Recensie | Prooi (Martijn Pijnenburg)

Ondanks dat de term Nederhorror door sommige filmliefhebbers als een serieus genre wordt beschouwd weet het nauwelijks van de grond te komen. Er zijn al vele pogingen gedaan, maar echte horrorklassiekers kennen we in Nederland bijna niet. Dick Maas lijkt met zijn film De Lift een van de weinige uitzonderingen op deze regel. Naast deze klassieker probeert hij nog steeds om goede horrorfilms neer te zetten. Dit keer doet hij dat met een film waarin een reusachtige leeuw centraal staat, met als titel Prooi.

Titel: Prooi
Regisseur: Dick Maas
Scenario: Dick Maas
Cast: Sophie van Winden, Julian Looman, Mark Frost, Rienus Krul, Victor Löw, Pieter Derks
Genre: Horror, thriller
Speelduur: 108 minuten
Release: 13 oktober 2016

Een paar maanden geleden kreeg ik de kans om een lezing van Dick Maas bij te wonen. Tijdens dit evenement werden er fragmenten van zijn films vertoond, waarna er door het publiek vragen gesteld kon worden. Als afsluiter werd alvast de trailer van Prooi getoond. Mede hierdoor kreeg ik extra interesse in de film. Dick Maas en zijn films vond ik sowieso altijd al interessant. Niet perse extreem goed, maar in ieder geval vermakelijk. De man heeft toch een eigenzinnige stijl en bijbehorende humor. Vandaar dat ik benieuwd was naar het eindresultaat van zijn nieuwste film.

In Prooi zien we dierenarts Lizzy (van Winden) die op de hoogte gebracht wordt van een stel mysterieuze moorden. Haar ex-vriendje Dave (Looman) heeft vanwege zijn baan bij AT5 wel oren naar de zaak. Als blijkt dat het om een reusachtige leeuw gaat, wordt de hulp ingeschakeld van een ”professionele jager”. Wanneer ook hij niet tegen het beest op kan, besluit Lizzy om een ervaren jager, die tevens haar ex is, naar Nederland te halen.

Het eerste wat mij opviel (afgezien van de nogal matige beginscène) was het feit dat een dierenarts zo nauw betrokken werd bij een politieonderzoek. Toch besef ik me dat dit nou eenmaal bij films hoort en dat je eigenlijk amper van een film zou kunnen genieten als je over dit soort kleinigheidjes zeurt. Vandaar dat het me niet stoorde. Wat me echter wel stoorde was het feit dat de film vol zat met dergelijke ongeloofwaardigheden; een leeuwenjager die zich beschermd met een tentje, mensen die zomaar een zwaar bewaakt park in weten te komen, een leeuw die rustig een tram instapt en zo kan ik nog wel even doorgaan. Je kunt de film daardoor moeilijk serieus nemen.

Prooi

Geen Grindhouse

Dit soort ongeloofwaardige zaken zouden niet zo erg zijn geweest als Prooi een foute grindhouse horrorfilm was, maar dat is echter niet het geval. Daarvoor volgt de film teveel de bekende Hollywood-formule. Er wordt namelijk veel nadruk gelegd op het cliché liefdesverhaal tussen Dave en Lizzy. Daarnaast speelt ook de verhouding tussen Lizzy en leeuwenjager Jack, waarmee ze ook een relatie heeft gehad. Prima, maar beide wisten mij niet te boeien.

Flauw hoor

Het hoofdverhaal (de jacht op de leeuw door Lizzy en haar gang) is ondanks de eerder genoemde clichés best vermakelijk, maar niet memorabel. Dit wordt afgewisseld door scenes waarin de leeuw op willekeurige mensen jaagt. Ook dit is een enkele keer leuk, maar meestal irritant. Het lukt Maas soms om de spanning op een creatieve manier op te bouwen, maar dit leid vaak tot niks. Dit alles is opgevuld met een bak flauwe grappen die, afgezien van een enkele geslaagde woordgrap, niet leuk zijn. De mix tussen komisch en serieus kan perfect werken (kijk bijvoorbeeld naar An American Werewolf in London), maar kwam in dit geval niet uit de verf.

Het komt vaak voor dat ik nadat ik een film heb gezien even rondkijk wat mijn ”collega recensenten” ervan vinden. Dit deed ik ook na het zien van Prooi. Het viel op dat er veel werd geklaagd over het acteerwerk. Zelf heb ik me niet gestoord aan de cast. Sophie van Winden weet een prima hoofdpersonage neer te zetten. Het personage van Dave stelde niet veel voor, maar vertolker Julian Looman deed het goed genoeg. Ook Mark Frost en Rienus Krul deden het helemaal niet slecht.

Wat mij wel opviel was enkele matige special effects en dat terwijl ik niet echt een persoon ben die daar specifiek op let. De leeuw zelf was daarentegen redelijk goed gemaakt. Ondanks dit soort kleinigheden doet de film alles verder prima volgens het boekje. Het mist alleen logica en originaliteit. Ook wordt er nergens uitleg gegeven over waar de leeuw nou eigenlijk vandaan komt. Hier heeft niet iedere kijker behoefte aan, maar ik vond het wel jammer.

Prooi: een echte Dick Maas film

Het is lastig om een oordeel over Prooi te geven. Het acteerwerk is prima, er wordt veel spanning opgebouwd en ook de leeuw is (voor een Nederlandse film) goed tot leven gebracht. Daar staat tegenover dat er veel dingen storen en niet goed zijn uitgewerkt. De film is dus niet heel slecht, maar wist gewoon nergens echt te overtuigen. Toch is het wel een echte Dick Maas film geworden die aan te raden is voor de liefhebbers. De overige filmfans kunnen deze Halloween beter een andere film bekijken.

★★☆☆☆