Recensie | Midway (Chantal van Remmen)

Midway vertelt het verhaal van de in de Tweede Wereldoorlog plaatsvindende strijd tussen de VS en Japan; vanaf Pearl Harbor tot aan de slag om Midway, waarna Japan de handdoek in de ring gooit. Deze grote geschiedenisles maakt het interessant omdat wij het verhaal vanuit Japans perspectief en Amerikaans perspectief te zien krijgen. We volgen niet alleen de luitenants en de mariniers vanuit het strijdveld, maar ook de inlichtingendienst die er feitelijk voor zorgt dat de juiste stappen worden ondernomen voor de overwinning.

Titel: Midway
Regisseur: Roland Emmerich
Cast: Ed Skrein, Patrick Wilson, Luke Evans, Aaron Eckhart
Scenario: Wes Tooke
Genre: Oorlog
Speelduur: 133 minuten
Releasedatum: 14 November 2019

Het intro van de polygoon radio brengt ons meteen terug naar de tijd waarin Midway zich afspeelt, namelijk de Tweede Wereldoorlog. Na een inkijk in 1937, wat later het opstapje naar de aanval op Pearl Harbor blijkt, spoelen we 4 jaar vooruit naar de zojuist genoemde aanval. In vergelijking met de spectaculaire gelijknamige film van Michael Bay, is de weergave van deze gebeurtenis in Midway behoorlijk onderbelicht gebleven. Een weerspiegeling die geen schoonheidsprijs wint, of het aan het gebrek van muziek ligt of aan iets anders, de spanning is niet voelbaar. En ondanks de mooie beelden komt de ernst van de zaak niet goed uit de verf.

En zo blijven we tijdens de rest van de film eigenlijk ook een beetje emotieloos. We leren het verhaal van Japan die de aanval op Amerika opent, waarna Amerika in de tegenaanval gaat, enzovoort, enzovoort. Het blik van standaard oorlogsfilmpersonages is opengetrokken en zo krijgen we de durfal, de nieuweling, de angsthaas en de held te zien. Maar uiteindelijk leren we niemand echt goed kennen, wat erg jammer is. Zo mis je toch de binding op persoonlijk niveau en is het lastig meeleven met wat de personages overkomt. Alleen op het einde krijgen we dan toch een klein beetje het gevoel van euforie, wanneer na veel stilte de muziek instart en het bericht naar buiten komt dat de Japanners zich terug trekken.

Recensie | Midway (Chantal van Remmen)

Regisseur Roland Emmerich heeft ons letterlijk en chronologisch de verhaallijn laten zien. Door elk stapje tussen Pearl Harbor en Midway te belichten, zijn we geëindigd met een film vol met kleine los samenhangende elementen die het verhaal niet per se duidelijker maken. Daarnaast ontmoeten we personages die letterlijk en figuurlijk de film in en uit vliegen. Zo leren we luitenant Doolittle kennen en we zien hem na de aanval op Tokio stranden in China, waarna we niks meer van zijn verhaal horen tot de samenvatting aan het einde van de film. Dit is een onderdeel dat, buiten dat het in de geschiedenis een belangrijk punt was, in de film weinig toegevoegde waarde heeft. In plaats van dat we de personages beter leren kennen is er gekozen om van aanval naar aanval te vliegen in het verhaal. Ondanks dat er een indrukwekkend staaltje vliegwerk wordt getoond, is het tegen de tijd dat we bij Midway aangekomen zijn al eentonig geworden.

Recensie | Midway (Chantal van Remmen)

Begrijp me niet verkeerd: de aanval op Midway door Japan, en hoe Amerika ze toch een stapje voor blijkt te zijn, is erg indrukwekkend en ziet er goed uit op beeld. Het is een groot spektakel; en ook al hebben we niet leren houden van de personages, maakt dit het lange wachten toch nog een beetje goed. Het feit dat er pas halverwege de film voor het eerst over Midway gesproken wordt laat je afvragen of de eerste helft van de film nodig was of dat de film misschien toch een andere titel had moeten hebben. Het einde pakt mij wel omdat we dan nog even op de feiten worden gedrukt dat dit gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, en zo ook de personages op echte personen uit die tijd. We krijgen nog even snel te zien wie het zijn en hoe het met hen afgelopen is. Midway is feitelijk correct, maar niet de beste oorlogsfilm die ik gezien heb.

★★☆☆☆

Chantal van Remmen

Midway is te huur via Pathé Thuis.