DVD Recensie | Riverdale seizoen 2 (Immy Verdonschot)

Op 5 december verscheen het tweede seizoen van de CW-serie Riverdale (ook te zien op Netflix in Nederland) op DVD. Lees hier de recensie van Riverdale seizoen 2 DVD door Immy Verdonschot!

Titel: Riverdale seizoen 2
Cast: Mädchen Amick, Luke Perry, K.J. Apa, Lili Reinhart, Camila Mendes, Cole Sprouse, Casey Cott, Madelaine Petsch, Marisol Nichols, Ashleigh Murray, Skeet Ulrich, Molly Ringwald, Lochlyn Munro, Martin Cummins, e.v.a.
Scenario: Britta Lundin, Brian E. Paterson, Tessa Williams, James DeWille, Roberto Aguirre-Sacasa
Serie / drama / noir / thriller / comic
Speelduur: 896 minuten

Medium: dvd, 4 disks | Regio: 2 | Taal/Audio: Engels (Dolby Digital 5.1), Frans 2.0 | Ondertiteling: Uit, Engels SDH, Deens, Nederlands, Frans, Noors, Fins en Zweeds | Beeldformaat: 16:9 | DVD-release: 5 december 2018

INHOUD

1. Seizoen twee: 22 afleveringen
  2. Features (dvd 4)
    1. Making the Musical: Riverdale
    2. Riverdale Vocal Warm-Ups
    3. Riverdale Pop Quiz!
    4. Riverdale: 2017 Comic-Con Panel
    5. Caught Between Two Worlds: The Darkness Inside
    6. Gag Reel
    7. Deleted Scenes (op iedere dvd)

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Bros Home Entertainment.

Wat begon als een strip in 1941 is uitgegroeid tot een waar fenomeen: Riverdale. Sinds zijn begin zijn er meerdere vertalingen naar het grote en kleine scherm geweest, maar niets is zo succesvol als de huidige tienerserie van The CW. Met een beeldende comic book stijl, een bijzondere jaren-veertig/vijftig-sfeer en veel noir is het geen wonder dat deze unieke combi aanslaat. Het derde seizoen is vanaf 11 oktober 2018 wekelijks op Netflix te vinden en het tweede seizoen is inmiddels uit op dvd.

Aan het eind van seizoen één werd Riverdale opgeschrikt door de schietpartij in Pop’s Chock’lit Shoppe, waarbij niemand minder dan Archie’s vader gewond raakte. Seizoen 2 pakt de draad hier meteen op: de angst en zorgen om Fred, met daarbij de dreiging van ‘The Black Hood’. Deze vormt de rode draad van het seizoen. Maar het zou Riverdale niet zijn als er niet meer zou gebeuren: Betty krijgt gewild en ongewild familie-uitbreiding, Veronica krijgt de kans om eindelijk deel uit te maken van haar vader’s wereld en Jughead creëert een eigen tweede familie bij de Serpents, met alle gevolgen van dien. Een ding is zeker: het leven in Riverdale is nooit saai… Eerder levensbedreigend.

The Black Hood

Het heerlijke aan Riverdale is dat je de strip in de hele serie proeft: van belichting en kledingstijl, tot kleurgebruik en de personages. De vertelwijze – met een op sommige momenten irritant wordende voice-over van Jughead (laten we eerlijk zijn: na Kristen Bell in Veronica Mars én Gossip Girl is dit gewoon niet te overtreffen) – sluit daar naadloos op aan. Dit seizoen overheerst het noir-element: ‘The Black Hood’ is de boosdoener die keer op keer lijken achterlaat. Die dreiging voel je zeker, maar echt goed uitgewerkt is het niet. Zo lijkt deze moordenaar op een gegeven moment door iedereen vergeten te zijn, tot deze op het einde ineens weer opduikt en vervolgens is het ook meteen over en uit. Narratief is Riverdale dus zeker niet de sterkste, maar dat lijkt de bedoeling te zijn.

Snapchat en Spiegels

Je blijft namelijk kijken naar deze serie. Dat heeft te maken met hoe alles in beeld wordt gebracht. Zo is een bepaalde scène ineens te zien via een autospiegel. Hierin proef je de striptekeningstijl. Gezien de lengte van de meeste scènes varieert tussen de 15 tot 90 seconden, kan dit prima. Het past bij een pagina van een strip en sluit ook prima aan bij de Snapchatcultuur, waar alles kort en snel duidelijk moet zijn. Het mooie is dat Riverdale ook helemaal niets meer pretendeert te zijn dan dat: een makkelijk te genieten snelle serie die van hot naar haar springt, zijn eigen plotlijnen vergeet om er later op terug te komen, tienerhormonen de vrije loop laat (dit is mogelijk het belangrijkste selling point van de serie) en vooral veel aanstekelijke nummers gebruikt om de online fandom tevreden te houden.

Riverdale seizoen 2

Retro

Hoewel de serie vooral lijkt te zijn gemaakt voor de jongere doelgroep, is er genoeg om van te genieten voor iedereen daarboven. Zo maakt de serie gebruik van neonbelichting (net als Stranger Things), wat een heerlijk ouderwets gevoel geeft en zit de serie bomvol volwassen iconen. Van de 90210, Beverly Hills/Buffy the Vampire Slayer (de film, niet de serie)-hunk Luke Perry, Twin Peaks-serveerster Mädchen Amick, The Craft/Scream loverboy Skeet Ulrich, Dark Angel-mannen Peter Bryant en Martin Cummins tot het ultieme tieneridool uit de jarentachtigfilms Sixteen Candles, The Breakfast Club (en ga zo nog maar even door) Molly Ringwald. Je kunt je hart echt ophalen aan deze serie als je dergelijke sterren weer eens wil zien schitteren op het ‘kleine scherm’ of weer in een heerlijk ouderwets Amerikaanse diner wil meekijken.

Duistere kanten

Om alle gebeurtenissen in een serie als Riverdale ‘tienerdrama’ te noemen is veel te simpel. Deze tieners worden met ontzettend veel ongeloofwaardige problemen geconfronteerd. Dit seizoen zoekt de grenzen steeds verder op, net als een vergelijkbare voorganger Pretty Little Liars waar het suspension of disbelief erg op de proef wordt gesteld. Zoals een ‘crime boss’ van zestien jaar oud, Jughead (gespeeld door kindster Cole Sprouse uit The Suite Life of Zack and Cody en zoonlief Ben uit Friends). Een plotlijn die overigens wel wat wegheeft van Veronica Mars, al zat die serie narratief veel beter in elkaar. Net als het continue onderzoek doen naar moordzaken, waarbij het bizar simpel is voor Betty en vrienden om aan informatie te komen.

Dit seizoen gebeurt alles overal en tegelijkertijd, het is bijna teveel om bij te houden. Geen wonder dat de personages dan ook de confrontatie met hun duistere kant aangaan. Alsof simpelweg tiener zijn al niet zwaar genoeg is. Ieder hoofdpersonage gaat over grenzen en zoekt extremen op. Dit hoeft op zich niet slecht te zijn, wanneer je een cast hebt die deze emoties aankan en kan overbrengen. Helaas blijft dit teveel op afstand. Ieder tienerpersonage weet wel de sympathie op te roepen – meer vanuit de situatie waaruit hun duisternis opkomt – maar echt geloofwaardig is het nergens. Daardoor creëren de personages weinig begrip voor hun handelingen en blijft het steken in onverantwoordelijk en bovenal levensgevaarlijk tienergedrag.

EXTRA’S

Alle dvd’s staan bomvol verwijderde scènes en vrijwel iedere scène heeft toegevoegde, ondersteunende en/of emotionele waarde. Ze zijn per aflevering af te spelen, of alles achter elkaar (per dvd). Alles bij elkaar zorgt dit ongeveer voor een uur aan extra kijkplezier. Voor wat humor kun je genieten van de ongeveer vijf minuten durende ‘gag reel,’ al is die waarschijnlijk vooral leuk voor de cast zelf. Speciaal in dit seizoen is de musicalaflevering en daarmee wordt dan ook deels ‘uitgepakt’ bij de extra’s. Zo zit er een leuke ‘Vocal Warm-Up’ bij van twee minuten met vooral tips van alle hoofdpersonages. Tevens kun je genieten van een blik behind the scenes van de aflevering, welke vijf minuten duurt.

Wie verslaafd is aan de serie zal het volgende waarschijnlijk al online gevonden hebben: het San Diego Comic Con panel. Eerst is apart op de dvd de ‘Pop Quiz’ voor de cast te vinden, maar ook het volledige panel: dertig minuten lang – met een intro van interviewtjes – gaat de panelleider het rijtje als het ware af om iedereen een kans te geven wat te zeggen. Heel inhoudelijk wordt het dan ook niet. Wel zegt de schrijfster van de serie dat één van de pluspunten van de serie is dat de meiden vriendinnen zijn in plaats van tegenstanders. Ze noemt dat gegeven een cliché van series en plotlijnen van meiden. Het klopt deels voor Riverdale, maar toch lijkt ze die gedachte in seizoen twee enkele afleveringen te zijn vergeten. Het panel eindigt uiteindelijk met wat vragen uit het publiek en alles is leuk vormgegeven met tekstballonnetjes. Mocht je het dus nog niet gezien hebben, dan is het voor de echte fan een aanrader.

Ook is er nog een feature over de serie zelf: ‘Caught Between Two Worlds: The Darkness Inside.‘ Hierin wordt per personage besproken hoe donker het dit seizoen is geworden. In ongeveer 18 minuten krijgen vooral Archie en Betty veel aandacht, maar uiteraard wordt er ook stilgestaan bij Jughead en de invloed van Hiram.

DE DVD

De dvd is compact: geen dikke boxset, maar de gewone grote van een normale dvd. Op de binnenkant van de kaft zijn de afleveringen te lezen, net als de extra’s. Al moet je daarvoor wel de dvd’s eruit halen om het te kunnen lezen. Het menu wijst zich verder vanzelf: je kan alles in een keer afspelen (handig voor de bingers onder ons), de afleveringen afzonderlijk en je kan je gewenste taal en ondertiteling kiezen.

Als er iets is wat je moet weten van deze serie, dan is het wel dat er geen grenzen zijn. Niets is te vergezocht om in een aflevering te stoppen. Voor sterke verhaallijnen moet je Riverdale dan eigenlijk ook niet kijken en voor het grootse acteertalent moet je de jonge acteurs nog even wat tijd geven om te groeien. Het fijne is dat de serie ook niet meer probeert te zijn dan dat. Wel heeft ook dit seizoen enkele pareltjes van afleveringen, zoals ‘A Night To Remember’ (de musical) en ‘When A Stranger Calls’ waarin je een goed staaltje girlpower ziet in het thema #metoo. Dus ben je verslaafd aan Riverdale, dan zijn de dvd’s een mooie aanvulling voor iedere fan. Of je nou Netflix hebt en alles daar kan kijken of niet. Want iedere aflevering heeft verschillende verwijderde scènes die je net dat beetje extra plezier kunnen geven. Daarnaast zorgen de andere extra’s ervoor dat je de cast en crew op een leuke manier wat beter kan leren kennen achter de schermen.

★★★☆☆