Recensie | Percy Jackson: Sea of Monsters (Fabian van der Starre)

“Meester van de Zee.” Percy Jackson laat in Sea of Monsters duidelijk zien dat hij de wateren beheerst en toont zich zo waar als een Meester van de Zee. Zodra de soundtrack en de 3D effecten beginnen, wordt de titel getoond waar je kippenvel van krijgt. Dit is vaak een goed teken dat de rest van de film ook zo wordt. Is dit in het geval van deze film ook zo? Lees hier de recensie van Percy Jackson: Sea of Monsters door Fabian van der Starre.

Titel: Percy Jackson: Sea of Monsters
Regisseur: Thor Freudenthal
Cast: Logan Lerman, Alexandra Daddario, Brandon T. Jackson, Douglas Smith, Mary Birdsong, Yvette Nicole Brown, Missi Pyle, Nathan Fillion, Anthony Head, Paloma Kwiatkowski, Leven Rambin, Stanley Tucci
Scenario: Scott Alexander en Larry Karaszewski
Speelduur: 106 minuten
Genre: Avontuur, Fantasy
Release: 15 augustus 2013 in de bioscoop

Recensie Percy Jackson Sea of Monsters

Het vervolg op Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief (welke nu gelukkig is ingekort) draait wederom om de jonge halfgod Percy, zoon van Poseidon. Mits je deel 1 nog niet gezien hebt, doe je er goed aan om deze eerst te kijken. In de zoektocht komen ze oude- en nieuwe vijanden tegen en zoekt Percy een connectie met zijn vader. Deze vindt hij, maar niet in de vorm die hij verwacht. Samen met zijn vrienden maakt hij een gevaarlijke reis naar de Bermudadriehoek om zijn thuis te beschermen tegen het kwaad.

Het is alweer 3 jaar sinds de eerste film en het verschil in leeftijd is te zien bij Percy (Logan Lerman), Annabeth (Alexandra Daddario) en Grover (Brandon T. Jackson). Het verhaal speelt zich duidelijk jaren later af, dus het is erg prettig dat je ziet dat de acteurs ouder geworden zijn.

Tucci, Head en Fillion!

Een geweldige toevoeging aan de cast is Stanley Tucci als de heerlijk verstrooide Mr. D. (Dionysus), hoe kort zijn rol ook is. Hij zou eerder al in The Lightning Thief verschijnen, maar werd er uitgeschreven. Nog een verrassing is de afwezigheid van Pierce Brosnan als Chiron. Deze is vervangen door Anthony Head (Buffy), welke zijn eigen invulling geeft aan Chiron. Het is altijd leuk om ‘Giles’ uit Buffy weer in actie te zien. Dan is er nog de derde verrassing die in de vorm komt van niemand minder dan Castle’s Nathan Fillion als Hermes, God van de Handel. In het vorige deel zagen we Dylan Neal in de korte rol van Hermes.

Percy Jackson: Sea of Monsters

Overbodige toevoeging

Al is hij het niet waard, noem ik toch even het volledig overbodige personage Tyson. Deze kneus hoort voor het komische element te zorgen, wat de film eigenlijk niet nodig heeft. De hoofdpersonages zelf brengen voldoende humor met zich mee. Op een bepaald moment in het verhaal gebeurt er iets met Tyson, waarvan je de afloop wel kunt raden. Helaas is dit stukje te voorspelbaar. Een beetje raar dat dit gedaan wordt, want wanneer men de eerste paar scenes onthoudt, weet de kijker dondersgoed hoe dit afloopt.

Masker gerecycled?

Inmiddels is het alweer 10 jaar geleden, maar de generatie die The Lord of the Rings: The Two Towers mee hebben gekregen, zullen een bekend gezicht herkennen. Het lijkt wel of het team van Sea of Monsters een Uruk-Hai masker van Peter Jackson hebben geërfd en deze gebruiken voor een monster. Helaas valt dit in de categorie recycle, ook al ziet het er 10 jaar na data nog steeds erg strak (lees: eng) uit!

Goden

In het eerste deel van de franchise waren ze bijna niet te zien, maar de afwezigheid van Zeus en Poseidon is sterk aanwezig. Een verschijning van Sean Bean en Kevin McKidd in eerder genoemde rollen was wellicht een goede zet geweest, al zien we ze wel in een cameo. Sea of Monsters gebruikt dezelfde Griekse mythologie die we allemaal wel kennen. Het verhaal is op sommige punten te vergelijken met Wrath of the Titans, maar dit is dan de familie-vriendelijke versie. Tevens zien we Percy in actie op het water, wat sterk doet denken aan de animatieserie Avatar: The Last Airbender (lees: Waterbender).

De tijd vliegt voorbij

Percy Jackson: Sea of Monsters is een mythisch avontuur welke het eerste deel absoluut overtreft. Percy is hier niet meer de jonge puber die nog moet wennen aan het feit dat Poseidon zijn vader is. De film wordt in dezelfde stijl als zijn voorganger verteld, hetgeen het herkenbaar maakt. Helaas is het achterliggende verhaal niet bijster origineel. Kort gezegd is Percy Jackson: Sea of Monsters de zoveelste film over de Griekse Goden. Dit neemt natuurlijk niet weg dat de film op eigen benen weet te staan en het is gelukkig geen remake van het eerste deel. De 3D effecten voegen een aardige beleving toe, maar zijn niet spectaculair. Wellicht klinkt bovenstaande negatief, maar geloof mij, dat is het niet. Het is zo vermakelijk dat de tijd voorbij vliegt en voor je het weet ben je aan het einde van de rit beland.

Percy Jackson Sea of Monsters Recensie, Percy Jackson 2 Recensie