Recensie | Quo Vadis, Aida?

8372, dat is het getal dat continue in mijn hoofd blijft rondspoken na het zien van Quo Vadis, Aida? Het getal staat voor alle mensen die in Srebrenica zijn vermoord en dat maakt deze film een ongelooflijk traumatisch verhaal. Zelden heb ik een drama gezien wat zo’n indruk op mij maakt als deze film. Waarom lees je hieronder in de recensie van Quo Vadis, Aida? door Marlijn.

Titel: Quo Vadis, Aida?
Regisseur: Jasmila Žbanić
Scenarist: Jasmila Žbanić
Cast: Jasna Đuričić, Izudin Bajrović, Boris Isaković, Johan Heldenbergh, Raymond Thiry, Emir Hadžihafizbegović
Genre: Drama/oorlog
Speelduur: 141 minuten

Recensie Quo Vadis, Aida?

Ik was pas 10 jaar toen de Bosnische oorlog en de verschrikkelijke genocide in Srebrenica plaatsvond. Natuurlijk had ik erover gehoord en kende ik de geschiedenis, maar door het zien van deze film kan je pas echt begrijpen wat voor een hel die oorlog moet zijn geweest.

Aida is een fictief personage maar de rest van de film Quo Vadis, Aida? is gebaseerd op waargebeurde verhalen van oorlogsslachtoffers. Regisseuse Jasmila Zbanic is zelf van Bosnische afkomst en heeft uitgebreide research gedaan voor het maken van deze indrukwekkende film. Mede door het feit dat het bijna allemaal waargebeurd is komt deze film zo hard bij mij binnen. Quo Vadis, Aida? heeft meer dan terecht al vele filmprijzen gewonnen en was ook genomineerd voor een Oscar in de categorie “Best International Feature Film”.

De film volgt de Bosnische VN tolk (én lerares) Aida Selmanagic tijdens de gruwelijke gebeurtenissen die zich destijds afspeelden op de Nederlandse VN basis in Srebrenica en daarbuiten. De Nederlandse militairen hadden de taak de Bosnische bevolking te beschermen tegen de Servische troepen van generaal Ratko Mladic. Op de vlucht voor het meedogenloze Servische leger zochten de Bosnische moslims een veilige plek op de VN basis met de gedachte dat hen daar niks kon overkomen. Niets bleek minder waar…

recensie Quo Vadis Aida 2

Terwijl duizenden mensen op de vlucht voor het oorlogsgeweld onderdak zoeken in de VN basis speelt Aida voor tolk tussen de Nederlanders en de Bosnische bevolking. Je ziet haar gedurende de hele film heen en weer rennen om alles zo goed mogelijk in goede banen te leiden. Voor zover dat mogelijk is in oorlogstijd. Als blijkt dat er veel te veel mensen de VN basis in willen voor een veilig onderdak besluiten de militairen de poort te sluiten. Als Aida erachter komt dat haar man en twee zonen buiten voor de poort staan, probeert ze alles te doen wat in haar macht ligt om ze veilig naar binnen te krijgen.

Doordat Aida overal naartoe kan rennen dankzij haar badge zie je als kijker de diverse conflictsituaties op en rond de VN basis. Zo zie je als kijker ook dat de Nederlandse VN top met de handen in het haar zit als blijkt dat elke vorm van steun ver te zoeken is. Tegelijkertijd is generaal Mladic bezig met zijn opmars en naderen hij en zijn Servische troepen de omgeving van de VN basis in Srebrenica. Na een ontmoeting met kolonel Thom Karremans neemt het verhaal een hartverscheurende wending.

Zonder verder in details te treden zit je als kijker met een brok in je keel en tranen in je ogen te kijken naar wat komen gaat. Het acteerwerk is van dusdanige hoogstaande klasse dat je er koude rillingen van krijgt. Als het personage Aida in een superheldenfilm had gespeeld dan had ze zeker weten een cape omgedaan en diverse superkrachten gehad. Maar in deze film probeert ze als tolk, vrouw én bovenal moeder met haar VN badge simpelweg te overleven en haar dierbaren te redden. En dat gegeven is krachtiger dan welke superheld dan ook.

★★★★★

Marlijn