Recensie Over Grenzen | intrigerend en angstaanjagend

De serie Undercover is een grote Netflix hit in Nederland. Het derde seizoen is nu in volle gang en ontvangt bovenal positieve recensies. De serie volgt Undercover agent Bob en zijn pogingen om van binnenuit illegale circuits te ontmantelen. Het reilen en zeilen van drugsbendes wordt ontzettend cinematisch en imposant neergezet. De 4-delige docu-serie Over Grenzen maakt korte metten met dat geromantiseerde beeld en geeft een kijkje in de keiharde en angstaanjagende werkelijkheid. Lees hieronder de Over Grenzen recensie.

Titel: Over Grenzen
Sprekers: Bart de WeverPaul DeplaJoris van der Aa
Genre: Documentaire
Speelduur: 104 min
Release:
16 december 2021 (nu te zien via Prime Video)
Powered by
JustWatch

Recensie Over Grenzen

Over Grenzen is een Nederlandse documentaireserie over de aanpak van de drugshandel door de politie, douane en overheid van niet alleen Nederland, maar ook van België en Australië. De rol die Nederland speelt in de internationale productie en distributie van verdovende middelen wordt uitgebreid besproken.

Elk van de vier afleveringen behandelt een apart thema. De eerste aflevering gaat vooral over hoe de ladingen drugs ongezien de havens van Rotterdam en Antwerpen binnenkomen. De tweede aflevering gaat vooral over de productie van crystal meth in Nederland. De derde aflevering spitst zich toe op het proces van smokkelen van drugs en het witwassen van de opbrengst. De vierde aflevering spitst zich toe op de destructieve effecten die de illegale handelswereldjes hebben op de jongeren die erin verstrikt raken.

Iedere aflevering bestaat uit interviews met mensen van de douane, de overheid, de politie, maar bijvoorbeeld van smokkelaars, rippers (mensen die drugs jatten van verkopers), en kokers. Hun gezichten zijn bedekt en hun stem onherkenbaar vervormd. Hierdoor krijgen wij als kijkers rapport van de zaken binnen deze clandestiene bezigheden. Dit wordt aangevuld met beelden van controles en invallen door de douane en de politie. Daarnaast krijgen we ook fragmenten te zien van nieuwsuitzendingen, alsmede prachtige beelden van de alle relevante locaties, waaronder Mexico en Australië.

Prime Video Over Grenzen

De realiteit van alles wat getoond wordt, komt elke aflevering hard binnen. Het deel van de samenleving dat het daglicht niet kan verdragen, daar wordt in Over Grenzen even goed een lamp op gezet. Alhoewel het louter duistere praktijken betreft, is het wel prettig om dit voornamelijk vanuit het perspectief van de autoriteiten mee te krijgen. Het gaat immers ook over de bestrijding van deze criminaliteit en de successen die daarbij gehaald worden. Daarnaast is het ook wel een schok om te zien hoe groot de rol is die Nederland speelt in het internationale netwerk. Drugsbendes voelde, voor mij althans, meer als iets wat vooral aan de andere kant van de wereld, in Noord- en Zuid-Amerika plaatsvindt. Niets is minder waar. Over Grenzen is daarmee zowel verhelderend als intrigerend.

Een van de minpunten van de serie, los van het feit dat dit geen ontspannen uurtje televisie is, is de berg aan informatie welke vaak op een slordige manier gebracht wordt. Daarbij valt de serie ook vaak in herhaling. Het scheelt dat er een bepaald thema is per aflevering, anders was het nog moeilijker om er een touw aan vast te knopen.

Al met al is Over Grenzen een informatieve serie, waarbij men zich kan verbazen over het feit dat het geen fictie is. Het wordt op een slordige manier verteld, maar elke aflevering laat een ander facet van de grootschalige drugshandel zien. Gelukkig wordt het gros verteld vanuit het perspectief van de autoriteiten, voor wie ik aanzienlijk meer respect heb gekregen na het kijken van de serie.

★★★★☆

Joël Mulder