Recensie | Muppets Most Wanted (Fabian van der Starre)

“The show must continue.” Weer zo’n vervolg op een reboot van een franchise. Vaste lezers weten inmiddels allemaal dat ik daar eigenlijk niet van houd. Dat gezegd hebbende was de reboot van The Muppets uit 2011 wel superleuk! Jason Segel en Amy Adams waren het fenomenale duo om de marionetten nieuw leven in te blazen. Mede dankzij Segel heeft het welbekende liedje Man or a Muppet een Oscar gewonnen. Kan Muppets Most Wanted ook Oscar-waardig liedje produceren? De show gaat verder, maar of de Muppets net zo’n film kunnen creëren is enkel nog de vraag.

Titel: Muppets Most Wanted
Regisseur: James Bobin
Scenario: James Bobin, Nicholas Stoller
Cast: Kermit the Frog, Miss Piggy, Fozzie Bear, The Great Gonzo, Animal, Ricky Gervais, Ty Burrell, Tina Fey en de rest van de Muppets
Speelduur: 90 minuten
Genre: Avontuur, Komedie
Release: vanaf 1 mei 2014 in de bioscoop

Wereldtour

Muppets Most Wanted gaat verder waar het eerste deel eindigde. Statler en Waldorf (de opa’s die altijd op het balkon zitten te klagen) introduceren op fantastische wijze deze film, waarna het eerste lied gelijk al spot drijft met dit vervolg. De Muppets gaan namelijk op wereldtour en trekken overal volle zalen in Europa. Ze raken echter verstrikt in de grote roofkraak van Constantine, ’s werelds beste misdadiger en tevens dubbelganger van Kermit. Wanneer zijn nummer twee Dominic de Muppets infiltreert en Kermit wegwerkt, staat Constantine niets meer in de weg om zijn meesterplan uit te voeren, tot hij Miss Piggy tegenkomt.

Man or a Muppet?

In The Muppets zagen we het verhaal van de nieuwste Muppet, Walter. In dit vervolg zien we hem nauwelijks terug. Dit deel gaat grotendeels over Kermit en zijn dubbelganger. Dat Walter vrij weinig te zien is, vind ik erg jammer, zeker omdat hij zijn uitgebreide debuut had in deel één! Natuurlijk heeft Kermit de hoofdrol zoals het hoort, maar ik had graag Walter wat meer gezien. En een cameo van Jason Segel, de broer van Walter, had geen kwaad gekund. Okee, genoeg geklaagd. Walter speelt weliswaar een kleine rol, maar hij is wel een sleutelfiguur om de mysterie rondom Constantine te ontrafelen.

Eén van de dingen die ik graag had willen zien, is dat Statler en Waldorf wat vaker in beeld waren. Vrijwel elke keer opmerking van hun is erg grappig. Zij zijn het komische element van deze film. Misschien is dat ook wel één van de sterke punten aan Muppets Most Wanted. Dat er niet te veel gebruik wordt gemaakt van hun droge opmerkingen waar ik eerlijk gezegd geen genoeg van kon krijgen.

muppets_most_wanted_nl__40045062_st_4_s-high

Geweldig of afschuwelijk?

Ik weet dat ik zou stoppen met klagen, maar we zijn nu aangekomen bij Ricky Gervais. Deze onwijs irritante acteur speelt zo te zien zichzelf als Dominic Badguy, ook bekend als Constantine’s nummer twee. Ik heb echt geprobeerd om zijn rol in Muppets Most Wanted leuk te vinden, maar zodra hij begint te zingen is mijn poging al vrij gauw voorbij. Wat een belabberde toevoeging aan de cast. Ricky Gervais. Of je vindt hem geweldig, of je vindt hem afschuwelijk! Ik houd het bij afschuwelijk.

De rest van de menselijke cast vond ik echter wel de moeite waard. De veelzijdige actrice Tina Fey heeft extreem veel ervaring met typetjes van haar tijd in Saturday Night Live. In Muppets Most Wanted speelt ze voor het eerst in haar leven de rol van een Russische gevangenisbewaker. Als Nadia legt ze het accent er erg dik op, maar dat is juist wat daar zo leuk aan is. Ty Burrell is geweldig in de televisieserie Modern Family. In deze film zien we hem als een Interpol agent die samenwerkt met de blauwe C.I.A. Muppet Sam the Eagle. De concurrentie die ze onderling hebben is fantastisch om te zien. Vooral de scene waar ze de strijd aangaan wie de grotere insigne heeft werkt op de lachspieren.

Dan wil ik het eigenlijk nog even hebben over de gigantische cameo’s van beroemdheden. Ik telde er veertien, waaronder een terugkeer van Zach Galifianakis’ rol als zwerver! Zelfs Danny Trejo doet mee. Zijn optreden is er één welke niemand ooit had kunnen verwachten. Eén van de verrassingen aan het einde van de film is een cameo wie niemand had kunnen bedenken, welke ik uiteraard in het midden laat.

muppetsmostwanted1

Wil ik deze film zien?

Muppets Most Wanted is helaas niet beter dan de reboot uit 2011. Dit ligt geheel aan de toevoeging van Ricky Gervais en de in minder mate gebruikte Walter. Ondanks dit wordt het gemis goed gecompenseerd door de rest van de Muppets naar voren te schuiven. Er zijn jammer genoeg geen liedjes blijven hangen zoals Man or a Muppet. Enkel de bekende Muppets tune waarmee elke show wordt geopend is mij bijgebleven. Dat neemt natuurlijk niet weg dat deze film niet de moeite waard is om te zien. Als je voorbij het verschrikkelijke optreden van Ricky Gervais kijkt, kan dit vervolg er prima mee door. De grote hoeveelheid cameo’s van beroemdheden zijn een leuke toevoeging, waarbij ik je dan ook sterk aanraad om de Engelse versie te gaan kijken. Een massa aan Amerikaanse acteurs die Nederlandse stemmen hebben, gaat er bij mij namelijk niet in. Bijna vergeten, blijf vooral zitten tijdens de lachwekkende aftiteling, welke echt meesterlijk in elkaar gezet is! Die aftiteling alleen al is de moeite waard om Muppets Most Wanted in de bioscoop te zien.