Recensie | Mortal Kombat (Joël Mulder)

Wat begon als een jaren ’90 spel op de arcadekast is inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste vechtgames van deze tijd: Mortal Kombat. In het decennium waarin de eerste games verschenen werden er al twee films op de markt gebracht die de franchise naar het witte doek zouden brengen. De eerste, Mortal Kombat (1995), doet een waardige poging om het beste van de franchise in de film te kunnen laten voorkomen, wat geen gemakkelijke taak is bij een fighting game. De tweede, Mortal Kombat: Annihilation (1997), is nagenoeg unaniem veroordeeld alszijnde een afgrijselijke verfilming. De film kreeg een RottenTomatoes score van 0,2/10 en een IMDb score van 3,7/10. Dit jaar verscheen er een nieuwe poging, wederom simpelweg getiteld Mortal Kombat (2021). In hoeverre lukt het deze film om recht te doen aan de populaire videogames? Je leest het in deze recensie van de film Mortal Kombat door Joël Mulder.

Titel: Mortal Kombat
Simon McQuoid
Cast: Lewis Tan, Jessica McNamee, Josh Lawson, Tadanobu Asano, Mehcad Brooks, Ludi Lin, Chin Han, Joe Taslim, Hiroyuki Sanada, Max Huang, Sisi Stringer, Matilda Kimber, Laura Brent
Scenario: Greg Russo, Dave Callaham
Genre: Actie
110 min

Recensie Mortal Kombat

Verfilmingen van videogames gaan altijd gepaard met voorzichtigheid en alertheid onder kijkers en critici. Het gros van films in deze categorie is van bijzonder lage kwaliteit en lieten niet datgene zien waar liefhebbers van de computerspellen op hoopten. Liefhebbers van Mortal Kombat kunnen echter opgelucht ademhalen, want deze keiharde actiefilm van Simon McQuoid doet precies wat het moet doen: fans tevredenstellen.

Mortal Kombat staat voor brute 1-op-1 gevechten, bloederige fatalities (cutscenes waarbij de al verslagen tegenstander volledig afgemaakt wordt), een raster aan voor de videogame iconische personages en een handvol catchphrases (“GET OVER HERE!”). Dit is precies wat de film te bieden heeft. De film is een verademing om te aanschouwen, aangezien deze op visueel gebied een stuk vriendelijker is voor het oog dan de films uit de jaren ’90. Dat is natuurlijk te danken aan de technische vooruitgang die de filmindustrie heeft doorgemaakt, maar het mag desalniettemin genoemd worden.

Mortal Kombat

Qua verhaallijn is de film niet bijster interessant, maar dat maakt eigenlijk niet uit. Voor mij voelde het een beetje aan als een Fast & Furious film: het script neemt zichzelf totaal niet serieus, maar de acteurs doen dat wel. Het script is bijzonder inconsistent, de dialoog is afgezaagd (maar dan op de goede manier) en het echte Mortal Kombat toernooi komt niet eens voor. Dit alles maakt dus eigenlijk niet uit, want de film laat in zo veel opzichten zien dat het zichzelf niet serieus neemt. Het is alsof de film tegen ons als kijkers wil zeggen: “Het is een Mortal Kombat film, hoe serieus dacht je dat we het gingen nemen?” Met dat in het achterhoofd is deze film buitengewoon vermakelijk.

Voor kijkers die onbekend zijn met de reeks zal deze film allicht overkomen als een matige actiefilm, maar fans van Mortal Kombat krijgen genoeg voorgeschoteld van wat de video games groot heeft gemaakt. En ja, het zalige dancenummer uit de eerste Mortal Kombat film zit er ook in.

Voor fans: ★★★★☆
Voor nieuwkomers: ★★☆☆☆

Joël Mulder