Recensie | Mary Poppins Returns DVD (Immy Verdonschot)

In 1964 kwam Mary Poppins uit: een van de meest populaire musicalfilms aller tijden met Julie Andrews en Dick van Dyke. De film is gebaseerd op de gelijknamige boekenreeks van P.L. Travers en is vooral bekend vanwege zijn combinatie tussen animatie en live-action alsook het inmiddels alom bekende woord supercalifragilisticexpialidocious. Het heeft maar liefst 54 jaar geduurd, maar in 2018 keerde ‘s werelds meest geliefde nanny eindelijk terug naar het witte doek in Mary Poppins Returns. Nu met Emily Blunt in de titelrol. Vanaf 26 april 2019 is de film verkrijgbaar op DVD en blu-ray!

Medium: DVD, 1 disk | Regio: B | Taal: Engels, Frans, Nederlands, Vlaams| Ondertiteling: Engels voor slechthorenden, Frans, Nederlands en Arabisch | Beeldformaat: 2.39:1 – 16/9 | Audio: Dolby Digital 5.1 | Mary Poppins ReturnsBlu-ray/DVD-release: 26 april 2019

INHOUD

1. Hoofdfilm: Mary Poppins Returns
  2. Vooruitblik: promo Disneyland Parijs 25 jaar, teasers Toy Story 4 en Aladdin

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door The Walt Disney Company (Benelux) B.V.

Titel: Mary Poppins Returns
Regisseur: Rob Marshall
Cast: Emily Blunt, Lin-Manuel Miranda, Ben Whishaw, Emily Mortimer, Pixie Davies, Nathanael Saleh, Joel Dawson, Julie Walters, Meryl Streep, Colin Firth, JEremy Swift, Kobna Holdbrook-Smith, Dick Van Dyke, Angela Lansbury, David Warner, Jim Norton, Chris O’Dowd
Scenario: David Magee, Rob Marshall, John DeLuca en P.L. Travers (boek)
Genre: Musical, familie, fantasie, komedie, animatie
Speelduur: 130 min

Mary Poppins (Emily Blunt) komt in 1935 terug bij de Banks, dit keer bij de kinderen van weduwnaar Michael Banks (Ben Whishaw), die hij samen met zijn zus Jane (Emily Mortimer) grootbrengt. Wanneer ze het huis lijken te verliezen en Michael de grip lijkt kwijt te raken, verschijnt de magische nanny Mary Poppins weer op het podium. Met haar bijzondere vaardigheden en wat hulp van de vrolijke lantaarnopsteker Jack (Lin-Manuel Miranda) helpt ze niet alleen de kinderen, maar zeker ook Jane en Michael, om weer wat plezier aan het leven te beleven.

DAT DERTIGER JAREN-GEVOEL

Vanaf het eerste moment dat de film begint, ga je op in de prachtige sets en kostuums. Je kunt niet anders dan je verwonderen in deze bijzondere wereld van Mary Poppins Returns en de tijdsperiode waarin deze zich bevindt. Het verhaal sluit daar naadloos op aan: in Engeland heerste rond die tijd nog een grote werkeloosheid en het is dan ook niet gek dat de Banks het zwaar hebben: het verlies van een moeder, het mogelijk kwijt raken van het huis, het is allemaal nogal triest. Het contrast dat Mary Poppins brengt wordt daardoor goed versterkt. Met vrolijke liedjes en heldere omgevingen, brengt ze weer kleur in een donkere wereld.

DE MAGIE VAN MARY POPPINS

Een groot deel van de magie van Mary Poppins zit natuurlijk in de wonderlijke dingen die ze kan verrichten. En vrijwel alles daarvan brengt ze met muziek. Geen enkel lied stelt daarbij teleur. De liedjes zijn prachtig geschreven, catchy en hinten aan het origineel. Zo worden fans tevreden gehouden, terwijl het nergens één op één kopieert. Niet alleen dat, maar gedurende de film zijn er verschillende deuntjes te horen die verwijzen naar het origineel, zonder daar teveel nadruk op te leggen of er te lang bij stil te staan. Hetzelfde geldt voor een lied als ‘Trip a Little Light Fantastic’, wat sterk doet denken aan ‘Step in Time’ qua uitstraling en qua choreografie. De daken zijn ingeruild voor wat lager bij de grond en de schoorsteenbezems zijn verwisseld voor ladders en fietsen, maar het zorgt voor een geweldige show die geheel op zichzelf kan staan. Hetzelfde geldt voor de nummers ‘The Royal Doulton Music Hall’ en ‘A Cover Is Not the Book’ en vele anderen.

Mary Poppins Returns

SPECIAL MENTION

Niet alleen doen Emily Blunt en Lin-Manuel Miranda het geweldig, ook zit de film vol met excentrieke bijrollen en prachtige cameos. Zo kan Meryl Streep helemaal los gaan als nicht Topsy. Hoewel ze amper te herkennen is, weet je direct dat zij het is en ze speelt het vol overgave. Voor wie hem nog kent zal je een hart een sprongetje maken bij het zien van Dick van Dyke, de originele Bert en hier te zien als Mr. Dawes Jr.. Tegelijkertijd zal je je hart vasthouden wanneer je hem nog op een bureau ziet dansen op 93-jarige leeftijd. Ook Angela Lansbury, een legende in de filmwereld, maakt een verschijning. De enige die je mogelijk kan missen is Julie Andrews zelf. Zij heeft aangegeven een bijrol te hebben afgeslagen omdat het ‘Emily’s show’ moest zijn. En daar zorgt Blunt zeker voor!

MARY POPPINS RETURNS VS MARY POPPINS ORIGNAL

Kan je het, moet je het én wil je het vergelijken? Je ontkomt er eigenlijk niet aan met het succesvolle origineel. Toch zou je dit eigenlijk niet moeten doen. Ja, het verhaal gaat verder, maar de hele cast is anders. Hoewel Emily Blunt niet de Mary Poppins is die Julie Andrews speelde, is ze toch zeker een Mary Poppins. Ze lijkt hier en daar soms wat scherper, maar het karakter blijft evengoed overeind staan. Emily Blunt speelt dit geweldig door een juiste mix van slinkse humor, ingetogen sarcasme een heerlijk enthousiasme. Je ziet haar gewoon genieten. Daarnaast bevat de film zoals hierboven besproken alle goede elementen en daarmee is Mary Poppins Returns perfect voor een nieuwe generatie.

Mary Poppins Returns

DVD OF BLU-RAY?

Naast enkele trailers biedt de dvd niets extra’s. Ondanks dat aan het begin een mededeling wordt gedaan over interviews, zijn die niet op de dvd te vinden. Mocht je de film dus ergens On Demand kunnen krijgen, dan scheelt dat waarschijnlijk in de kosten. Wil je er echt meerwaarde uit halen, dan moet je toch voor de blu-ray gaan. Deze bevat een verwijderde lied en verwijderde scènes, een making of en meerdere blikken achter de schermen als ook bloopers, een sing-along en audiocommentaar. Kortom: bergen aan extra materiaal voor de echte liefhebbers die geen genoeg kunnen krijgen van Mary Poppins.

Het is altijd lastig om een succesvol origineel op te volgen, maar Mary Poppins Returns heeft dit perfect gedaan. De hele film is een eerbetoon, maar nergens een kopie van de musical uit 1964. De liedjes zijn heerlijk om naar te luisteren én te kijken, het verhaal is goed opgebouwd en blijft enigszins voorspelbaar, maar weet ook hier en daar te verrassen en de cast levert geweldig werk van alle kanten. Je blijft misschien wel met een bittersweet gevoel achter, wanneer Mary Poppins weer verdwijnt zonder afscheid te nemen. Maar dat is eigenlijk vooral reden om te zorgen dat we niet weer 54 jaar hoeven te wachten op een mogelijk vervolg.

★★★★☆

Immy Verdonschot