Recensie | Pete’s Dragon (Erik Jansen)

Disney komt dit jaar met een remake van Pete’s Dragon / Peter en de Draak, geregisseerd door David Lowery. De cast bestaat onder andere uit Oakes Fegley als Pete, Bryce Dallas Howard als park ranger Grace Meacham, Wes Bentley als haar vriend Jack, Oona Laurence als hun dochter Natalie, Robert Redford als de oude Mr. Meacham en Karl Urban als boskapper Gavin. Natuurlijk speelt er ook een enorme groene draak in film. De stem van Elliot (de draak) wordt gedaan door John Kassir. Lees hier de recensie voor Pete’s Dragon door onze recensent Erik Jansen.

Titel: Pete’s Dragon
David Lowery
Scenario: David Lowery, Toby Halbrooks, Malcom Marmorstein, Seton I. Miller, S.S. Field
Cast: Oakes Fegley, Bryce Dallas Howard, Robert Redford, Oona Laurence, Wes Bentley, Karl Urban
Genre: Avontuur, Fantasy, Familie
Speelduur: 103 minuten
Release: 5 oktober 2016

Door een auto-ongeluk raakt de vijfjarige Pete verdwaald in het bos. Niet veel momenten later ontmoet hij een enorme groene draak en raken de twee bevriend. Jaren later woont Pete nog steeds samen met zijn groene vriend Elliot in het bos. We ontmoeten Grace Meacham die als park ranger in het bos werkt. Haar vader vertelt altijd verhalen tegen Grace’dochter Natalie over een groene draak die hij lang geleden heeft ontmoet. De verhalen van haar vader vindt Grace natuurlijk flauwekul. Ze werkt al zolang in het bos en ze heeft nog nooit zo’n vreemd wezen gezien.

Op een dag ontdekt Pete een enorme open plek vlak bij het boomhuis van hem en Elliot waar een bedrijf bezig is met het kappen van bomen. Terwijl hij aan het neuzen is, ontmoet hij Natalie en klimmen ze samen in de bomen. Maar dan valt Natalie. Haar ouders (Grace en Jack) komen naar haar toe en vinden tevens de verwilderde Pete. Wanneer Pete probeert weg te rennen, slaat Gavin (de broer van Jack) Pete per ongeluk bewusteloos.40043090_79533_still_5_s-high

Elliot realiseert zich dat zijn jonge, menselijke vriend verdwenen is en gaat naar hem op zoek. Echter komt hij in aanraking met Gavin. Hij verzameld een groep collega’s om op de draak te gaan jagen. De volgende dag wordt Pete wakker in het ziekenhuis. Vlak voor de zusters hem opzoeken, ontsnapt hij uit het raam om terug te keren naar het bos. Hij wordt echter gevonden door Grace die hem ervan overtuigd om de nacht bij haar gezin te blijven. Grace en Jack vragen zich af hoe zo’n jonge knul al die jaren in zo’n gevaarlijk bos heeft kunnen overleven. Grace’vader weet echter wel beter. Ze beloven Pete de volgende morgen terug te gaan naar het bos om op zoek te gaan naar zijn groene vriend. Ondertussen komt Gavin en zijn groep dichter in de buurt van de draak die hij eerder in het bos heeft gezien…

Disney doet het uitstekend dit jaar. Al eerder kwam de studio met een live action versie van The Jungle Book, zagen we de twee animatiefilms Zootroplis en Finding Dory en zullen we later dit jaar de film Moana zien. Pete’s Dragon heeft wat dat betreft niet zo’n enorme marketingsplash gehad en dat is naar mijn mening zeer onterecht. Wederom weet de studio namelijk met deze remake een ontzettend magisch verhaal neer te zetten.

De film is een remake of reboot van de live action versie uit 1977. Dit was echter een musical en ook het verhaal is anders dan de nieuwe versie van dit jaar. Naar mijn mening is dit zelfs een verbetering. De musical was eigenlijk erg theatraal. Alhoewel deze voor kinderen best leuk was, moet ik eerlijk bekennen dat de nieuwe bioscoopversie een film is voor het hele gezin.

40043090_79539_still_8_s-high

De jonge Oakes Fegley laat in de film zien dat hij buitengewone acteertalenten in zich heeft en vertolkt de rol van Pete uitstekend. De vriendschap die hij met de CGI draak heeft, voelt echt aan en ook speelt hij zijn rol in combinatie met de andere acteurs uitstekend. Met het personage van Bryce Dallas Howard heeft hij een paar ontroerende scenes. Karl Urban speelt de rol van Gavin die op jacht gaat naar de draak. Hij heeft een aantal komische momenten, die we eigenlijk nog niet vaak van de Star Trek en Judge Dredd acteur hebben gezien. Robert Redford speelt de rol van de oude Mr. Meacham die de kinderen vertelt over zijn avontuur in het bos. Het leuke van zijn rol is dat hij als oude man een connectie heeft met de kinderen die in zijn verhalen geloven. Het is band zoals een opa met zijn kleinkinderen heeft. De volwassenen zijn altijd zo serieus, maar opa en de kinderen weten ondertussen wel beter.

De grafische effecten zien er uitstekend uit en dan hebben we het voornamelijk over de draak Elliot. Natuurlijk heeft The Jungle Book dit jaar de beste CGI voor wat betreft live action Disneyfilms, maar voor wat we van Pete’s Dragon konden verwachten was het ontzettend goed. Het jammere is dat veel scènes in het donkere bos zijn gefilmd en een 3D bril flink wat helderheid verlies met zich meebrengt. Als het mogelijk is om de film in 2D te kunnen zien, raad ik dit dan wel aan. De vriendschap tussen Elliot en Pete wordt neergezet als die van een baasje en zijn trouwe hond. Elliot lijkt wat dat betreft ook als een enorme viervoeter en gedraagt zich ook als een speelse hond. Het doet mij denken aan Hoe tem je een draak waarbij de draak van de film de karakteristieke eigenschappen heeft van een kat. Dit zorgt er ook voor dat Elliot een enorm knuffelgehalte heeft bij het kijkend publiek.

Al met al is het een ontzettend leuke familiefilm die veel te bieden heeft voor iedereen. Het verhaal is vanaf het begin magisch, grappig en na een aantal spannende momenten eindigt de film met een hartverwarmend slot. Zowel leuk voor een bioscoopbezoek of voor gewoon een keer thuis op buis. De magie die een Disneyfilm kan bieden komt echter zeker over met de nieuwe versie van Pete’s Dragon.