Recensie Official Competition | Drama, humor en absurde situaties

Ieder jaar wordt in de Spaanse plaats San Sebastian het International Film Festival gehouden. Dit jaar is het de 69ste editie en voor Entertainmenthoek zal Marlijn komende week verslag doen van haar belevenissen. Zo zag ze Official Competition. Is de film het kijken waard? Je leest het in onderstaande Official Competition recensie door Marlijn.

Titel: Official Competition (originele titel: Competencia Oficial)
Regisseur: Gastón Duprat en Mariano Cohn
Scenarist: Mariano Cohn, Andrés Duprat, Gastón Duprat
Cast: Antonio Banderas, Penelope Cruz en Oscar Martínez
Genre: Komedie/drama
Speelduur: 114 minuten

Recensie Official Competition

De film begint op de 80ste verjaardag van Humberto, een farmaceutische multimiljonair. Hij heeft alles wat zijn hartje begeert en begint zich af te vragen hoe mensen hem eigenlijk zien en wat hij na wilt laten. Hij heeft het erover met zijn assistent en na het idee om een brug naar zichzelf te laten vernoemen komt zijn meesterlijke plan om een film te maken. En niet zomaar een film, namelijk de beste film die ooit gemaakt is met de beste regisseur en acteurs. Het idee klinkt absurd, maar dit gegeven is het startsein van een film die je nog lang bij zal blijven.

De excentrieke regisseuse Lola (voortreffelijk gespeeld door Penélope Cruz) heeft namelijk wel haar ideeën voor een film en wilt hiervoor samenwerken met Hollywood hunk Félix Rivero (gespeeld door Antonio Banderas) en de theater acteur Iván Torres (gespeeld door Oscar Martínez). De twee zijn levende legendes maar allesbehalve beste vrienden. Door een flink aantal excentrieke oefeningen en gebeurtenissen gedurende de hele film is het de vraag wie uiteindelijk de langste adem heeft en of het meesterwerk daadwerkelijk afgemaakt zal worden.

Al tijdens een van de eerste scenes van deze Spaans/ Argentijnse film voel je de spanning tussen de drie karakters oplopen. Dit wordt afgewisseld met humor, heel veel humor. Tijdens hun eerste table read heeft Lola een absurd dik boekwerk vol vreemde voorwerpen erin voor haar neus liggen met betrekking tot de film. Dit geeft een duidelijk beeld van haar excentrieke trekjes. Lola is een artistieke vrouw met verschillende gezichten en je weet dan ook nooit wat er gaat gebeuren als zij in een scene zit. Als ze dan ook nog eens ellenlang commentaar heeft op het acteerwerk van Félix en Iván dan voel je als kijker dat je naar een tikkende tijdbom zit te kijken.

Maar daar blijft het niet alleen bij want ook tussen Félix en Iván is de spanning voelbaar. De heren houden er hele verschillende acteermethodes op na. Félix komt standaard te laat bij de repetities en verslindt de ene na de andere vrouw terwijl Iván altijd keurig op tijd komt en al 28 jaar getrouwd is. De interactie tussen de twee mannen levert dan ook een hoop bijzondere momenten op.

Official Competition laat met humor de complexe kant van het film maken zien. De kant die normaal gesproken verborgen blijft voor het publiek. Het creatieve proces, de repetities, de ego’s, de spanning tussen de acteurs, de vraag om erkenning en andere issues maken deze film voor de kijker zeer de moeite waard.

Official Competition recensie

Ook de ruimtes waarin de scenes zich afspelen zijn erg goed uitgekozen. Antonio Banderas vertelde tijdens de persconferentie dat hij de ruimtes soms meer weg vond hebben van een Zweedse film. Ook vertelde hij dat ze een film wilden maken die anders was. De ontwikkeling van de karakters werden samen met elkaar uitgediept en iedereen heeft zijn bijdrage geleverd tijdens dit proces.

Wat deze film zo goed maakt is dat je als kijker niet weet hoe de film gaat eindigen. Je rolt als het ware van de ene in de andere verbazing en je wordt ook regelmatig op het verkeerde been gezet. Zowel Penélope Cruz, die in deze film met een flinke bos haar te zien is als Antonio Banderas en Oscar Martínez leveren kwalitatief hoge acteerprestaties.

Wil je een film zien waarin niets is wat het lijkt? Een film waarin drama en humor en absurde situaties de boventoon voeren en je kan genieten van sterke dialogen tussen de verschillende personages? Dan is Official Competition zeer zeker de moeite waard!

★★★★☆

Marlijn