn. De beelden zijn ook allemaal een beetje grauw, wat ook weer goed meewerkt aan het drama en mysterie van het verhaal.

Recensie Mare of Easttown

Er gebeurt veel in deze 7 afleveringen. We leren de familie en vrienden van Mare kennen, waar een belangrijke rol is weggelegd voor Julianne Nicholson, zij speelt Lori, de beste vriendin van Mare. We leren nieuwe liefdes en ex- geliefdes kennen, goede buren en verre kennissen. Maar ook al leren we het hele dorp met al zijn diepte en hoogte punten kennen, het blijft een heel knus verhaal. En dat is erg knap. Als je de eerste vier afleveringen hebt gezien dan zijn we elk onderdeel van het verhaal wel langs geweest en zijn we klaargestoomd voor de grande finale. Drie lopende zaken die moeten worden opgelost. Die laatste drie afleveringen heb ik achter elkaar gebinged. Er komt heel veel informatie boven, ik ben meerdere keren verbaasd geweest en ze krijgen het toch voor elkaar om je gedachten elke keer op een verkeerd spoor te zetten. Er zitten heftige stukken in, shockerend zelfs, maar het zou geen miniserie zijn als het niet met een soort van  goed einde wordt afgesloten. Er zijn verliezen geleden, maar ook mooie nieuwe stappen genomen.

Voor mij een waardige crime serie en als je van dit genre houdt zou ik het zeker aanraden. Of gewoon fan van Kate Winslet? Ze heeft al veel sterke rollen gespeeld en dit is er zeker een van. Ook ben ik zeker onder de indruk van de vertolkingen van Julianne Nicholson (Lori), Jean Smart (Helen), Angourie Rice (Siobhan) en John Douglas Thompson (Chief Carter). Al met al een sterk blik aan acteurs wat is open getrokken. Ik denk dat het goed is dat er een miniserie van is gemaakt, want was het een film geweest dan had de film niet zo diepgaand kunnen zijn en hadden er waarschijnlijk veel onderdelen moeten wijken. En juist het feit dat er drie lopende zaken zijn maakt het ook interessant. Een oneindige crime serie zoals bijvoorbeeld CSI had ik ook niet gedaan. Daar is Easttown gewoon te klein voor. Precies goed naar mijn smaak. Maar of er ruimte is voor seizoen twee? Wie weet, er gaan wat geruchten. Ik laat mij verassen.

★★★★★

Chantal van Remmen